Tanken in het buitenland
Zo heet jouw brandstof en hier vind je het goedkoopste tankstation
De namen van de brandstoffen én de prijzen kunnen in het buitenland nogal afwijken van wat je gewend bent in Nederland. Met ons handige overzicht voorkom je dat je de verkeerde brandstof tankt. Plus we geven antwoord op de veelgestelde vragen over tanken in het buitenland.
Goedkoop tanken in het buitenland
Je geeft natuurlijk het liefst zo min mogelijk van je vakantiebudget uit aan brandstof. Met de Onderweg app vind je heel makkelijk het goedkoopste tankstation bij jou in de buurt, ook in het buitenland.
Zo heet jouw benzine in het buitenland
|
Euro 95 / E10 |
Superplus 98 / E5 |
Diesel |
LPG |
Duitsland | Superbenzin / Super 95 (ook als E5 verkrijgbaar) | Superplus 98 | Diesel | LPG |
Frankrijk | Sans Plomb 95, SP95-E10 | Super Sans Plomb | Gazole | GPL |
Italië | Benzina Senza, Piombo / Verde | Benzina Super Senza, Piombo / Verde Plus | Gasolio, Diesel | GPL, gasauto |
Groot-Brittannië | Premium Unleaded | Super Plus, Super Unleaded | Diesel | LPG, autogas |
Oostenrijk | Super (bleifrei) | Super Plus | Diesel | LPG |
Zwitserland | Super | Super Plus | Diesel | LPG, GPL |
Spanje | Gasolina Sin Plomo 95 | Gasolina Sin Plomo 98 | Gasoléo, (Aceite) Diesel | GLP, gasauto |
Kroatië | Super 95 | Natural 98 | Dizel, (Euro)Diesel | LPG |
Denemarken | Blyfri 95 | Blyfri 98 | Diesel | LPG |
Tsjechië | Natural 95 | Natural 98 | Nafta, Mazot | LPG |
Hongarije | Szuper 95 | Szuper 98, 98 Oktan | Diesel, Dizel | LPG, Gaz,PB-gáz |
Wat kost tanken in het buitenland?
Benieuwd wat je voor een liter brandstof in jouw vakantieland kwijt bent?
Veelgestelde vragen over tanken in het buitenland
In Duitsland komt nog benzine met een octaangetal van 91 voor, hoewel weinig auto’s hier meer geschikt voor zijn. Deze benzine kun je beter niet tanken. Door het lage octaangetal kan het bij hoge motorbelasting schade veroorzaken. En juist het ontbreken van een snelheidslimiet nodigt in Duitsland nogal eens uit tot een hoge motorbelasting. Kies dus voor de zekerheid benzine met minimaal het octaangetal 95.
In Duitsland wordt er - naast de normale fossiele diesel - ook op vrij grote schaal (accijnsvrije) biodiesel aangeboden. Deze plantaardige (biologische) dieselbrandstof is echter alleen geschikt voor speciaal aangepaste en speciaal daarvoor vrijgegeven voertuigen. De laatste tijd is er hierbij een beweging dat de vrijgave voor steeds meer personenauto's is ingetrokken en biodiesel eigenlijk alleen nog gebruikt kan worden door vrachtwagens. Laat je dus niet verleiden door het prijsverschil (biodiesel kan zo'n 20 cent/liter goedkoper zijn).
LPG is over het algemeen redelijk goed verkrijgbaar in het buitenland. De Nederlandse bajonetaansluiting wordt op de vulpistolen in het buitenland nauwelijks gebruikt. Je hebt dus een verloopnippel nodig. Naast de zogenaamde Europa nippel (geschikt voor landen als België, Duitsland, Engeland, Luxemburg) zijn er ook de Italië nippel (nodig in onder meer Frankrijk en Italië) en de Spanje nippel.
Aardgas (ook wel aangeduid met CNG, wat staat voor compressed natural gas) is een redelijk populaire autobrandstof in vooral Duitsland en Italië. Waar LPG een restproduct van olieraffinage is, is CNG gewoon aardgas. Totaal verschillende producten dus, die absoluut niet in elkaars plaats gebruikt kunnen worden. De Nederlandse CNG-stations vind je in de ANWB Routeplanner door rechts op de pagina op de knop Tankstations & prijzen te klikken en dan voor CNG te kiezen.
Ook in Europa kun je CNG tanken. Landen zoals België en Frankrijk hebben een redelijke dekking, Duitsland en Italië hebben zelfs een zeer goede dekking van CNG-stations. Bekijk de kaarten per land op de website van CNG Europe.
Voor E85 brandstof (85% bijmenging van ethanol) heb je een speciale flexifuel auto nodig. Die kan zowel op benzine of op ethanol rijden (maximaal 85 procent) en alle mengverhoudingen daar tussenin. In Nederland worden dit soort modellen echter nauwelijks verkocht.
Let op: een reguliere auto die niet is aangepast om op E85 te rijden, is niet geschikt voor E85. Ethanol of alcohol vormt een groot risico voor brandstofpomp en injectoren. Er is kans op dure schade. Heb je per ongeluk E85 getankt, bel dan meteen de Wegenwacht voor advies, zodat we voor je kunnen kijken of direct ingrijpen noodzakelijk is.
Verkeerd getankt? De Wegenwacht staat klaar
Heb je toch de verkeerde brandstof getankt? Ook dan staat de Wegenwacht voor je klaar. In de meeste gevallen komt de Wegenwacht langs om het systeem af te tappen.
Let op: eigen bijdrage
Bij pech ontstaan door het tanken van een verkeerde brandstof, betaal je een toeslag. De kosten voor eventuele vervolgreparaties zijn voor eigen rekening. Meer informatie vind je in de algemene voorwaarden.
Deel deze pagina