Pech in het buitenland. Wat nu?
De Wegenwacht staat voor jou klaar
Heb je te maken met pech in het buitenland? Bij de ANWB Alarmcentrale kun je 24/7 rekenen op professionele hulp en ondersteuning. We doen er alles aan om je snel weer op weg te helpen. Let op: de pechhulp kan per land verschillen.
Wat moet ik doen bij pech in het buitenland?
Bij een pechgeval neem je contact op met de ANWB Alarmcentrale. De medewerkers van de Alarmcentrale zijn 24 uur per dag bereikbaar.
Je kunt in het buitenland ook bellen naar +3170 314 14 14 of gebruik de ANWB Onderweg App. Sta je niet veilig? Dan altijd bellen.
De pechhulp kan anders zijn dan in Nederland
Niet in elk land werkt de hulpverlening bij pech hetzelfde als in Nederland. Afhankelijk van de regels en mogelijkheden in het land waar je bent, geven wij advies en bieden we pechhulp. Sleutelen langs de weg is in veel landen verboden. De Alarmcentrale zorgt er in dat geval voor dat je auto naar een garage wordt gesleept.
Frankrijk
Let op: In Frankrijk bel je 112 in geval van pech. Dat is anders dan wat je in Nederland gewend bent. In Frankrijk mag er namelijk geen hulp langs de kant van de snelweg verleend worden, omdat Frankrijk geen wegenwachtorganisatie kent. Op snelwegen zijn alleen dépanneurs (bergers) bevoegd om mensen te helpen. Zij slepen je altijd naar een garage. Pas daar wordt gekeken wat er met de auto aan de hand is en word je auto eventueel gerepareerd. Ben je al bij de garage? Bel dan de ANWB Alarmcentrale +31 70 314 14 14.
Frankrijk kent geen wegenwachtorganisatie
Langs de Franse snelweg moet je zelf wegenhulp inschakelen. De ANWB Alarmcentrale mag dit niet voor jou doen. Op andere wegen in Frankrijk mag de ANWB dat wel, maar het snelweggebied is privéterrein. Bovendien is hulp bieden langs de vluchtstrook in verband met de veiligheid verboden. De enige partij die jou langs de snelweg mag helpen, zijn de zogeheten dépanneurs (bergers). Zij zullen je altijd afslepen naar een garage.
Hulp inschakelen gaat als volgt
Zoek de dichtstbijzijnde praatpaal en druk op de oranje knop. Geef aan dat je en panne [an pan] bent. De hulpdienst ziet direct waar je staat. Ben je dichtbij een tankstation, dan kan je het personeel vragen hulp in te schakelen. Houd wel je kentekenbewijs paraat. Je kan ook hulp inroepen door 112 te bellen. Je moet dan wel kunnen uitleggen waar je precies staat. Denk hierbij aan het nummer van de (snel)weg en de kilometer- of hectometerpaal waarbij je staat.
Download de gratis SOS Autoroute-app. Via deze app kunnen hulpdiensten meteen zien waar je staat.
Heeft u zelf kosten voorgeschoten in het buitenland en heeft u op grond van uw Wegenwacht Service recht op een vergoeding, declareer dan snel en gemakkelijk online via mijn ANWB.
ANWB Alarmcentrale bellen voor hulp
Bij pech in het buitenland is het nummer: + 31 70 314 14 14
De auto zal 's nachts niet gerepareerd worden en de sleepdienst zal de auto voor de deur van een garage zetten. Niet alle hotels zijn geopend in de nacht. Heb je een creditcard dan is er vaak wel meer mogelijk. De ANWB Alarmcentrale kan hierin adviseren. Vaak kan de lokale sleepdienst je hier ook over adviseren.
Deze landen vallen onder de dekking van WW Europa:
Overzicht van landen
Extra bij WW Europa Plus:
Overzicht landen Europa Plus
In landen met zusterclubs van ANWB schakelen wij die in voor hulp.
Overzicht van landen met zusterclubs
ANWB regelt hulp
Reparatie bij garage
De garage in het buitenland heeft altijd je opdracht nodig om aan een reparatie te kunnen beginnen. Voor diagnose kan de alarmcentrale opdracht geven, want zonder duidelijke diagnose is het niet mogelijk om vervolghulp in te zetten zoals bijvoorbeeld vervangend vervoer. De kosten van diagnose zijn net als reparatiekosten altijd voor je eigen rekening.
