Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

ANWB Elektrisch Rijden Monitor 2022

Prijsbarrière elektrische auto wordt groter

Elektrisch rijden is in 2022 duurder geworden. De aanschafprijs van de gemiddelde elektrische auto nam opnieuw toe, terwijl ook de gebruikskosten flink stegen door hogere energieprijzen. Toch blijft elektrisch rijden met 61,4 cent per km nog altijd goedkoper dan rijden in een benzineauto (63,4 cent per km). Dat blijkt uit de Elektrisch Rijden Monitor van de ANWB. Het consumentenonderzoek is dit jaar uitgevoerd in 10 Europese landen.

De totale kosten van een elektrische auto zijn het afgelopen jaar fors gestegen. Dat komt onder andere door hogere energiekosten en hogere verzekeringspremies. Daardoor heeft de consument minder voordeel van elektrisch rijden. De gemiddelde aanschafprijs van een nieuwe elektrische auto steeg bovendien naar ruim € 45.000. Tegelijkertijd is de prijs die de consument wil betalen voor een nieuwe elektrische auto afgenomen naar € 29.000. Dat leidt tot een prijsbarrière van bijna 17 duizend euro.

Eigen parkeerplek en zonnepanelen

Een kwart van de Nederlanders is van plan om binnen vijf jaar een elektrische auto aan te schaffen. Onder Nederlanders met een eigen parkeerplek en zonnepanelen ligt dit percentage echter fors hoger (43%). Zij kunnen hun auto voordelig thuis opladen en zijn minder afhankelijk van openbare laadfaciliteiten. Daar komen er in Nederland steeds meer van, het aantal snellaadstations nam toe van 614 in 2021 naar 972 in 2022.

Aanschafsubsidie blijft nodig

Om de klimaatdoelen te halen moet elektrisch rijden voor meer Nederlanders binnen bereik komen. Betaalbaarheid is daarbij cruciaal. Op dit moment heeft de consument met slechts 10 modellen in de prijsklassen tot € 35.000 weinig te kiezen. Het aanbod van betaalbare modellen moet daarom worden uitgebreid. Ook blijft een aanschafsubsidie nodig om elektrisch rijden aan te jagen. In 2022 bedroeg deze subsidie nog circa € 3.500 maar met ingang van dit jaar is dit bedrag verlaagd naar € 2.950.

Nederland Europees koploper

Dit jaar is de monitor uitgevoerd in 10 Europese landen. Nederland en Denemarken zijn koplopers als het gaat om elektrisch rijden. Het aantal elektrische voertuigen beslaat hier respectievelijk 3,7 en 4 procent van het totale wagenpark. Nederland heeft daarnaast het hoogste aantal openbare laadpunten. In andere landen laat de laadinfrastructuur nog vaak te wensen over.

Download de Elektrisch Rijden Monitor 2022 (pdf 2,4 MB) 

Download de publiekssamenvatting (pdf 233 KB) 

 

Elektrisch rijden in Nederland in 2022

Het totale aantal volledig elektrische auto’s op de Nederlandse wegen steeg van ruim 216.000 in 2021 naar ruim 328.000 eind 2022. Ook het aantal laadpunten en snellaadstations steeg fors. Er zijn nu ruim 123.000 (semi) openbare laadpunten en bijna 1000 snellaadstations in Nederland. Daarmee loopt Nederland voorop in Europa. Ongeveer een kwart van de Nederlanders verwacht in de komende 5 jaar elektrisch te gaan rijden.

Gat tussen gemiddelde aanschafprijs en beschikbaar budget fors gegroeid

Nederlanders zijn over het algemeen bereid om meer geld uit te geven voor een nieuwe elektrische auto dan voor een nieuwe benzineauto. Gemiddeld is men voor een nieuwe elektrische auto bereid om ruim € 29.000 uit te geven. Voor een nieuwe benzineauto is dit bijna € 25.000. Het bedrag wat mensen uit willen of kunnen geven aan een elektrische auto is afgelopen jaar echter wel significant afgenomen. Vorig jaar lag het bedrag wat men bereid was uit te geven aan een nieuwe elektrische auto op ruim € 32.000. Doordat nieuwe elektrische auto’s afgelopen jaar ook weer een fors duurder zijn geworden is het gat tussen wat men bereid is te betalen en wat een elektrische auto gemiddeld kost gegroeid tot ruim € 16.000.

