Elektrische fiets kopen
Let op deze belangrijke elektrische fiets onderdelen
Er is veel keuze vandaag de dag: e-bikes zijn er letterlijk in alle soorten en maten. Dat maakt het nog niet eenvoudig om zomaar even een nieuwe e-bike te kiezen. Zeker als het je eerste elektrische fiets wordt, zijn er wel erg veel zaken waar je op moet letten. Het is van groot belang dat je je goed oriënteert, zo kun je de juiste e-bike kopen en een miskoop voorkomen.
Welke elektrische fiets?
Met dit artikel willen we je helpen je keuze voor een e-bike te vereenvoudigen. Belangrijk is om jezelf af te vragen waar je de e-bike voor gaat gebruiken: woon-werkverkeer, lange pleziertochten in het weekeinde of de dagelijkse rit naar de supermarkt? En dan wordt het technischer: hoe krachtig moet de accu zijn? En wil je een middenmotor, of toch een voorwielmotor? Neem de tijd om die vragen te beantwoorden en de bijpassende e-bike te vinden. Ook zal je je maximale budget moeten bepalen. De prijzen lopen, omdat er inmiddels zoveel verschillende modellen zijn, uiteen van pakweg € 1500 voor een fiets uit de budgetklasse tot € 4000 of meer voor een topmodel. Het leeuwendeel van de e-bikes kost zo rond de € 3000. In vijf stappen bij het oriënteren op de e-bike die perfect met jou matcht.
We nemen hieronder de belangrijkste elektrische fiets onderdelen met je door.
1. Motor
De e-bike motor kan op drie plekken zitten: in het voorwiel, in het achterwiel of in het midden, onder de zitbuis bij de trapas.
Elektrische fiets met middenmotor
De middenmotor is krachtiger, omdat deze zijn power beter kwijt kan. Via de trappers drijft de middenmotor het achterwiel aan. Dat voelt, zeker als je hiervoor altijd op een ‘gewone’ fiets reed, ook net even wat natuurlijker aan. Een elektrische fiets met middenmotor is wel wat duurder: al snel € 2500 en soms zelfs € 4000 of meer.
Voordelen
Elektrische fietsen met een middenmotor zijn het populairst. Dit komt door de fijne fietservaring die zij bieden. De energie van de motor komt direct in actie en wordt overgebracht naar de trapas, net zoals je benen doen op een niet-elektrische fiets.
Verder meet een krachtsensor de kracht die je uitoefent op de trappers en past hij de trapondersteuning daar op aan. Hoe harder je trapt, hoe meer de fiets meehelpt. Dit zorgt voor een natuurlijke fietsbeleving. Oefen je minder druk uit op de pedalen, dan zal de motor in kracht terug schalen. Als je stopt met trappen, wordt de ondersteuning zelfs direct onderbroken. Met een middenmotor krijg je tijdens het fietsen dus precies de juiste ondersteuning.
Een ander groot voordeel van een middenmotor is de plek waar deze op de fiets is gemonteerd: laag in het midden van de fiets, bij de trapas. Hierdoor wordt het gewicht gelijkmatig verdeeld en dat maakt deze fiets stabiel tijdens het fietsen en makkelijk te tillen (hij kiept niet naar voor of achter). Ook zit de middenmotor niet in de weg bij het plakken van zowel de voor- als achterband.
Nadelen
De middenmotor is storingsgevoeliger en duurder dan de andere motoren. Ook heeft een fiets met een middenmotor een hogere instaphoogte.
Bij oudere elektrische fietsen met een middenmotor zijn er nog andere nadelen waar je rekening mee moet houden. Zo is de behuizing niet spatwaterdicht en steken naast de stroomkabels ook de trappers en de ketting of aandrijfriem uit. Ook hebben zij een tandwieloverbrenging waardoor ze rumoerig zijn en soms is er schade aan de ketting en versnellingen door de kracht van de motor. Bij de nieuwe elektrische fietsen met middenmotor zijn deze problemen opgelost.
Een e-bike met middenmotor is in de regel zwaarder dan een exemplaar met voorwiel- of achterwielmotor. Dit kan een rol spelen als je de e-bikes op een fietsendrager wilt vervoeren. Let daarbij dus goed op de maximale kogeldruk van de auto .
Elektrische fiets met voorwielmotor
Een voorwielmotor is voor fabrikanten het eenvoudigst te installeren. Dit systeem vind je dan ook vaak in het goedkopere segment, bij fietsen tot € 2000. Voor normaal gebruik en dagelijkse ritjes is een voorwielmotor prima, wil je de heuvels in met je e-bike, dan kun je beter voor een middenmotor kiezen.
