Met een elektrische auto naar Italië: dit moet je weten
Alle informatie over laden en elektrisch rijden in Italië
In Italië staat in bijna elk dorpje een reguliere laadpaal. Gek genoeg lopen grote steden relatief vaak achter qua aantallen laadpalen afgezet tegen het aantal inwoners. In totaal staan er voorafgaand aan de zomervakantie van 2024 zo'n 39.000 publieke laadpalen en circa 6.730 snelladers langs de Italiaanse wegen. Waarbij Noord-Italië wel beter is bedeeld dan het zuiden en het gebied ten oosten van Napels. De belangrijkste vakantieroutes langs de 1.850 km kustlijn van het vaste land zijn goed voorzien.
Laadpassen en apps in Italië
In Italië kun je met een paar Nederlandse laadpassen, waaronder de ANWB Laadpas, goed terecht bij vrijwel alle snelladers en reguliere laadpalen. Er is keuze tussen een 'gratis' pas en een abonnement van € 3,99 per maand. In dat geval betaal je geen starttarief van € 0,34 per laadbeurt.
Tip 1: laad je op vakantie meer dan 12x bij publieke laadpunten (geen snelladers) heb je het abonnementsgeld voor één maand er alweer uit. Het abonnement is maandelijks opzegbaar. Daarna zet je hem indien gewenst gewoon weer om naar de 'gratis' pas.
Om niet voor verrassingen komen te staan kan het handig zijn een Italiaanse laadpas achter de hand te hebben die op álle Italiaanse netwerken wordt geaccepteerd. De volgende laadpassen/laadapps hebben een goede dekking in heel Italië:
Enel X Way
Dit is de grootste aanbieder van laadpalen én passen in Italië. Tegenwoordig kun je daar geen fysieke laadpas meer bestellen, maar alleen nog via de Enel X Way app (voorheen: Enel-X Juicepass) het laden starten en stoppen. Bij het aanmaken van een app account is ook een ID-code vereist. De truc is om daar de eerste 3 letters van je voor- en achternaam gevolgd door 10 willekeurige cijfers in te vullen, bijvoorbeeld de ID-code HENVRI0123456789.
De app krijg je pas volledig werkend zodra je in Italië bent, pas dan kan je een tarief selecteren. Het meest voor de hand ligt 'Pay per use'. Een betaald abonnement met een lager laadtarief per kWh is namelijk direct voor een heel jaar.
Nextcharge
Dit is een laadpasapp die werkt met prepaid. Bestel je ook een fysieke laadpas en zet je er bij het bestellen van de pas meteen een tegoed op, is het verzenden ervan gratis. Doe je dat liever op een later moment betaal je 3 euro voor de verzending. Voordat je een fysieke laadpas kunt bestellen, moet je wel eerst een account aanmaken in de app. Houd er rekening mee dat het 10 tot 15 werkdagen duurt voordat je de pas in huis hebt.
BeCharge
De laadpas van BeCharge werkt in eerste instantie ook via de app. Wil je toch ook de fysieke laadpas betaal je eenmalig 10 euro. Deze kun je deze pas bestellen als je een account hebt aangemaakt in de app en een betaalmethode hebt ingesteld. Je zou de laadpas in 5 dagen in huis moeten hebben.
Tip 2: Je kunt ook een Paypal-rekening aan een Nederlands IBAN koppelen zodat Paypal de bedragen van je bankrekening kan incasseren. Deze koppeling is vooral handig als je geen creditcard bezit en je kunt het voorafgaand aan je reis al in orde maken.
Italiaanse laadtarieven
De laadtarieven in Italië zijn veelal hoger dan in Nederland: bij een normale laadpaal (AC) betaal je circa 70 cent per kWh en zo'n 90 cent voor snelladen. De tarieven verschillen per aanbieder, waardoor het soms voordeliger kan uitpakken door alsnog voor een snellader te kiezen.
Is de auto opgeladen en laat je hem aan de laadpaal staan? Dan is het in Italië heel gebruikelijk dat je een tijdstarief (ofwel blokkeertarief) betaalt. Tussen 7:00 en 23:00 geldt bij normale laadpunten 60 minuten nadat de auto volgeladen is een tijdstarief van zo'n 10 cent per minuut. Bij snelladen begint de teller extra te lopen nadat het laden is afgerond. Dat kan dat oplopen tot 35 cent per minuut!
Publieke laadpunten in Italië
De meeste publieke laadpunten zijn van het ENEL-netwerk. Dit is de grootste nationale energieleverancier van Italië. Als je met de elektrische auto door Italië reist, lijkt het soms ook de enige leverancier. Toch zijn er wel enkele andere aanbieders die publieke laadpunten exploiteren, zoals BeCharge, Free-to-x, NextCharge, Duferco en Alperia.
Snelladen en hyperchargen in Italië
De Italianen zijn met een inhaalslag bezig als het om snelladers gaat. De laatste jaren is het aantal flink toegenomen, zo staan er intussen al Ionity stations in alle windstreken van Italië, en ook Free-to-X (Autostrade per 'l Italia) heeft in de afgelopen twee jaar al tientallen stations langs de snelwegen neergezet. Wat opvalt is dat een aanzienlijk deel van de snelladers van lokale aanbieders als Enel en BeCharge nog laadt met maximaal 50 kW. Ben je mogelijk alsnog een uurtje bezig.
Bij snelladers van Enel worden internationale laadpassen soms geweigerd. Zorg daarom dat je altijd de ENEL X Way app hebt geïnstalleerd. Daarmee kun je alle laadpunten activeren. De betaling verloopt vervolgens via Paypal of een debit- of creditcard. Het is sowieso verstandig meerder apps te downloaden als je op reis gaat met je elektrische auto.
Op doorreis 1: Tesla Superchargers en IONITY
Dankzij de luxe van honderden superchargers en duizenden ‘destination chargers’, zoals de reguliere Tesla laadpalen worden genoemd, hebben Tesla-rijders het in het buitenland wat gemakkelijker dan elektrische rijders die geen Tesla hebben. Dat komt ook doordat Tesla’s zelf bij voorkeur navigeren naar de Tesla-laadstations. Op doorreis is dat comfortabel. Tegenwoordig kun je ook als niet-Tesla rijder gebruik maken van de Superchargers.
Tip 3: met een abonnement bij Tesla betaal je € 9,99 per maand om tegen lagere tarieven te kunnen superchargen. Hetzelfde geldt voor IONITY. Daar betaal je dan € 6,99 per maand voor een abonnement. De abonnementen zijn maandelijks opzegbaar. Tijdens je vakantie zo'n abonnment afsluiten kan interessant zijn.
Op doorreis 2: regels op de veerboten naar Griekenland
Doorkruis je italie om een veerboot vanaf Venetie, Ancona of Bari naar Griekenland te nemen? Dan moet je er sinds april van 2024 rekening mee houden dat de batterij nog maximaal 40% opgeladen mag zijn. Personeel van de rederijnen controleert bij het oprijden van de veerboten de batterijstatus. De auto nog even volladen voordat je aan boord gaat kan betekenen dat je de toegang tot de veerdienst wordt geweigerd.
A13 dicht, grote verkeershinder bij onder andere Gotthardtunnel verwacht
De A13 Chur - Bellinzona (route San Bernardinotunnel) is in beide richtingen dicht bij Mesocco. Een deel van de snelweg is volledig weggespoeld tijdens het noodweer van eind juni. Het herstellen van de weg zal maanden duren, volgens de lokale politie. Je moet daarom een alternatieve route kiezen, waarbij je rekening moet houden met flinke vertragingen. Ook bij snellaadstations aan deze routes kan het extra druk zijn.
Landen op de route naar Italië
Er zijn letterlijk en figuurlijk meerdere wegen die naar Rome leiden. Afhankelijk van de gekozen route naar Italië krijg je zeer waarschijnlijk ook te maken met de laadinfrastructuur van Belgie, Frankrijk en Duitsland. Vervolgens is er nog het dilemma voor de keuze tussen de Gottardtunnel in Zwitserland en de Brennerpas in Oostenrijk.
Tip 4: voor je elektrische reis naar Italië moet je niet de gebruikelijke praktische zaken vergeten, zoals een tolbadge en verschillende verplichte uitrusting. Dat geldt natuurlijk ook voor de landen die je doorkruist.