Eerste rijtest Kia Sportage
9 december 2021 De vijfde generatie van de Koreaanse crossover zie je niet gauw over het hoofd
De Kia Sportage was een van de eerste modellen die de Koreanen in Europa voerden. Met succes, want inmiddels doet de vijfde generatie van de crossover zijn intrede. En die gaat niet ongemerkt voorbij!
De internationale persintroductie van de Kia Sportage ging wel zomaar voorbij. Op het moment dat we de semi-terreinwagen in Zuid-Duitsland zouden rijden, was het aantal coronabesmettingen dusdanig opgelopen, dat het evenement werd afgelast. In plaats daarvan haalde de importeur zo’n nieuwe Sportage naar Nederland. En wij zaten aan het stuur!
In ons land biedt Kia de Sportage aan met een keur aan elektrische rijondersteuning. Je kunt terecht voor mild hybride, reguliere hybride en plug-in hybride motorvarianten. Het beschikbare vermogen loopt uiteen van 150- tot 265 pk, met minimaal 250- en maximaal 350 Nm koppel. Hoewel onze 230 pk sterke, hybride testauto beschikte over vierwielaandrijving, is die optie in Nederland voorbehouden aan de Sportage ‘met stekker’. Deze versie mag 1350 kg trekken. De hybride zonder stekker en de benzineversie (mild hybride) weten raad met 1650 kg achter de auto.
Ander vaatje
De allereerste Sportage verscheen midden jaren ’90 op de Europese markt. Inmiddels zijn we vijf modelgeneraties verder. Tot nog toe was de meest succesvolle editie de uitvoering die vanaf 2011 werd verkocht; diens opvolger bleef daar qua vormgeving dan ook dicht bij in de buurt. De allernieuwste Sportage tapt echter uit een ander vaatje.
Er zullen mensen zijn die de crossover liever in het donker van het Europese hoofdkantoor van Kia in Frankfurt naar de importeur in Breukelen hadden gereden. Dat heeft alles te maken met zijn spraakmakende front. Het is eigenlijk meer grille dan neus, waarbij de lichtunits helemaal in de hoeken zijn gedrukt. Smaken verschillen, maar wij vonden het design in levenden lijve zo confronterend niet. Zo valt de Kia tenminste een beetje op in dit bomvolle deel van de markt!
Typische zit
Zustermerk Hyundai verkoopt met de Tucson een gelijksoortige semi-terreinwagen. Dat is eveneens geen grijze muis. De Hyundai is iets voordeliger in aanschaf en biedt meer bagageruimte. Daar staat tegenover dat je op de Tucson ‘slechts’ 5 jaar fabrieksgarantie krijgt: Kia kan nog altijd schermen met zeven stuks. Alleen geldt er bij Hyundai geen kilometerbeperking en bij Kia na drie jaar wel. Beide crossovers bieden een soortgelijke, typische zit: je torent als het ware boven het dashboard uit. Broer en zus zijn dus aardig aan elkaar gewaagd!
De prijslijst van de nieuwe Sportage begint bij € 34.895 voor een mild hybride exemplaar. Een volwaardige hybride zoals de uitvoering waarin wij naar Nederland reden, kost een kleine 10 mille extra. Je zult bij Kia al gauw meer geld moeten bijleggen, wanneer je tenminste prijs stelt op zaken als USB-punten voor de achterpassagiers en een digitaal instrumentarium, dat om de bestuurder heen ontworpen lijkt. Zo’n fraaie klokkenwinkel zit er standaard niet in.
Dode hoek op je dashboard
Weliswaar beschikt iedere Sportage over een noodremsysteem, actieve rijstrookassistentie, verkeersbord- en vermoeidheidsherkenning én een achteruitrijcamera, maar voor adaptieve cruise control, een waarschuwing voor kruisend verkeer en dode hoek bescherming moet worden bijbetaald. De Kia projecteert met behulp van een stel cameraatjes onder de buitenspiegels op het dashboard of er verkeer naast je zit of niet. Hoewel we de werking van het hulpsysteem al van zustermodellen kennen, blijft het indrukwekkend!
In vergelijking met de uitgaande Sportage is de kofferbakinhoud van de nieuwste generatie met honderden liters toegenomen. Je kunt achterin minimaal 540- en maximaal 1.776 liter aan spullen kwijt, afhankelijk van de gekozen motorvariant. Zo heeft de plug-in hybride bijvoorbeeld geen bergvak onder de laadvloer. Op de achterbank hebben volwassenen meer dan voldoende beenruimte. De rugleuning van de achterbank is weliswaar verstelbaar, maar toch zouden we geen glazen dak adviseren: wie langer is dan 1.90 meter, kan dan niet meer rechtop zitten.
Hoger reistempo
Na een kleine 400 kilometer zat onze eerste rij-indruk er weer op. Gedurende de rit verbruikte de Sportage 1 liter benzine per 12,6 gereden kilometers. Het ging hier echter wel om een in Nederland niet leverbare, vierwielaangedreven variant. Bovendien lag het reistempo hoger, omdat in Duitsland niet overal een snelheidslimiet geldt. De voorwielaangedreven versie die in de Nederlandse folder staat, moet het met minder brandstof af kunnen.
Concluderend kunnen we stellen dat Kia met de Sportage een onderscheidende crossover heeft afgeleverd. Daarmee doelen we niet alleen op het uitgesproken front, maar ook op de ruime keuze aan milieuvriendelijke aandrijflijnen. Daarnaast blijkt het een ruime, veilige en aangenaam stille reisgezel, al moet je voor een aantal zaken die het leven aan boord zo gerieflijk maken, stevig in de buidel tasten. Het is echter de vraag of dat gegeven bij deze nieuwe Kia een drempel vormt, of toch die bijzondere neus…
Lees ook onze rijtest van de Hyundai Tucson