Voordelen
Elektrische fietsen met voorwielmotor zijn vaak goedkoper dan e-bikes met een midden- of achterwielmotor. Ook is een voorwielmotor stiller dan de andere soorten, past hij het beste bij het design van een fiets en is een frame met lage instap mogelijk. Je kunt bij de voorwielmotor kiezen voor een dichte kettingkast die weinig onderhouden hoeft te worden. Tot slot heb je bij een elektrische fiets met voorwielmotor de mogelijkheid tot ‘vrijloop’. Dit betekent dat je ook zonder trapondersteuning kunt fietsen.
Nadelen
Bij een elektrische fiets met een voorwielmotor heb je het gevoel dat er aan de fiets wordt getrokken en het duurt één tot twee tellen voor de motor in actie komt. Bij een gladde ondergrond heb je eerder last van wielspin (het doorslippen van de wielen). Dit kan lastig zijn op zandwegen, bij vallende bladeren, sneeuw en ijzel. Door het gewicht in het voorwiel kan sturen iets zwaarder zijn dan bij een gewone fiets. De trapondersteuning bij een e-bike met voorwielmotor is minder krachtig dan bij de andere motoren, wat nadelig is op heuvelachtig terrein. Ook is een e-bike met motor in het voorwiel lastiger op te tillen aan de voorkant.
Elektrische fiets met achterwielmotor
De achterwielmotor is minder gangbaar, maar geeft wel dat prettige duwtje in de rug. Een fiets met een achterwielmotor heeft bijna altijd een kwetsbare derailleur in plaats van een minder onderhoudsgevoelige naafversnelling.
Voordelen
Elektrische fietsen met een achterwielmotor geven de meest natuurlijke rijbeleving. Een fiets zonder elektrische ondersteuning wordt immers ook aangedreven door het achterwiel. Verder stuurt een e-bike met een achterwielmotor strakker, is hij erg stil, heeft hij een lager gewicht en meer versnellingen waardoor je met name in heuvelachtig terrein beter af bent.
Nadelen
Het gewicht is op de achterkant van de fiets gevestigd. Hierdoor kun je de fiets lastiger verplaatsen. Ook kun je niet zelf je achterwiel wisselen als je bijvoorbeeld een lekke band hebt. Na het wisselen van de band moet de ondersteuning namelijk met een computerprogramma opnieuw worden afgesteld. Voor het wisselen van je achterband moet je dus langs de fietsenmaker.
2. Remmen
Vanzelfsprekend zijn de remmen een punt van aandacht, al is het maar omdat een e-bike een stuk sneller kan dan een gewone fiets. Bovendien is een e-bike zwaarder. Veel e-bikes hebben tegenwoordig hydraulische schijfremmen. Deze zijn betrouwbaarder en veiliger dan velgremmen (V-brakes) en trommelremmen (rollerbrakes), die doorgaans op normale fietsen zitten. In de lagere prijsklasse e-bikes worden nog wel velg- of trommelremmen gebruikt. Het is van groot belang regelmatig de afstelling daarvan te controleren.
3. Display
De trapondersteuning van je e-bike stel je in via een display. Sommige bedieningsschermpjes zijn erg eenvoudig, andere net even wat complexer. Kijk in ieder geval goed of de informatie op de display duidelijk is af te lezen; grote tekens vergroten uiteraard de leesbaarheid. Vraag je ook af of je het prettig vindt dat een display veel zaken weergeeft. Sommige lcd-schermpjes laten de snelheid, afgelegde afstand, tijd, temperatuur, accu-inhoud én verlichting zien. Er zijn ook eenvoudiger exemplaren die met een aantal ledlampjes alleen maar aangeven hoeveel ondersteuning je hebt ingeschakeld en hoeveel energie de accu nog heeft. In de regel geldt: hoe duurder de e-bike, hoe luxer het display.
4. Versnellingen
Wie vooral over vlakke grond rijdt, kan prima uit de voeten met de vrijwel onderhoudsvrije naafversnelling. Doorgaans heb je dan zeven of acht versnellingen. Ga je regelmatig klimmen, en wil je terug kunnen schakelen naar een veel lichtere versnelling, dan kan je eigenlijk niet om een derailleur heen. Dit systeem is gevoeliger voor onder meer vuil.
Een naafversnelling schakelt aanmerkelijk makkelijker, maar wil je met je e-bike de bergen over, dan ben je al snel op een derailleursysteem aangewezen.
De (eventueel zelfs op automatisch te zetten) traploze versnelling is aan een opmars bezig. Het systeem zoekt hierbij naar de optimale versnelling, hetgeen erg prettig rijdt. Daar zit natuurlijk wel een prijskaartje aan vast.
