Elektrische vouwfietsen-test 2017
Elektrische vouwfietsen zijn handig, modern en leveren veel extra fietsplezier. Wij hebben tien elektrische vouwfietsen getest die allemaal onder de duizend euro te koop zijn en daar blijken best een paar hele fijne bij te zitten.
Hieronder lees je per geteste elektrische vouwfiets een beschrijving, de specificaties en de beoordeling.
Als je alle fietsen op een rij ziet staan, dan springt de Ebike20 Limited Edition er echt goed uit. Matzwart, stoer, compleet – zwaar ook- en met niet de minste techniek uitgevoerd.
Schijfremmen, een handige tas op de bagagedrager, een prachtig display; het is een fiets waarbij niet is beknibbeld op de materialen en de uitrusting. Het is hetzelfde frame als dat van de Popal E-Folt 2.0 en de Matrabike Bergamo, maar dan in alles luxer uitgevoerd. En het is juist die aandacht voor de afwerking en uitrusting die van de Ebike20 Limited Edition een fijne fiets maakt.
Je zou verwachten dat het fietsplezier hetzelfde is als dat van de twee genoemde concurrenten, maar hij overtreft ze. Het enige echte minpunt vinden wij de gekozen versnellingen. Op topsnelheid, 25 km/u dus, is de rotatiesnelheid van de trappers te hoog. Simpelweg gezegd, je moet heel snel trappen. Vooral de Shinga Trotter heeft dat beter voor elkaar. Al met al is dit een fijne, luxe en tegelijk enigszins sportieve fiets waar je met plezier een flink stuk op weg kan.
Specificaties
Model | Ebike20 Limited Edition |
Adviesprijs (op moment van test) |
€ 999,- |
Pakmaat l x b x h | 85 cm x 34 cm x 63 cm |
Gewicht | 21,6 kilogram |
Wielmaat | 20 inch |
Instaphoogte | 58 centimeter |
Motor | 350 watt / 36 volt |
Accu | 10 volt-ah |
Actieradius opgave | 70 kilometer |
Motorlocatie | Achterwiel |
Versnelling | Derailleur |
Aantal versnellingen | 7 |
Voorrem | Schijf |
Achterrem | Schijf |
Verlichting via accu | Voor |
Spatbord | Voor / Achter |
Kettingkast | Nee |
Vering | Nee |
Zadel | Semi-comfort |
Bagagedrager | Ja |
Beoordeling
Pluspunten | + Mooie vormgeving + Groot display |
Minpunten | - Trappen op snelheid |
Constructie / Ontwerp
Constructie | 9 |
Ontwerp | 8 |
Afwerking | 8 |
Uitrusting | 9 |
Totaal | 8,5 |
Gebruik van de fiets
Fietsen algemeen | 8,5 |
Snelheid 25 km/h | 7 |
Trapondersteuning | 7,5 |
Hellingproef |
8
|
Remmen |
9
|
Comfort |
7,5
|
Geluid |
7
|
Vouwen |
7,5
|
Gewicht |
6,5
|
Totaal gebruik |
7,6
|
Prijs / Kwaliteit | 8,5 |
Eindscore
Wij geven de Ebike20 Limited Edition de eindscore 8,2. Dit is het gemiddelde van de totaalcijfers 'Constructie / Ontwerp', 'Gebruik van de fiets' en 'Prijs / Kwaliteit'.
Klein maar dapper, misschien is dat wel de beste omschrijving. De bouwer doet er niet geheimzinnig over: dit is eigenlijk nauwelijks een vouwfiets. En toch is hij prima te gebruiken. Onze Compacte Keus ook.
De Ebike20 Mini is compact maar degelijk, iets wat je ziet aan het gewicht van 17 kilo. Dat is namelijk niet echt heel veel lichter dan sommige fullsize vouwfietsen. Als je iets wilt waarmee je doodleuk met 25 km/u mee naar het dorp kan rijden om een boodschap te doen, dan is dit een prima fiets.
