Auto onderhoud door de garage
Naar de merkspecialist, de universele garage of de dealer?
Wanneer kun je nou het beste naar de merkspecialist, de universele garage of de dealer. En wat is een Bovag garage eigenlijk?
Het is verstandig om in elk geval één keer per jaar je auto naar de garage te brengen voor onderhoud. Zo kun je een hoop narigheid voorkomen. Tijdens een onderhoudsbeurt kan een (goede) garagist ook signaleren ‘wat eraan zit te komen’. Zo houd je grip op de kosten en wordt de kans aanzienlijk kleiner dat je plotseling komt stil te staan. Bekijk video:
Kies een goede garage uit of breng je auto naar de dealer. Wees vervolgens altijd duidelijk over het onderhoud of de reparaties die je uitgevoerd wil hebben. Het is heel normaal om de garagist te vragen je eerst te bellen als het onderhoud boven een bepaald van te voren afgesproken bedrag uit gaat komen.
Je kunt een auto onderhouden bij onderstaande garages:
De dealer
Zit je auto nog in de garantieperiode dat is het belangrijk dat de auto volgens het voorschrift van de fabrikant wordt onderhouden. Als je het voorgeschreven onderhoud laat uitvoeren door een dealergarage, dan kan er geen discussie ontstaan of het onderhoud wel op de juiste wijze is uitgevoerd. Een auto die door een dealer is onderhouden levert bij inruil vaak iets meer op.
Een BOVAG-garage
Garages die bij de brancheorganisatie BOVAG zijn aangesloten zijn gebonden aan de BOVAG-voorwaarden.
- De BOVAG-voorwaarden zijn opgesteld in overleg met de ANWB en de Consumentenbond en worden beschouwd als redelijke voorwaarden. Hierin is onder meer bepaald dat op onderhoud en reparatiewerk zes maanden garantie zit.
- Nagenoeg alle merkdealers zijn aangesloten bij de BOVAG, maar daarnaast zijn ook veel universele garages en merkspecialisten lid en dus gebonden aan de BOVAG-voorwaarden.
Een universele garage
Universele garages werken geheel zelfstandig. Voordeel van deze garages is dat zij vaak een wat lager uurtarief hebben. Door de kleinschaligheid van het bedrijf kent het personeel vaak de klanten en de geschiedenis van diens auto’s goed. Nadeel is dat zij niet altijd de juiste, specialistische (diagnose)apparatuur hebben.
Een merkspecialist
Een merkspecialist is een onafhankelijk garagebedrijf dat is gespecialiseerd in één merk. Vaak zijn dat de duurdere, populaire merken (Alfa Romeo, BMW, Volvo, Mercedes, Land Rover etc). Een specialist heeft erg veel specifieke kennis in huis en toegang tot een netwerk van goede gebruikte en gereviseerde onderdelen. Dat kan veel geld schelen.
Auto onderhoud: geen onnodig geld uitgeven
Onderhoud van je auto is een kostbare aangelegenheid. Kom dus beslagen ten ijs als je met de auto naar de garage moet voor onderhoud, APK, reparaties of schadeherstel. Voorkom onnodig geld uitgeven en bespaar op reparaties en onderhoud, zie voor meer info hieronder.
Meer info
De rekening van de garage kan soms erg onduidelijk zijn. Hij staat vaak vol voor de leek nietszeggende vaktermen. We geven je wat opheldering.
1. Oliefilter vervangen
Telkens als olie wordt ververst, wordt ook het oliefilter vervangen. Dat gebeurt bij elke onderhoudsbeurt. Het interieurfilter (pollenfilter) is óf jaarlijks, of elke 15.000 kilometer aan de beurt. Bij auto’s met zogeheten longlife-olie zijn de intervallen langer. Het luchtfilter wordt alleen bij een grote beurt vervangen.
2. Bougies vervangen
Een bougie produceert de vonk die nodig is om het benzineluchtmengsel in de cilinder te ontsteken. De meeste bougies moeten bij elke grote beurt worden vervangen. Platinum/iridium bougies gaan twee keer zo lang mee, maar zijn wel duurder. Vraag je garage naar de opties.