De voor- en nadelen per versnellingstype:
Met een automatische versnelling stel je je ideale versnelling met alleen je hand in. Je hoeft daarbij niet de trappers te gebruiken. Er zijn verschillende automatische systemen. Bij het ene systeem stel je met een draai aan het handvat je versnelling in. Bij een ander systeem is het mogelijk om op het display van je e-bike je favoriete tempo in te stellen. Tijdens het fietsen zoekt het systeem dan automatisch naar de juiste versnelling voor jouw ingestelde tempo.
Voordelen
De naafversnelling is vrijwel onderhoudsvrij. Het is een gesloten systeem waarbij de versnellingen opgeborgen zijn in de naaf van het achterwiel. Hierdoor zijn zij niet vatbaar voor vocht en vuil en heb je geen last van een krakende ketting. Ook is het bij een naafversnelling makkelijker om de versnellingen te bedienen en kun je schakelen als je stilstaat.
Nadelen
Doordat de versnellingen in de naaf van het achterwiel zitten, is het moeilijk om het wiel te verwijderen bij het wisselen van een fietsband. Daarnaast heb je bij een naafversnelling de beschikking over minder versnellingen, vaak maar zeven of acht.
Voordelen
Met een derailleur heb je de beschikking over een groot aantal versnellingen, oplopend tot 27 versnellingen. Dit is vooral handig bij fietstochten in heuvel- en bergachtig gebied. E-bikes met een derailleurversnelling zijn ook vaak lichter dan e-bikes met een ander type versnelling. Dit fietst niet alleen lichter, ook loop je minder snel op tegen het maximale beladingsgewicht van een fietsendrager bij eventueel vervoer van je fiets op je auto.
Nadelen
Een derailleurversnelling is onderhoudsgevoelig en slijt snel. Door het open systeem is hij vatbaar voor vocht en vuil, waardoor je versnelling soms kan gaan haperen.
5. Ketting/riem
De riemaandrijving wint ook op e-bikes tegenwoordig terrein. Een (kunststof) riem is stiller, schoner én onderhoudsvriendelijker dan de ouderwetse ketting. Bovendien ziet het systeem er mooi uit. Op e-bikes met een derailleur zit vanzelfsprekend nog altijd een ketting.
6. Stuur
De positie van het stuur is op de meeste e-bikes in te stellen, maar de bouw van de fiets speelt mee. Test vooraf goed wat je prettig vindt. Je moet een comfortabele zithouding aan kunnen nemen, de positie van het stuur (en het zadel) is daarbij vanzelfsprekend cruciaal. Ga je op pad voor een langere rit, dan is een wat sportievere houding, met een licht voorover hellend stuur, fijner. In het stadsverkeer is het echter wel prettig om rechtop te zitten; dan heb je in de drukte het beste overzicht.
7. Frame
Veel e-bikes hebben een zeer stevig, vaak ook wat ‘oversized’ frame. Dit is nodig omdat de e-bike zwaarder belast wordt dan de standaardfiets. Zeker als je de e-bike(s) regelmatig op een fietsendrager meeneemt, kun je mogelijk beter voor een iets lichter model kiezen. Een zwaardere e-bike is in de regel wel sterker. Het is vanzelfsprekend van groot belang dat je de juiste framemaat bestelt. Zorg bij een proefrit dan ook dat je een fiets test met de voor jou ideale afmetingen. Wij helpen bij het bepalen van de juiste framemaat.
8. Vering/comfort
Vering is voor veel mensen een belangrijk aspect. Zij willen de oneffenheden in de weg liefst opvangen met voorvorkvering en/of zadelpenvering. Dat is niet alleen comfortabel, maar ook veilig. Je stuitert dan niet over de weg. Omdat niet iedereen zich prettig voelt bij voorvorkvering, kiezen veel fabrikanten vandaag de dag in plaats daarvan voor extra brede banden, van soms wel 55 millimeter. Ook zo zijn trillingen en kleine niveauverschillen in de weg op te vangen. Vanzelfsprekend ‘zuigen’ zulke banden wel meer aan het wegdek en raakt de accu dus sneller leeg.
9. Gewicht
E-bikes zijn zwaarder dan gewone fietsen. Dit komt vooral door het materiaal waarvan een e-bike is gemaakt. Ieder materiaal heeft zijn eigen sterkte en gewicht. Het is maar net wat jouw voorkeur heeft: een sterke, zwaardere fiets of een iets minder sterke, lichtere fiets.