Je kunt ANWB Alarmcentrale benaderen per telefoon of sms, zodat de Alarmcentrale voor je contact op kan nemen met de garage. Vanuit het buitenland is het nummer : + 3170-314 14 14
Het is normaal dat de kosten afwijken van het prijsniveau in Nederland. Dit kan, omdat het tarief voor onderdelen of arbeidsloon afwijkt van het Nederlandse tarief. Vraag altijd om een nota waarop de kosten voor onderdelen en arbeidsloon zijn gespecificeerd. Om verrassingen te voorkomen kun je het beste bij het geven van de reparatieopdracht vragen naar een inschatting van de kosten. Maak daarbij de afspraak dat de garage je zal bellen als de ingeschatte kosten worden overschreden.
Niet in alle gevallen kan dat. Soms kun je wel met je creditcard of bankpas betalen, maar er zijn ook garages waar je alleen met contant geld terecht kunt. Vraag dit na voordat je je gerepareerde auto gaat ophalen.
In het buitenland zijn niet alle garages zo ingericht als in Nederland. Dit zegt echter niet direct iets over de kwaliteit van de reparatie. Als je twijfelt, neem dan contact op met de ANWB alarmcentrale.
Diagnosekosten zijn een onderdeel van de reparatiekosten. Zonder duidelijke diagnose is het niet mogelijk om de vervolghulp in te zetten. Ook als je auto naar Nederland wordt vervoerd, kunnen er diagnosekosten in rekening gebracht worden.
De ANWB streeft er naar dat vakantiegangers zo veel en zo snel als mogelijk met de eigen auto de reis kunnen voortzetten. Snelle reparatie in het buitenland helpt daarbij. Als er redenen voor je zijn om je auto niet in het buitenland te laten repareren dan kun je je auto op eigen kosten naar Nederland laten transporteren. De voorwaarden voorzien hier niet in. Als je auto binnen 48 uur is te repareren en binnen de vakantieduur, dan is het terugbrengen van je auto naar Nederland niet verzekerd. Je bent niet verplicht de auto te laten repareren, maar je kunt geen aanspraak doen op transport van je auto naar Nederland op grond van de Wegenwacht Europa Service als reparatie wel mogelijk is.
De kosten voor de uitvoering van sleutelhulp door een hulpverlener in het buitenland worden door ons vergoed. Sleutelhulp houdt in: het langs de weg door een (nood)reparatie proberen je auto aan het rijden te krijgen of ervoor zorgen dat rijden weer verantwoord is. De kosten van gebruikte onderdelen, brandstof en olie tijdens de sleutelhulp zijn wel voor je rekening en je rekent deze direct af.
De kosten voor diagnose en (vervolg)reparaties in buitenlandse garages (dus niet langs de weg) zijn voor je eigen rekening.
Reparaties langer dan 48 uur en vervangend vervoer
ANWB Alarmcentrale helpt je met het regelen van vervangend vervoer wanneer:
- Je Vervangend vervoer service, Wegenwacht Europa Standaard of Wegenwacht Europa Compleet hebt afgesloten.
- En je auto niet binnen 48 uur gerepareerd kan worden.
- En indien je in het bezit bent van een creditcard.
- Soms duurt het even voordat bekend is of je auto binnen 48 uur gerepareerd kan worden; zodra bekend is dat reparatie niet binnen deze termijn mogelijk is gaan we voor je aan de slag om een huurauto te vinden.
- Tijdens de schoolvakanties kost het soms meer tijd om een passende huurauto te vinden, bij alle Europese verhuurbedrijven is er dan veel vraag naar vervangauto’s.
- Niet alle verhuurbedrijven hebben de mogelijkheid om een auto internationaal in te zetten.
- In het buitenland zijn huurauto’s met trekhaak een uitzondering. In deze situaties leveren we vaak een huurauto vanuit Nederland aan.
De huurauto van de vervangend vervoer dekking op je Wegenwacht Europa Standaard of Compleet is verzekerd en wordt door de ANWB betaald. Het huurcontract dat je afsluit bij de inzet van een huurauto is een contract tussen jou en de verhuurder. Je krijgt een waarde mee en als borg wil de verhuurder een creditcard zien. Als je de huurauto netjes, volgetankt, zonder schade en op tijd inlevert, wordt er niets van je creditcard afgeschreven. De huurkosten worden rechtstreeks bij de ANWB in rekening gebracht.
