Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Reparatie en onderhoud

Waar heb je recht op?

Je hebt de auto naar de garage gebracht voor een onderhoudsbeurt of reparatie. Als er sprake is van een duurdere reparatie, een niet goed uitgevoerde reparatie, of een reparatie waar helemaal geen opdracht voor is gegeven, kun je in sommige gevallen de garage aanspreken. Daarnaast kan de garage aansprakelijk zijn als je de auto met schade terug krijgt.

Maak afspraken met de garage

Het is verstandig om duidelijke afspraken te maken met de garage over de reparatie of het onderhoud en dit schriftelijk vast te leggen. Spreek een (indicatie) van de prijs en termijn af voor de reparatie en geef duidelijk aan wat de klachten zijn. Bij een 'vaag' probleem kan dit lastig zijn. Een reparatie omdat er onder de auto iets rammelt of tikt, is minder specifiek dan het vervangen van bijvoorbeeld ruitenwissers. Spreek af dat de garage belt en toestemming vraagt voordat zij gaan repareren, vervangen of als de reparatie meer gaat kosten dan afgesproken.

Inspanningsverbintenis

Een garagist moet bij een complexe reparatie zoals een rammel of tik, zijn uiterste best doen om een juiste diagnose te stellen en vervolgens het gebrek te verhelpen. Reparatie is geen resultaatsverbintenis, maar een inspanningsverbintenis. Een garagist moet zijn uiterste best doen om een juiste diagnose te stellen om vervolgens het gebrek te verhelpen. Hierbij moet de garagist uitgaan van een logische volgorde van aanpak. Is het probleem na de reparatie nog niet opgelost, dan moet je in principe de reparatiekosten gewoon betalen. Dat is alleen anders als je kunt aantonen dat de garage een fout heeft gemaakt. Bijvoorbeeld het verkeerde onderdeel heeft vervangen, verkeerd te werk is gegaan of niets heeft gedaan. Bewijs leveren kan lastig zijn, vraag daarom altijd om de oude onderdelen.

Afspraak afzeggen

Als je een afspraak hebt gemaakt voor een reparatie of onderhoudsbeurt is het de bedoeling dat de gemaakte afspraken worden nagekomen. Als je de afspraak afzegt, moet je de kosten die de garage al heeft gemaakt vergoeden. Denk hierbij aan kosten voor speciaal voor jou bestelde onderdelen en de werkzaamheden die op het moment van afzeggen al zijn afgerond, zoals de diagnosekosten. Vaak blijkt uit de algemene voorwaarden welke kosten je moet vergoeden als je een afspraak afzegt

Reparatie duurder

Dreigen de kosten hoger te worden dan is afgesproken, dan moet de garage hiervoor jouw toestemming vragen. Als zij geen toestemming vragen en er komt een hogere rekening dan kun je daar tegen bezwaar maken.

Bij een reparatie door een BOVAG aangesloten garage, zijn de BOVAG-voorwaarden van toepassing. Daar staat in dat de garage contact moet opnemen als de kosten met meer dan 10% de gegeven prijsindicatie overschrijden.

Reparatie duurt te lang

De wet geeft geen termijn voor een "gewone" reparatie of onderhoudsbeurt. Daarom is het belangrijk hier afspraken over te maken. Als je dit niet hebt gedaan, is het lastig te bewijzen dat je schade lijdt door de langere duur van de reparatie. Heb je wel afspraken gemaakt en lijd je schade, dan heb je recht op bijvoorbeeld een leenauto of een redelijke vergoeding voor een huurauto. In de BOVAG voorwaarden staat expliciet dat de verkoper dient te zorgen voor een passende oplossing voor vervoersproblemen. Dat betekent niet dat je recht heb op een vervangende auto die je continu ter beschikking staat. Kosten voor brandstof zijn voor eigen rekening.

Wanneer er een reparatie wordt uitgevoerd op grond van non-conformiteit ("wettelijke garantie") dan staat in de wet dat er hersteld moet worden binnen een redelijke termijn. Dit is doorgaans twee weken. Duurt de reparatie langer, dan moet de verkoper de overlast voor jou beperken door bijvoorbeeld een leenauto te verstrekken. Dit geldt ook als je je auto op grond van garantie ter reparatie naar de verkoper hebt gebracht. Bij een langdurige reparatie kan onder omstandigheden een koopprijsvermindering of ontbinding van de overeenkomst gerechtvaardigd zijn. Schadevergoeding kun je alleen vorderen als de lange reparatieduur aan de verkoper toe te rekenen is. Dat is niet aan de orde als onderdelen lange tijd niet leverbaar zijn. Probeer in dat geval samen met verkoper te bespreken wat de mogelijkheden zijn.

Werkzaamheden zonder opdracht uitgevoerd

Het komt voor dat de garage werkzaamheden uitvoert waar helemaal geen opdracht voor is gegeven. Door de opdracht vooraf duidelijk te bespreken en op schrift te zetten kun je aantonen wat is afgesproken. Zo voorkom je dat de garage zonder toestemming andere werkzaamheden uitvoert, zoals het vervangen van ruitenwissers of banden. Gebeurt dit toch, dan kun je eenvoudig aantonen dat dit zonder opdracht is gedaan. De garage zal dan, voor zover mogelijk, de werkzaamheden ongedaan moeten maken. Is dat niet mogelijk dan geeft het een goede uitgangspositie om in gesprek te gaan over de extra kosten. De garage zal  in ieder geval een deel van deze kosten voor eigen rekening moeten nemen.

Schade tijdens de reparatie

Bij het ophalen van de auto ontdek je dat deze schade heeft, een deuk die er bij het brengen nog niet zat of een technisch mankement dat bij inleveren niet aanwezig was. Om de schade te kunnen claimen moet je bewijzen dat de schade er bij het inleveren van de auto nog niet was. Ook moet je aantonen dat de garage deze heeft veroorzaakt. Gaat iets stuk tijdens normale werkzaamheden dan is de garage niet zonder meer aansprakelijk. De garage moet wel iets verweten kunnen worden. Stel in dat geval de garage aansprakelijk door middel van een brief.

Schade voor de deur van garage

Als de auto is gerepareerd wordt hij door de garage vaak voor de deur of op het terrein van de garage neergezet. Ook daar kan schade ontstaan aan de auto. Je mag verwachten dat je de auto in de zelfde staat terug krijgt als dat je hem hebt achter gelaten. De garage kan aansprakelijk zijn voor eventuele schade, ook als die is toegebracht door derde.

Gebrek nog steeds aanwezig

De garage zei dat het probleem was opgelost, maar na het ophalen blijkt het gebrek nog aanwezig. In principe moet je de reparatiekosten gewoon betalen. Dat is alleen anders als je kunt bewijzen dat de garage een fout heeft gemaakt. Bijvoorbeeld het verkeerde onderdeel heeft vervangen, verkeerd te werk is gegaan of niets heeft gedaan. Bewijs leveren kan lastig zijn, vraag daarom altijd om de oude onderdelen.

Let op

Op een reparatie bij een BOVAG aangesloten garage zit standaard 6 maanden garantie.

Bekijk ook: Stappenplan reparatie en onderhoud

Fabrieksgarantie en merkgarage

 In de fabrieksgarantievoorwaarden kan staan dat je auto door een merkgarage moet worden onderhouden. Toch kun je dit ook bij een merkonafhankelijk garagebedrijf laten doen met behoud van fabrieksgarantie. Dit op grond van Europese wetgeving. De voorwaarde is dan wel dat de auto wordt onderhouden volgens de eisen van de fabrikant.