Elektrisch rijden nog steeds iets voordeliger

Kijken we naar de total cost of ownership (TCO) - alle autokosten zoals afschrijving, onderhoud en verbruikskosten - dan is de gemiddelde elektrische auto dit jaar weer iets voordeliger dan de gemiddelde benzineauto. Voor een elektrische auto betaal je 61,4 cent per kilometer tegenover 63,4 cent per kilometer voor een benzineauto. Ondanks de gestegen energieprijzen afgelopen jaar is rijden op stroom nog steeds voordeliger dan benzine. Ook de vrijstelling van wegenbelasting is hierin nog belangrijk. In deze berekening wordt voor de energiekosten een gemiddelde 'laadmix' gehanteerd van thuisladen, publiek laden en snelladen. Duidelijk is daarbij dat thuisladen (met gemiddeld 6,1 cent per km) de goedkoopste laadoptie is.

Forse groei van het aantal snellaadlocaties

Het aantal elektrische auto’s stijgt harder dan het aantal (semi)openbare laadpunten in Nederland. Het aantal laadpunten steeg in 2022 tot ruim 123.000. In Nederland hebben we nu 1 openbaar laadpunt voor gemiddeld 2,7 elektrische auto’s. Het aantal snellaadstations steeg afgelopen jaar tot bijna 1000. Desondanks blijft het openbaar laadnetwerk een belangrijke barrière voor Nederlanders om over te stappen op elektrisch rijden.

Nog steeds wachten op betaalbaar aanbod

 

Het aantal beschikbare modellen onder de € 50.000 is nauwelijks gestegen. De verwachting dat het aanbod in dit prijssegment sterk zou stijgen lijkt nog niet uit te komen. De gemiddelde aanschafprijs van een elektrische auto ligt dit jaar met ruim € 45.000 weer ruim hoger dan vorig jaar. Het gros van de elektrische modellen heeft een vanaf prijs ruim boven de € 40.000,-

Interesse en aankoopintentie in andere landen hoger dan in Nederland

Ondanks de lage aantallen elektrische auto’s en laadpunten zijn de mensen in Spanje en Italië het meest positief over elektrisch rijden. Dit zijn ook de landen met de hoogste aankoopintentie (0-5 jaar). Grofweg 4 op de 10 inwoners denkt daar de komende 5 jaar een elektrische auto aan te schaffen. In Frankrijk, België en Oostenrijk is men het minst positief over de elektrische auto. Het land met de laagste aankoopintentie is Slovenië.

Nederland beste laadnetwerk van Europa

Vergelijken we Nederland met andere Europese landen dan valt het openbaar laadnetwerk positief op. In Nederland is er 1 openbaar laadpunt per 2,7 elektrische auto’s. Daarmee scoort Nederland veruit het beste.

Download de Elektrisch Rijden Monitor 2022 (pdf 2,4 MB) 

Download de publiekssamenvatting (pdf 233 KB) 

Pechhulp voor je elektrische auto 

Wat je pech ook is, met Wegenwacht is de beste pechhulp altijd dichtbij. Ga ook met je elektrische auto zorgeloos de weg op.

ANWB Autoverzekering 

Met de autoverzekering van de ANWB is ook je elektrische auto goed verzekerd. Bereken je premie.

Laadpas van ANWB 

De gratis ANWB-laadpas geeft je toegang tot alle openbare oplaadpunten in Nederland.

ANWB Laadpalen 

Kies de laadpaal die bij jouw situatie past, voor thuis en op het werk. Vraag gratis en vrijblijvend een offerte aan.