Heb je nog geen creditcard? De ANWB Creditcard is de goedkoopste creditcard voor leden.
Het inzetten van een buitenlandse huurauto als vervangauto wordt dan moeilijk en dat betekent dat we moeten gaan kijken naar andere vormen van vervangend vervoer.
Bij de Wegenwacht Europa Standaard en Compleet heb je geen eigen risico. Worden er toch eigen risico kosten bij je in rekening gebracht, dan kun je deze declareren bij de ANWB.
Transport voertuig naar Nederland
Is je auto niet binnen 48 uur én niet binnen je vakantieperiode te repareren dan kunnen wij je auto naar Nederland vervoeren.
De ANWB streeft er naar dat vakantiegangers zo veel en zo snel als mogelijk met de eigen auto de reis kunnen voortzetten. Snelle reparatie in het buitenland helpt daarbij. Als er redenen voor je zijn om je auto niet in het buitenland te laten repareren dan kun je je auto op eigen kosten naar Nederland laten transporteren. De voorwaarden voorzien hier niet in. Als je auto binnen 48 uur is te repareren en binnen de vakantieduur, dan is het terugbrengen van je auto naar Nederland niet verzekerd. Je bent niet verplicht de auto te laten repareren, maar je kunt geen aanspraak doen op transport van je auto naar Nederland op grond van de Wegenwacht Europa Service als reparatie wel mogelijk is.
- Laat bederfelijke waar en kostbaarheden niet in je voertuig achter.
- Laat kentekenbewijs en sleutels van je voertuig en die van de eventuele dakkoffer / fietsendrager / skibox, bij het voertuig. Laat de eigenaar van de garage in het buitenland tekenen voor ontvangst.
- Indien een skibox op je voertuig zit, plaats deze, indien mogelijk, in het voertuig.
- Maak foto’s van je voertuig zodat duidelijk is hoe je deze ter plaatse hebt achtergelaten.
- Informeer je garage in NL over de pech en dat je auto bij hen wordt afgeleverd en maak de afspraak dat je wordt gebeld zodra je voertuig bij hen is aangekomen.
- Je auto wordt samen met andere gestrande auto’s verzameld en naar Nederland vervoerd.
- De duur van het transport is afhankelijk van : De afstand, rijverbod dagen zoals weekenden en de situatie op de weg.
- De ANWB alarmcentrale informeert je over de actuele duur van het transport van je auto. Afhankelijk van de afstand kan het transport in Europa tot 15 werkdagen duren.
Je auto wordt door middel van een verzameltransport naar Nederland vervoerd. Ook hebben we te maken met de rijtijdenwet en vervoersverboden in het weekend.
Wachttijd
In de zomer en/of tijdens schoolvakanties en feestdagen kunnen de wachttijden door de drukte soms oplopen. We doen er alles aan om je zo goed mogelijk van dienst te zijn en bereikbaar te blijven. Heeft je hulpvraag geen directe spoed, probeer dan op een later tijdstip terug te bellen. Vertrouw erop dat we je goed op de hoogte houden van de ontwikkelingen.
- Soms duurt het even voordat bekend is of je auto binnen 48 uur gerepareerd kan worden; zodra bekend is dat reparatie niet binnen deze termijn mogelijk is gaan we voor je aan de slag om een huurauto te vinden.
- Tijdens de schoolvakanties kost het soms meer tijd om een passende huurauto te vinden, bij alle Europese verhuurbedrijven is er dan veel vraag naar vervangauto’s.
- Niet alle verhuurbedrijven hebben de mogelijkheid om een auto internationaal in te zetten.
- In het buitenland zijn huurauto’s met trekhaak een uitzondering. In deze situaties leveren we vaak een huurauto vanuit Nederland aan.
In het drukke zomerseizoen kunnen de wachttijden in de verschillende landen oplopen door een hoger werkaanbod. Wij houden je op de hoogte door zo goed mogelijk de actuele wachttijd door te geven.
- Je auto wordt samen met andere gestrande auto’s verzameld en naar Nederland vervoerd.
- De duur van het transport is afhankelijk van : De afstand, rijverbod dagen zoals weekenden en de situatie op de weg.
- De ANWB alarmcentrale informeert je over de actuele duur van het transport van je auto. Afhankelijk van de afstand kan het transport in Europa tot 15 werkdagen duren.