De Ebike20 Mini is niet voorzien van versnellingen. Dat betekent dat je prima kunt wegfietsen en ook zeker met lage snelheden gewoon kunt fietsen. Maar als je sneller wilt en de trapondersteuning zijn werk laat doen, dan neemt de motor het over. Je trapt dan als het ware in het luchtledige; je laat de trappers wel rondgaan maar veel langzamer dan je rijdt. Het is even wennen, maar het gaat prima! De wielen zijn met 14 inch groot genoeg om veilig aan te voelen.
Specificaties
Model | Ebike20 Mini |
Adviesprijs (op moment van test) |
€ 750,- |
Pakmaat l x b x h | 75 cm x 32 cm x 55 cm |
Gewicht | 17 kilogram |
Wielmaat | 14 inch |
Instaphoogte | 48 centimeter |
Motor | 250 watt / 36 volt |
Accu | 10 volt-ah |
Actieradius opgave | 70 kilometer |
Motorlocatie | Achterwiel |
Versnelling | Nee |
Aantal versnellingen | Niet van toepassing |
Voorrem | Schijf |
Achterrem | Schijf |
Verlichting via accu | Voor |
Spatbord | Voor / Achter |
Kettingkast | Nee |
Vering | Nee |
Zadel | Semi-comfort |
Bagagedrager | Nee |
Beoordeling
Pluspunten | + Klein + Degelijk |
Minpunten | - Fietscomfort |
Constructie / Ontwerp
Constructie | 9 |
Ontwerp | 8 |
Afwerking | 8 |
Uitrusting | 5 |
Totaal | 7,5 |
Gebruik van de fiets
Fietsen algemeen | 6 |
Snelheid 25 km/h | 6 |
Trapondersteuning | 7 |
Hellingproef |
8
|
Remmen |
8
|
Comfort |
6,5
|
Geluid |
7
|
Vouwen |
8
|
Gewicht |
7
|
Totaal gebruik |
6,3
|
Prijs / Kwaliteit | 7,5 |
Eindscore
Wij geven de Ebike20 Mini de eindscore 7,1. Dit is het gemiddelde van de totaalcijfers 'Constructie / Ontwerp', 'Gebruik van de fiets' en 'Prijs / Kwaliteit'.
De E4Motion hebben we al eens eerder getest. Maar omdat hij in verbeterde vorm nog steeds leverbaar is en door zijn compacte afmetingen geliefd is, nemen we hem nog eens mee.
Je moet even een schakelaar omzetten als je met de E4Motion Mini op pad gaat. Niet op de fiets, maar in je hoofd. Vergeet dat je met een gewone fiets onderweg bent en je raakt al snel gewend aan dit kleintje met zijn miniwieltjes. Nee, het is geen comfortabele fiets voor lange afstanden, maar als je hem neemt voor wat het is, dan kan je er een hoop plezier aan beleven.
Fietsen doet hij alleszins aardig. Het is wel slim om op een zo glad mogelijke weg te blijven vanwege de 12,5 inch wieltjes. De trapondersteuning is sterk genoeg en de accu is mooi weggewerkt in het frame. Zijn sterke punt is het formaat. Rugzakje op en een boodschap doen? Meer dan dit fietsje heb je niet nodig.
Specificaties
Model | E4Motion Mini |
Adviesprijs (op moment van test) |
€ 799,- |
Pakmaat l x b x h | 116 cm x 24 cm x 48 cm |
Gewicht | 17,1 kilogram |
Wielmaat | 12,5 inch |
Instaphoogte | 36 centimeter |
Motor | 180 watt / 24 volt |
Accu | 8 volt-ah |
Actieradius opgave | 40 kilometer |
Motorlocatie | Achterwiel |
Versnelling | Naaf |
Aantal versnellingen | 3 |
Voorrem | Velg |
Achterrem | Rollerbrake |
Verlichting via accu | Nee |
Spatbord | Voor / Achter |
Kettingkast | Nee |
Vering | Nee |
Zadel | Sportief |
Bagagedrager | Nee |
Beoordeling
Pluspunten | + Klein pakket + Innovatief frame |
Minpunten | - Fietscomfort |
Constructie / Ontwerp
Constructie | 8,5 |
Ontwerp | 8 |
Afwerking | 7,5 |
Uitrusting | 6 |
Totaal | 7,5 |
Gebruik van de fiets
Fietsen algemeen | 6 |
Snelheid 25 km/h | 6 |
Trapondersteuning | 7 |
Hellingproef |
6
|
Remmen |
7
|
Comfort |
6
|
Geluid |
6
|
Vouwen |
7,5
|
Gewicht |
7
|
Totaal gebruik |
6,5
|
Prijs / Kwaliteit | 7 |
Eindscore
Wij geven de E4Motion Mini de eindscore 7. Dit is het gemiddelde van de totaalcijfers 'Constructie / Ontwerp', 'Gebruik van de fiets' en 'Prijs / Kwaliteit'.
