Fabrieks- of BOVAG-garantie bij reparatie buitenland
Als je nog garantie hebt op de auto, dan is het belangrijk bij een reparatie in het buitenland op een aantal punten te letten.
Contact eigen garage
Om je rechten niet te verspelen is het belangrijk altijd contact op te nemen met je eigen verkoper of dealer over de reparatie. Doe dit voorafgaand aan de reparatie. Ga na of er een garantieclaim kan worden ingediend via de dealer (fabrieks- of BOVAG-garantie).
Fabrieksgarantie
Kijk in je garantieboekje wat de regels zijn voor een reparatie in het buitenland en bespreek dit met de verkoper. Overleg vooraf met de verkoper de mogelijkheden en bespreek de kosten. In veel gevallen kan een merkdealer in het buitenland het gebrek onder garantie herstellen.
Neem oude onderdelen mee terug naar Nederland om het gebrek te kunnen bewijzen. De kosten voor de reparatie moet je soms voorschieten. Deze kun je terugvorderen van je verkoper/dealer. In de voorwaarden kan staan dat de reparatie vergoed wordt naar Nederlandse maatstaven. Valt een reparatie in het buitenland duurder uit door een afwijkend BTW-percentage of hoog arbeidsloon, dan is het dus mogelijk dat niet alles vergoed wordt.
BOVAG-garantie
Neem vooraf contact op met je BOVAG-garage. Bespreek de mogelijkheden tot herstel en de kosten. Als het om grote bedragen gaat, is een schriftelijke melding bij de garage aan te raden.
In de BOVAG-voorwaarden staat dat je garantie niet vervalt als er noodzaak is tot onmiddellijk herstel (in het buitenland). Dit moet worden bewezen aan de hand van gegevens (nota) van de herstellende garage en de kapotte onderdelen. Valt een reparatie in het buitenland duurder uit door bijvoorbeeld een afwijkend BTW-percentage of hoog arbeidsloon, dan worden de kosten van deze buitenlandse garage vergoed tot maximaal het prijspeil zoals dit in het bedrijf van de Nederlandse reparateur geldt.
Geen garantie
Soms kun je ook zonder garantie de verkoper aanspreken. Dit is het geval wanneer er iets stuk gaat wat u nog niet had hoeven te verwachten dit heet ook wel non-conformiteit. Neem ook in zo'n geval direct contact op met de verkoper.
Als je voor de vakantie je auto hebt laten herstellen en nu gaat het zelfde onderdeel onderweg weer stuk dan is er misschien sprake van een wanprestatie. Het is belangrijk om direct contact op te nemen met de verkoper. Hij moet de gelegenheid krijgen om met een passende oplossing te komen.
Deel deze pagina