3. Ruitensproeiervloeistof
Je kunt ruitensproeiervloeistof gemakkelijk zelf bijvullen. Dan ben je vaak goedkoper uit. Ruitenwisserbladen kun je ook zelf vervangen, al is daar wat handigheid voor nodig.
4. Koelvloeistof
Na 60.000 kilometer of 48 maanden zijn de meeste auto’s toe aan nieuwe koelvloeistof. Laat het goedje vervangen door de garage; bijvullen (altijd bij een koude motor!) kun je zelf. Let op het peil: de vloeistof hoort niet te verdwijnen uit het gesloten systeem. Is dat wel het geval, dan is er ergens een lekkage en zal de motor uiteindelijk warm lopen.
5. Olie verversen
Het type olie is erg belangrijk voor de levensduur van je motor. Vaak hebben garages olie in bulk: een grote voorraadtank met olie die voor zoveel mogelijk automodellen geschikt is. Die olie kan kwalitatief beter (en dus duurder) zijn dan voor jouw auto noodzakelijk.
6. Milieutoeslag
Een garage moet betalen voor milieuvriendelijke afvoer van schadelijk afval. Dat wordt doorberekend aan de klant.
7. Klein materiaal
Een poetsdoek, nippeltje, ringetje, likje vet, spuitje olie om sloten en scharnieren te smeren. Voor deze spullen wordt een klein percentage over het totaalbedrag berekend.
8. Petrol Saver
Dit middel wordt toegevoegd aan de brandstof om kleppen en injectoren te reinigen. Het kan helpen als er sprake is van vervuiling, maar wordt ook wel preventief gebruikt. Het liefst bespreekt de garage dit vooraf met de klant.
9. Afmeldtarief apk goedkeuring
Als je auto apk gekeurd wordt, moet hij worden afgemeld bij de RDW. Sommige garages rekenen alleen de afmeldleges, andere tellen ook afschrijving en certificering van APK-apparatuur mee in de afmeldkosten. Daarom kan het bedrag variëren.
10. Computer of data uitlezen
De computer van de auto wordt op een apparaat van de garage aangesloten om zo het storingsgeheugen te kunnen uitlezen en eventuele software-updates te installeren.
11. Distributieriem vervangen
Wanneer een distributieriem moet worden vervangen, verschilt per auto. Het zijn vooral de arbeidskosten die vervanging duur maken: de monteur is er snel een paar uur mee zoet. Vaak gaat deze reparatie gepaard met het vervangen van de waterpomp, omdat de monteur er dan goed bij kan.
12. Waterpomp
Het is aan te raden om de waterpomp preventief mee te vervangen met de distributieriem, als die de waterpomp aandrijft. Laat je de pomp zitten en vervang je alleen de riem, dan moeten ze beide worden vervangen als de pomp het later alsnog begeeft.
13. Arbeidsuren
Je betaalt voor het aantal uren dat de monteur bezig is. Die tarieven variëren sterk. Maar uitgaande van een universele garage die is aangesloten bij de BOVAG, zal dat gemiddeld € 60 tot € 80 per uur zijn, exclusief btw. Bij dealerbedrijven begint het tarief meestal bij zo’n € 80 tot soms ver voorbij € 100. Vaak krijg je voor die meerprijs extra service, zoals een wasbeurt.
De garage zou dat mankement aan de auto wel even verhelpen, maar inmiddels duurt het al een week en dat is het ergste nog niet. De reparatie blijkt ook veel duurder te zijn dan afgesproken. Wat zijn je rechten?
Afspraken met garage
Het is verstandig om goede afspraken te maken met de garage over de reparatie en dit schriftelijk vast te leggen. Spreek een (indicatie) van de prijs en termijn af voor de reparatie en geef duidelijk aan wat de klachten zijn. Bij een 'vaag' probleem kan dit lastig zijn. Een reparatie omdat er onder de auto iets rammelt of tikt, is minder specifiek dan het vervangen van bijvoorbeeld ruitenwissers.
Een garagist dient bij een complexe reparatie zoals een rammel of tik, zijn uiterste best te doen een juiste diagnose te stellen om vervolgens het gebrek te verhelpen. Hierbij dient de garagist uit te gaan van een logische volgorde van aanpak. Spreek af dat de garage belt en toestemming vraagt voordat zij gaan repareren, vervangen of als de reparatie meer gaat kosten dan afgesproken.
Reparatie duurder
Dreigen de kosten hoger te worden dan is afgesproken, dan moet de garage hiervoor jouw toestemming vragen. Als zij geen toestemming vragen en er komt een hogere rekening dan kun je daar tegen bezwaar maken.
Bij een reparatie door een BOVAG aangesloten garage, zijn de BOVAG-voorwaarden van toepassing. Daar staat in dat de garage contact moet opnemen als de kosten met meer dan 10% de gegeven prijsindicatie overschrijden.
Reparatie duurt te lang
De wet geeft geen termijn voor een "gewone" reparatie of onderhoudsbeurt. Daarom is het belangrijk hier afspraken over te maken. Als je dit niet hebt gedaan, is het lastig te bewijzen dat je schade lijdt door de duur van de reparatie. Heb je wel afspraken gemaakt en lijd je schade, dan heb je recht op bijvoorbeeld een leenauto of een redelijke vergoeding voor een huurauto.
Wanneer er een reparatie wordt uitgevoerd op basis van non-conformiteit ("wettelijke garantie") dan geeft de wet wel aan dat er hersteld moet worden binnen een redelijke termijn. Dit is doorgaans twee weken.
Schade tijdens de reparatie
Bij het ophalen van de auto ontdek je dat deze schade heeft, een deuk die er bij het brengen nog niet zat of een technisch mankement welke bij inleveren niet aanwezig was. Om de schade te kunnen claimen moet je bewijzen dat de garage deze heeft veroorzaakt. Stel de garage aansprakelijk door middel van een brief.
Schade voor de deur van garage
Als de auto is gerepareerd wordt hij door de garage vaak voor de deur of op het terrein van de garage neergezet. Ook daar kan schade ontstaan aan de auto. Je mag verwachten dat je de auto in de zelfde staat terug krijgt als dat je hem hebt achter gelaten. De garage kan aansprakelijk zijn voor eventuele schade, ook als die is toegebracht door derde.
Gebrek nog steeds aanwezig
De garage zei dat het probleem was opgelost, maar na het ophalen blijkt het gebrek nog aanwezig. In principe moet je de reparatiekosten gewoon betalen. Dat is alleen anders als je kunt bewijzen dat de garage een fout heeft gemaakt. Bijvoorbeeld het verkeerde onderdeel heeft vervangen, verkeerd te werk is gegaan of niets heeft gedaan. Bewijs leveren kan lastig zijn, vraag daarom altijd om de oude onderdelen.
Let op
Op een reparatie bij een BOVAG aangesloten garage zit standaard 6 maanden garantie.
Ga je naar de garage voor een technische storing aan je auto, dan is het verstandig om van te voeren duidelijke afspraken met de garage te maken. Maar ook als je voor regulier (groot) onderhoud gaat zijn onderstaande punten handig.
- Is er een onduidelijke storing dan zal de garage eerst een diagnose willen stellen. Vooral bij elektronische problemen is dit het geval. Zo'n diagnose kan soms veel meer tijd in beslag nemen (en dus geld) dan je dacht. Vraag vooraf naar de kosten van de diagnose en laat die eventueel bevestigen per mail zodat je het zwart op wit hebt.
- Vraag bij reparaties vooraf om een prijsindicatie en vraag de garagist eerst even te bellen als hij hoger dan 10 procent boven de indicatieprijs dreigt uit te komen. Die tien procent is overigens (ook) een Bovag-bepaling. Bovag bedrijven moeten je dus standaard op de hoogte houden als de reparatie duurder wordt dan de indicatieprijs.
Vervangend vervoer nodig?
Staat je auto voor langere tijd bij de garage en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.
Deel deze pagina