Keola levert voor deze test de 'Veere laag'. De toevoeging laag staat voor de comfortabel lage hoogte van het frame, waardoor je er makkelijk instapt. Er is ook een eco-uitvoering, maar die is verwarrend genoeg duurder, te duur voor onze test , maar ook rijker uitgerust.
Zoals gezegd is de lage instap een groot voordeel van deze fiets. Vooral de dames zullen hier blij mee zijn. Als enige fiets is hij voorzien van een comfortabele achtervering. Dat levert wel wat beweging op waar je aan moet wennen, maar het werkt goed. Helaas overtuigt de Keola Veere verder niet erg. De spatborden zijn te klein, de uitrusting is karig en het gevoel van de fiets is wat goedkoop. Ook is de 24 volt motor niet heel sterk.
Het fietsgedrag is redelijk, al zal niet iedereen een comfortabele houding vinden omdat het stuur niet in hoogte verstelbaar is. Onze testfiets is scheef, hij staat onder je een paar graden naar links gekanteld. We vermoeden dat de verende achterbrug hier schuldig aan is. De fiets is voor verbetering vatbaar.
Specificaties
Model | Keola Veere laag |
Adviesprijs (op moment van test) |
€ 996,- |
Pakmaat l x b x h | 81 cm x 47 cm x 65 cm |
Gewicht | 22,1 kilogram |
Wielmaat | 20 inch |
Instaphoogte | 38 centimeter |
Motor | 250 watt / 24 volt |
Accu | 10 volt-ah |
Actieradius opgave | 40 kilometer |
Motorlocatie | Achterwiel |
Versnelling | Derailleur |
Aantal versnellingen | 6 |
Voorrem | Velg |
Achterrem | Velg |
Verlichting via accu | Nee |
Spatbord | Voor / Achter |
Kettingkast | Nee |
Vering | Voor / Achter |
Zadel | Sportief |
Bagagedrager | Nee |
Beoordeling
Pluspunten | + Vering |
Minpunten | - Scheef - Karige uitstraling |
Constructie / Ontwerp
Constructie | 6 |
Ontwerp | 7 |
Afwerking | 7 |
Uitrusting | 5 |
Totaal | 6,3 |
Gebruik van de fiets
Fietsen algemeen | 7 |
Snelheid 25 km/h | 7,5 |
Trapondersteuning | 6 |
Hellingproef |
5
|
Remmen |
7,5
|
Comfort |
7,5
|
Geluid |
7
|
Vouwen |
7
|
Gewicht |
6,5
|
Totaal gebruik |
6,1
|
Prijs / Kwaliteit | 6,5 |
Eindscore
Wij geven de Keola Veere laag de eindscore 6,3. Dit is het gemiddelde van de totaalcijfers 'Constructie / Ontwerp', 'Gebruik van de fiets' en 'Prijs / Kwaliteit'.
De twee nieuwste vouwfietsen van Matrabike zijn de Bergamo en de Como. In basis is dit dezelfde fiets, waarbij de Como is uitgerust met een derailleur met zeven versnellingen en de Bergamo met een naafversnelling met drie versnellingen. Verder zijn de fietsen gelijk.
Specificaties
Model | Matrabike Bergamo |
Adviesprijs (op moment van test) |
€ 979,- |
Pakmaat l x b x h | 83 cm x 34 cm x 63 cm |
Gewicht | 19,6 kilogram |
Wielmaat | 20 inch |
Instaphoogte | 59 centimeter |
Motor | 250 watt / 36 volt |
Accu | 10 volt-ah |
Actieradius opgave | 60 kilometer |
Motorlocatie | Voorwiel |
Versnelling | Naaf |
Aantal versnellingen | 3 |
Voorrem | Velg |
Achterrem | Rollerbrake |
Verlichting via accu | Nee |
Spatbord | Voor / Achter |
Kettingkast | Nee |
Vering | Nee |
Zadel | Comfort |
Bagagedrager | Ja |
Beoordeling
Pluspunten | + Modern ontwerp |
Minpunten | - Technische uitrusting - Trapondersteuning |
Constructie / Ontwerp
Constructie | 7 |
Ontwerp | 7,5 |
Afwerking | 8 |
Uitrusting | 6 |
Totaal | 7,1 |
Gebruik van de fiets
Fietsen algemeen | 6 |
Snelheid 25 km/h | 7 |
Trapondersteuning | 5 |
Hellingproef |
4
|
Remmen |
7,5
|
Comfort |
7,5
|
Geluid |
6
|
Vouwen |
7,5
|
Gewicht |
7
|
Totaal gebruik |
5,6
|
Prijs / Kwaliteit | 5 |
Eindscore
Wij geven de Matrabike Bergamo de eindscore 5,9. Dit is het gemiddelde van de totaalcijfers 'Constructie / Ontwerp', 'Gebruik van de fiets' en 'Prijs / Kwaliteit'.
Popal leerden wij bij de vorige test kennen als een enthousiast merk met aandacht voor zijn producten. De nieuwe E-Folt 2.0 past ook weer goed bij dit merk.
Het frame deelt hij met de Matrabike Bergamo en Ebike20 Limited Edition in deze test. Het is precies gelijk. Maar de drie merken bepalen zelf hoe dit frame wordt opgebouwd en met welke spullen de fiets wordt uitgerust. Dat levert dus drie heel verschillende fietsen op. De Popal E-Folt 2.0 steekt met kop en schouders boven de Bergamo uit, maar moet zijn meerdere erkennen in de Ebike20. Hoewel deze laatste eigenlijk de weg niet op mag, waardoor Popal dus de betere fiets van dit frame heeft gemaakt.
De Popal E-Folt 2.0 kent een goede mix tussen betaalbare en kwalitatief goede onderdelen. De zithouding is sportief en dat past hem. De regeling van de motor is op de bekende topsnelheid van 25 km/u niet verfijnd genoeg. Hij schakelt dan nogal aan en uit om je op die snelheid te houden. Dat kan beter. Ook het achterlichtje op een batterij is wat goedkoop. Verder een prima fiets!
Reactie Fabrikant
'De fiets in de test is ons eerste exemplaar van dit nieuwe type. Hij is helaas iets te gehaast aan jullie geleverd door onze fabrikant. De afstelling van de controller zal moeten worden gecontroleerd omdat hij niet het rijgedrag mag vertonen dat jullie beschrijven. Het achterlichtje met batterij is niet het achterlicht dat gemonteerd zal worden. Die zal wel op de accu werken. Ook de koplamp werkt via de accu en het schakelpaneel.'
Specificaties
Model | Popal E-Folt 2.0 |
Adviesprijs (op moment van test) |
€ 994,- |
Pakmaat l x b x h | 85 cm x 34 cm x 63 cm |
Gewicht | 19 kilogram |
Wielmaat | 20 inch |
Instaphoogte | 60 centimeter |
Motor | 250 watt / 36 volt |
Accu | 10 volt-ah |
Actieradius opgave | 60 kilometer |
Motorlocatie | Achterwiel |
Versnelling | Derailleur |
Aantal versnellingen | 7 |
Voorrem | Velg |
Achterrem | Velg |
Verlichting via accu | Voor |
Spatbord | Voor / Achter |
Kettingkast | Nee |
Vering | Nee |
Zadel | Semicomfort |
Bagagedrager | Ja |
Constructie / Ontwerp
Constructie | 9 |
Ontwerp | 8 |
Afwerking | 8 |
Uitrusting | 8,5 |
Totaal | 8,4 |
Gebruik van de fiets
Fietsen algemeen | 8,5 |
Snelheid 25 km/h | 9 |
Trapondersteuning | 7,5 |
Hellingproef |
8
|
Remmen |
8
|
Comfort |
8
|
Geluid |
7,5
|
Vouwen |
7,5
|
Gewicht |
7
|
Totaal gebruik |
7,1
|
Prijs / Kwaliteit | 7,5 |
Eindscore
Wij geven de Popal E-Folt 2.0 de eindscore 7,7. Dit is het gemiddelde van de totaalcijfers 'Constructie / Ontwerp', 'Gebruik van de fiets' en 'Prijs / Kwaliteit'.
De Shinga Scamper S200 is onze Testwinnaar. En met meer overmacht dan alleen de eindscore doet vermoeden. Het is een geweldige elektrische vouwfiets, zeker in dit prijssegment.
Natuurlijk, het kan altijd beter, maar niet voor dit geld. De enige echte concurrent als het gaat om comfortabel fietsen is zijn broer, de Shinga Trotter. De reden dat de iets duurdere Scamper de hoofdprijs wint, is de lagere instap ten opzichte van zijn broer. De Scamper is bijzonder goed gemaakt, maar vooral doordacht.
Het vereist ervaring en zeker ook investeringen om een fiets op dit niveau te maken. Alle materialen zijn goed, de diverse onderdelen zijn slim gekozen en er is zeker nergens op bespaard. Dit is de enige fiets die echt comfortabel op snelheid fietst, naast de Trotter dan. Ook bij 25 km/u is de rotatiesnelheid van de trappers goed. De slimme keuze van de tandwielen zorgt hiervoor.
Specificaties
Model | Shinga Scamper S200 |
Adviesprijs (op moment van test) |
€ 999,- |
Pakmaat l x b x h | 83 cm x 38 cm x 65 cm |
Gewicht | 23,7 kilogram |
Wielmaat | 20 inch |
Instaphoogte | 46 centimeter |
Motor | 250 watt / 36 volt |
Accu | 9 volt-ah |
Actieradius opgave | 80 kilometer |
Motorlocatie | Achterwiel |
Versnelling | Derailleur |
Aantal versnellingen | 7 |
Voorrem | Velg |
Achterrem | Velg |
Verlichting via accu | Voor / Achter |
Spatbord | Voor / Achter |
Kettingkast | Ja |
Vering | Voorvork |
Zadel | Comfort |
Bagagedrager | Ja |
Beoordeling
Pluspunten | + Verfijnde fiets + Comfortabel |
Minpunten | - Gewicht |
Constructie / Ontwerp
Constructie | 9 |
Ontwerp | 9 |
Afwerking | 8,5 |
Uitrusting | 9,5 |
Totaal | 9 |
Gebruik van de fiets
Fietsen algemeen | 9 |
Snelheid 25 km/h | 9,5 |
Trapondersteuning | 8 |
Hellingproef |
8
|
Remmen |
8
|
Comfort |
9,5
|
Geluid |
7
|
Vouwen |
7
|
Gewicht |
6
|
Totaal gebruik |
7,3
|
Prijs / Kwaliteit | 9 |
Eindscore
Wij geven de Shinga Scamper S200 de eindscore 8,4. Dit is het gemiddelde van de totaalcijfers 'Constructie / Ontwerp', 'Gebruik van de fiets' en 'Prijs / Kwaliteit'.
Dat de Shinga Trotter de eer van de winst aan zijn broer de Scamper moet laten is maar net gerechtvaardigd. Want als je de lagere instap van de Scamper buiten beschouwing laat, dan wint de Trotter het.
De accu in het frame, het fractioneel lagere gewicht en de verder even goede fietseigenschappen maken het een geduchte concurrent. En hij is toch € 130,- goedkoper. Net als bij de Scamper heeft deze fiets als enige een overbrenging die echt past bij het sneller rijden met een elektrische fiets. Bij 25 km/u, wat al deze fietsen nu eenmaal graag rijden, kan je nog op je gemak meetrappen. Dat geeft niet alleen een veilig gevoel, maar je houdt dat ook de hele dag vol. Veelal moet je te snel trappen en dat ben je gauw zat.
Alle eigenschappen van de fiets kloppen. Hij remt zeker, stuurt goed en je zit riant comfortabel. Je hoeft echt geen 'gewone' fiets te kopen om lekkerder te kunnen fietsen. Het gewicht zou lager mogen, maar dat zou ook ten koste gaan van de kwaliteit en het fietsgedrag. Een hele goede fiets.
Specificaties
Model | Shinga Trotter |
Adviesprijs (op moment van test) |
€ 899,- |
Pakmaat l x b x h | 84 cm x 38 cm x 64 cm |
Gewicht | 21,5 kilogram |
Wielmaat | 20 inch |
Instaphoogte | 58 centimeter |
Motor | 250 watt / 36 volt |
Accu | 8 / 10 volt-ah |
Actieradius opgave | 60 kilometer |
Motorlocatie | Achterwiel |
Versnelling | Derailleur |
Aantal versnellingen | 7 |
Voorrem | Velg |
Achterrem | Velg |
Verlichting via accu | Ja |
Spatbord | Voor / Achter |
Kettingkast | Ja |
Vering | Nee |
Zadel | Comfort |
Bagagedrager | Ja |
Beoordeling
Pluspunten | + Prettig fietsen + Stijf frame |
Minpunten | - Hogere instap |
Constructie / Ontwerp
Constructie | 9 |
Ontwerp | 8,5 |
Afwerking | 8,5 |
Uitrusting | 9 |
Totaal | 8,8 |
Gebruik van de fiets
Fietsen algemeen | 9 |
Snelheid 25 km/h | 9,5 |
Trapondersteuning | 8 |
Hellingproef |
8
|
Remmen |
8
|
Comfort |
9
|
Geluid |
7
|
Vouwen |
7
|
Gewicht |
6,5
|
Totaal gebruik |
7,3
|
Prijs / Kwaliteit | 9 |
Eindscore
Wij geven de Shinga Trotter de eindscore 8,3. Dit is het gemiddelde van de totaalcijfers 'Constructie / Ontwerp', 'Gebruik van de fiets' en 'Prijs / Kwaliteit'.
Het klinkt niet aardig, maar de Stokvis Urban komt nogal ouderwets over. Met de accu buiten het frame geplaatst achter de zadelpen en de wat gedateerde uitstraling lijkt dit geen concurrent voor de modernere fietsen.
Maar wat is uitstraling? Niet belangrijk als het een goed product is waar je met plezier mee kunt fietsen. En op zich fietst de Urban aardig, maar heel eerlijk gezegd houdt het daar wel mee op. Hij heeft een paar tekortkomingen waardoor het geen serieuze speler is in deze groep. Zo is de constructie niet meer dan redelijk en rammelt de accu in zijn bevestiging. Geen goed idee voor een lang leven, denken we.
Een echt minpunt is de zitpositie en het bijbehorende zwaartepunt. Dat ligt ver naar achter, waardoor de fiets op een helling te makkelijk een wheelie trekt. In combinatie met een wat lompe elektrische ondersteuning levert dat verassende momenten op. De ‘wandel’ stand is ook verraderlijk. Zodra je naast de fiets loopt en je drukt deze in, ben je de fiets kwijt. Die schiet echt uit je handen. Kortom, het kan beter.
Specificaties
Model | Stokvis Urban |
Adviesprijs (op moment van test) |
€ 899,- |
Pakmaat l x b x h | 86 cm x 47 cm x 68 cm |
Gewicht | 22,4 kilogram |
Wielmaat | 20 inch |
Instaphoogte | 40 centimeter |
Motor | 250 watt / 36 volt |
Accu | 10 volt-ah |
Actieradius opgave | 70 kilometer |
Motorlocatie | Achterwiel |
Versnelling | Derailleur |
Aantal versnellingen | 7 |
Voorrem | Schijf |
Achterrem | Schijf |
Verlichting via accu | Nee |
Spatbord | Voor / Achter |
Kettingkast | Nee |
Vering | Nee |
Zadel | Comfort |
Bagagedrager | Ja |
Beoordeling
Pluspunten | + Makkelijk vouwbaar + Trapondersteuning |
Minpunten | - Zwaartepunt |
Constructie / Ontwerp
Constructie | 7 |
Ontwerp | 6 |
Afwerking | 7,5 |
Uitrusting | 8,5 |
Totaal | 7,3 |
Gebruik van de fiets
Fietsen algemeen | 7 |
Snelheid 25 km/h | 7 |
Trapondersteuning | 6 |
Hellingproef |
4
|
Remmen |
8
|
Comfort |
7,5
|
Geluid |
7
|
Vouwen |
7,5
|
Gewicht |
6,5
|
Totaal gebruik |
7
|
Prijs / Kwaliteit | 6,8 |
Eindscore
Wij geven de Stokvis Urban de eindscore 6,8. Dit is het gemiddelde van de totaalcijfers 'Constructie / Ontwerp', 'Gebruik van de fiets' en 'Prijs / Kwaliteit'.
De Yunbike Uma Mini pro is anders dan anders. Deze moderne variant op de elektrische vouwfiets oogt hip en minimalistisch. Er zit weinig op en aan en hij lijkt teruggebracht te zijn tot de essentie: een compacte vouwfiets met trapondersteuning.
Een fiets die makkelijk vouwt en transportabel is. Het betekent ook dat hij nogal uitgekleed is. Geen bagagedrager of versnellingen, geen vaste verlichting of bedieningspaneel. Hij heeft een motor in het achterwiel en een accu achter de zadelpen en dat is het.
In plaats van een bedieningspaneel waarop je de gegevens kan zien en de ondersteuning kan instellen kiest Yunbike ervoor om je dat via een app te laten doen. Het gebruiksgemak van de app is nog niet je van het. En in de regen, tja, dan zit hij in je zak. Maar, als je één keer de gewenste instelling hebt gedaan, dan heb je hem niet meer nodig.
De Yunbike fietst aardig, maar heeft een matige trapondersteuning en wil eigenlijk het liefst rond de 18 km/u fietsen. Het is ons iets te beperkt. Maar hij is wel licht en compact en dat is een pluspunt!
Specificaties
Model | Yunbike Uma Mini pro |
Adviesprijs (op moment van test) |
€ 695,- |
Pakmaat l x b x h | 73 cm x 38 cm x 56 cm |
Gewicht | 14 kilogram |
Wielmaat | 16 inch |
Instaphoogte | 53 centimeter |
Motor | 180 watt / 36 volt |
Accu | 5,2 volt-ah |
Actieradius opgave | 40 kilometer |
Motorlocatie | Achterwiel |
Versnelling | Nee |
Aantal versnellingen | Niet van toepassing |
Voorrem | Velg |
Achterrem | Velg |
Verlichting via accu | Nee |
Spatbord | Voor / Achter |
Kettingkast | Nee |
Vering | Nee |
Zadel | Sportief |
Bagagedrager | Nee |
Beoordeling
Pluspunten | + Gewicht + Prijs |
Minpunten | - Functionaliteit |
Constructie / Ontwerp
Constructie | 7,5 |
Ontwerp | 8 |
Afwerking | 8 |
Uitrusting | 5 |
Totaal | 7,1 |
Gebruik van de fiets
Fietsen algemeen | 6,5 |
Snelheid 25 km/h | N.v.t. |
Trapondersteuning | 5 |
Hellingproef |
4
|
Remmen |
7,5
|
Comfort |
6,5
|
Geluid |
8,5
|
Vouwen |
8
|
Gewicht |
8,5
|
Totaal gebruik |
6,8
|
Prijs / Kwaliteit | 7 |
Eindscore
Wij geven de Yunbike Uma Mini pro de eindscore 7. Dit is het gemiddelde van de totaalcijfers 'Constructie / Ontwerp', 'Gebruik van de fiets' en 'Prijs / Kwaliteit'.