10. Fietsaccu
Het is belangrijk nu toch in kaart te hebben voor welke ritjes je de fiets het meest zult gaan gebruiken. Zijn dat lange tochten, ritjes op het vlakke of in de heuvels, en gaat er bagage mee of niet? En wil je de ondersteuning van start tot finish op maximaal zetten, of slechts zo nu en dan een steuntje in de rug krijgen? Dit is allemaal van invloed op de benodigde capaciteit van de accu. Een accu van 500 Wattuur (Wh) haalt doorgaans zo’n 50 kilometer bij maximale ondersteuning. Inmiddels komen ook accu’s van 600 en 700 Wh in zwang, op een voordelig geprijsd model zit doorgaans een accu met minder capaciteit. Mocht je niet op het opladen willen of kunnen wachten en een langere afstand willen afleggen, dan is het te overwegen om een tweede accu aan te schaffen. Een extra of vervangende accu kost vaak minstens enkele honderden euro’s.
Lees meer over de verschillende, belangrijke variabelen van de fietsaccu:
De eerste keuze die je moet maken is of je een uitneembare accu neemt of één die vast zit in de fiets. Een uitneembare accu kun je overal mee naartoe nemen en opladen, dus ook binnenshuis. Nadeel is dat uitneembare accu's populair zijn bij fietsdieven. Stal je je fiets en kun je je accu niet apart op slot zetten, dan zal je hem dus altijd mee moeten nemen om diefstal te voorkomen.
Voorkomen van diefstal is dan ook gelijk het grootste voordeel van een vaste accu: een vaste accu kan niet zonder fiets gestolen worden. Verder kan een vaste accu mooi in het frame van een fiets weggewerkt worden, zodat je hem bijna niet ziet zitten. Nadeel van een vaste accu is dat je altijd een stroompunt nodig hebt op de plek waar je je fiets stalt. Tijdens een lange fietstocht je accu ergens snel opladen kan daarom problematisch zijn.
De meest gangbare plek voor een accu is onder de bagagedrager achter. Hier is de accu makkelijk uit te nemen en goed verborgen bij het gebruik van fietstassen. Er is nog een mogelijkheid om voor een accu achterop de fiets te kiezen: bij sommige modellen is de accu standaard opgeborgen in een fietstas achterop. Wij raden echter aan om een fiets uit te zoeken waarbij de accu in het midden van de fiets zit, bijvoorbeeld aan het frame onder het zadel. Op deze manier is de accu veilig en goed beschermd weggewerkt en ligt het extra gewicht van de accu in het midden van de fiets.
Er zijn drie verschillende soorten accu's:
1. NiMh (nikkel-metaalhybride)
2. Li-ion (li-ion mangaan)
3. Lithium-ion-polymeer
Alle nieuwe accu's beschikken over de li-ion-techniek. Deze accu's zijn kleiner, hebben minder last van zelfontlading, laden sneller op en zijn milieuvriendelijker.
Het belangrijkste van een accu is de capaciteit. De capaciteit bepaalt namelijk voor een groot deel de actieradius. Deze actieradius geeft aan hoeveel kilometer je onder ideale omstandigheden kunt fietsen met één volledig opgeladen accu. Je kunt dit vergelijken met een benzinetank van een auto. Hoe groter de benzinetank (capaciteit), hoe verder je kunt rijden (actieradius).
Fiets je vaak lange afstanden? Kies dan voor een accu met een grote capaciteit. Als je alleen korte afstanden fietst dan kun je kiezen voor een accu met een kleinere capaciteit. Accu’s met een kleinere capaciteit zijn vaak ook goedkoper dan accu’s met een grote capaciteit. Deze 6 factoren beïnvloeden de actieradius.
Laatste tip met betrekking tot de accu: vraag altijd naar de garantieduur van verschillende accu's. De garantieduur verschilt namelijk per merk. Als je een ideale accu hebt gevonden en hij vervolgens maar één jaar garantie heeft, kun je alsnog voor nare verrassingen komen te staan. Een accu vervangen is namelijk niet goedkoop.
Extra tips voor een e-bike kopen
- De e-bike eerst proberen
Ongezien een e-bike kopen is vanzelfsprekend onverstandig. Liefst test je de elektrische fiets die je op het oog hebt. Dit zijn je mogelijkheden. - Waar koop je je e-bike?
Je kunt zowel bij een fietsenwinkel als online een elektrische fiets kopen. Voordeel van kopen bij een fietsenwinkel is dat je al je vragen direct kunt stellen aan de verkoper. Online fietsenwinkels vermelden veel informatie, maar deze is niet altijd volledig. Meer voor- en nadelen. - Alternatieven
De hoge aanschafkosten van een e-bike kunnen afschrikken. Gelukkig zijn er alternatieven, zoals een tweedehands elektrische fiets of een nieuwe e-bike leasen, delen of huren. Lees meer over deze financieringsmogelijkheden.
Help mij een nieuwe e-bike kiezen
Je bent helemaal klaar om goed voorbereid een elektrische fiets te kopen. Heb je nog geen keuze gemaakt of wil je meer weten over e-bikes? Dan hebben we meer informatie voor je in petto: