All seasonbandentest 2025
Beste van twee werelden?
De populariteit en ook het marktaandeel van all seasonbanden blijft maar groeien. Niet alleen in Nederland overigens. Ook in de landen om ons heen wordt één band voor alle seizoenen steeds populairder. Het aanbod aan all seasonbanden verandert snel. Dit leidt tot een toenemend aantal vragen van onze leden en aan een groeiende behoefte aan testresultaten. Daarom dit jaar een nieuwe all seasonbandentest, dit keer in de bandenmaat 225/45 R17.
In onze test beoordelen we in hoeverre de geteste banden er in slagen om zowel in natte, koude en zomerse condities te presteren. Als bandenmaat kozen wij voor 225/45 R17, dit is een populaire bandenmaat onder de middenklasse en in deze maat hadden we nog niet eerder all seasonbanden getest. We vinden deze maat onder auto’s als de Audi A3, BNW 1-serie, 2 serie, Ford C-Max, Honda Civic, Mercedes A en B-klasse, Mini, Opel Astra, Peugeot 308, Skoda Octavia en Toyota Corolla. Wij kozen als testauto de VW Golf VIII.
De eisen aan een band die het hele jaar gebruikt kan worden zijn hoog, door de zeer uiteenlopende condities. Op zomervakantie met een zwaar beladen auto en 50oC asfalttemperatuur. In de herfst met heel veel water op de weg keihard remmen voor een file. In de winter met temperaturen onder nul en sneeuw en hagel op de weg. Onder al deze omstandigheden moet een all seasonband te vertrouwen zijn en veiligheid en comfort bieden. In onze test beoordelen we in hoeverre de geteste banden daar in slagen.
De testresultaten
Na de test van vorig jaar trokken we al de conclusie, all seasonbanden worden steeds beter. Nu, na deze test met veel nieuw op de markt verschenen producten, zien we dat er opnieuw een grote stap gezet is. De all seasonbanden draaien mee in zowel de reguliere zomerbandentest als de winterbandentest. De prestaties van de all seasonbanden worden dan ook afgemeten aan de maatstaf van zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter. Alleen bij de beoordeling van de resultaten zijn we voor de all seasonbanden iets minder streng. Dat is omdat we ook kijken naar het maximaal haalbare niveau van de all seasonband, het blijft natuurlijk een compromis die heel veel verschillende dingen moet kunnen.
Bij sommige all seasonbanden zien we inmiddels dat ze op testonderdelen het niveau van de echte specialisten dicht naderen. Dus er is een all seasonband die onder zomerse omstandigheden al het niveau van een zomerband benaderd. En een ander die onder winters omstandigheden al zo ongeveer kan wat van een winterband verwacht wordt. De Continental All SeasonContact 2 scoort zowel op droog wegdek als nat wegdek als winters wegdek goed. Hiermee is het de enige all seasonband in de test die op het blok “Rijeigenschappen en veiligheid” goed gescoord heeft.
Dat een all seasonband de spagaat tussen prestaties in de zomer en in de winter en bij regen zo goed weet neer te zetten is een sprekend voorbeeld van het stijgende niveau van de prestaties van all seasonbanden.
De Continental scoort ook goed op het blok “milieu eigenschappen”, al is dat iets minder bijzonder. Van de 16 banden uit de test scoren er 11 goed (minimaal een 7,5 als rapportcijfer) op dit blok. Drie banden uit de test die, door lichte tekortkomingen op één testonderdeel, net geen goed scoorden op “Rijeigenschappen en veiligheid” halen het eindcijfer op met goede scores op “milieu eigenschappen” en zo hebben we uiteindelijk niet één maar vier banden die tot een goed eindoordeel komen (minimaal een 7,5 als eindcijfer). Deze banden zijn zeer aan te raden.
Toch is het niet allemaal hosanna. We zien in deze test ook heel grote verschillen tussen de besten en de minsten in de test . Zo hebben we naast 4 banden die goed scoren ook 4 banden die slecht scoren in de test. Deze banden zijn volgens onze normen onveilig en raden we af.
Verder zijn er 4 banden die voldoende scoren, die kunnen we aanraden. Dan nog 4 banden die (net) onvoldoende scoren. Deze banden heb op één hoofdonderdeel onvoldoende gescoord. In de praktijk boet je met zo’n band duidelijk in op veiligheid. Deze banden kunnen we dan ook niet of nauwelijks aanraden.
De Goodyear Vector 4Seasons Gen-3, de Continental AllSeasonContact 2, de Pirelli Cinturato All Season SF3 en de Bridgestone Turanza All Seson 6 zijn de toppers uit onze test en halen een goede eindbeoordeling (ANWB score van minimaal een 7,5). De Goodyear is al wat langer op de markt en hadden we vorig jaar ook in de test. De andere drie zijn nieuw en testen we nu voor het eerst. Uit deze vier kun je eigenlijk geen verkeerde keuze maken maar er zijn wel verschillen. De Goodyear heeft lichte tekortkomingen op rijeigenschappen op droog (stuurt wat minder precies en heeft een wat langere remweg). De prestaties op nat en op winters wegdek zijn goed, de slijtvastheid is uitzonderlijk goed, de band gaat erg lang mee. Hoewel dit in aanschaf de duurste van de vier is, zijn de kilometerkosten verreweg het laagst door de lange levensduur en omdat het brandstofverbruik laag is.
De Continental is fijner op droog wegdek maar de weerstand tegen aquaplaning op nat wegdek is iets minder. En deze band gaat wat minder lang mee dus de kosten per kilometer liggen iets hoger. De Pirelli is heel erg goed op droog, deze band zit op het niveau van een zomerband. Ook op nat is de band goed alleen op winters wegdek zijn er lichte tekortkomingen. De Bridgestone is op droog en nat niet zo goed als de Pirelli, maar zit eerder iets onder de Continental. Alleen op winters wegdek heeft de Bridgestone, net als de Pirelli, lichte tekortkomingen.
Op plek 5 en 6 eindigen met Michelin en Dunlop nog twee premium merken zodat alle topposities ingenomen worden door premium banden. Dat zagen we in de test van vorig jaar ook al en geeft wel aan hoe lastig het is een goede all seasonband te maken. Juist van premium merken is bekend dat ze meer geld uitgeven aan research & development (en aan zelf testen om tot verbetering te komen).
De Michelin CrossClimate 2 is heel goed op droog en uitzonderlijk goed op sneeuw. Door tekortkomingen op nat wegdek komt de band niet verder dan een voldoende eindoordeel. Overigens komt nog dit jaar de opvolger, de CrossClimate 3 op de markt maar die was nog niet beschikbaar toen wij begonnen met testen. Omdat de CrossClimate één van de populairste all seasonbanden is kozen wij ervoor om toch nog maar eens de 2 mee te nemen in de test. Een vergelijkende test is eigenlijk niet compleet als de CrossClimate ontbreekt.
De Dunlop All Season 2 eindigt op plek 6. De band heeft tekortkomingen (ten opzichte van een goed niveau) op zowel droog als nat wegdek maar scoort wel voldoende.
Op plek 7 en 8 eindigen 2 goedkopere alternatieven (voor de dure premium merken), de BF Goodrich Advantage All Season en de Viking FourTech Plus, die voldoende scoren en we kunnen aanraden. BF Goodrich behoort tot het Michelin concern en deze Advantage All Season heeft wel wat weg van de CrossClimate. Sterke punten zijn droog wegdek en winters wegdek, tekortkomingen op nat en op slijtvastheid. Viking is dan weer onderdeel van het Continental concern en wat meer als budgetband in de markt gezet dan de BF Goodrich (wat meer een B-merk of kwaliteitsmerk is). De Viking scoort voldoende (niet goed) maar heeft ook op geen enkel testonderdeel onvoldoende. Sterke punt van deze band zijn de lage aanschafprijs en ook de lage kilometerkosten (waarbij we dus ook kijken naar de levensduur van de band in km en het brandstofverbruik).
Op plek 9 tot en met 12 vinden we met de – Vredestein Quatrac Pro+, Barum Quartaris 5, Nexen N'Blue 4Season 2, en Superia Ecoblue2 4S– vier banden die als eindoordeel net onvoldoende krijgen (allemaal eindcijfer 5,1 of 5,2). De eerste drie presteren onvoldoende op droog wegdek bij hoge temperaturen. De Superia scoort onvoldoende op nat wegdek. Deze banden zijn op droog erg onnauwkeurig en vaag in de besturing waardoor er continu kleine stuurcorrecties nodig zijn. Dit is nog vooral vermoeiend en niet direct onveilig. Maar in noodsituaties raakt de auto snel in een slip en is dan heel moeilijk te beheersen. Op dat moment gaat het wel over veiligheid. Een goede band zal de auto veel sneller stabiliseren en niet zo veel vragen van de bestuurder. Als een band geen voldoende scoort op het testonderdeel “veilig weggedrag” op droog of op nat wegdek dan doe je met zo’n band concessies aan veiligheid.
Helemaal onderaan vinden we dan nog de CST Medallion All Season ACP1, APlus AS909, Arivo Carlorful A/S en de Petlas Multi Action PT565 die allemaal op een testonderdeel ronduit slecht presteren. Met de CST Medallion en de Petlas is niet veilig op sneeuw te rijden, met de APlus en Arivo is het op nat wegdek, volgens onze normen, onveilig. Ondanks dat deze banden op sommige andere testonderdelen nog best aardig scoren, raden we deze banden af.
Conclusie
All seasonbanden worden steeds beter. Niet alleen zijn de prestaties van een steeds hoger niveau, we zien ook dat de banden langer meegaan en minder slijtage deeltjes in het milieu achterlaten. Veel all seasonbanden hebben behoorlijke tekortkomingen onder zomerse omstandigheden. Moderne all seasonbanden worden steeds beter maar ze zitten zowel in de zomer als in de winter nog niet op het niveau van goede zomer- en goede winterbanden.
Grote verschillen tussen de banden
We zien dat zeker niet iedere all seasonband er in slaagt om onder alle omstandigheden te presteren. Van de 16 geteste banden scoren er 4 goed en nog eens 4 voldoende. Die banden kunnen we aanraden. Dan zijn er ook nog 4 banden die onvoldoende scoren (en die we niet aanraden) en 4 banden die slecht scoren (en die we afraden). In onze test van dit jaar en ook van vorig jaar zien we dat het vooral de dure premium merken zijn die er in slagen een all seasonband te ontwikkelen die veilig is onder alle omstandigheden.
Er zijn in deze test grote verschillen tussen all seasonbanden onderling. Bij een noodstop op zowel droog als op nat wegdek staat de testauto met goede banden al stil terwijl de testauto met slechte banden nog met 40 km/h komt aanrijden. Een klap met dergelijke snelheid kan desastreuze gevolgen hebben. Ook op veiligheidsreserves (hoe goed kan de band de auto in noodsituaties weer stabiliseren dus hoe makkelijk of juist hoe moeilijk is de auto in die noodsituatie nog te beheersen) zien we zulke grote verschillen.
Prijzen van all seasonbanden
Banden zijn de afgelopen jaren namelijk aanmerkelijk duurder geworden. Ook de (personeels) kosten van balanceren en monteren zijn gestegen. Net als de kosten voor het wisselen en opslaan van zomer- en winterbanden. Voor veel mensen zijn all seasonbanden dan ook een manier om te besparen op kosten voor zomer- én winterbanden. De all seasonband als het goedkopere alternatief kan best maar let op dat er grote verschillen in prestaties zitten.
Kies een all seasonband niet op basis van de prijs maar op basis van testresultaten. Er zijn best goedkopere alternatieven die wel voldoende scoren en aan te raden zijn. Gebruik testresultaten om erachter te komen welke dat zijn. Pas op met zomaar de goedkoopste op internet. We hebben veel goedkope all seasonbanden in de test die onvoldoende of slecht scoren. Kijk ook verder dan alleen de aanschafprijs. Door rekening te houden met de levensduur en het brandstofverbruik kunnen de kilometerkosten van een wat duurdere band toch lager uitvallen.
Tips bandenmaat 205/55 R16V
- Denk voor de bandenkoop na over rijstijl en gebruiksomstandigheden. Is stuurgevoel belangrijk en een band die een mooie bochtstraal aanhoudt? En ben jij zo iemand die het direct voelt als één band een iets te lage bandenspanning heeft? Kies dan voor minimaal een goede score op rijeigenschappen droog. Valt het stuurgevoel je eigenlijk niet op en vindt je vooral veiligheid in noodsituaties belangrijk dan volstaat ook een voldoende score.
- Kies banden op basis testresultaten en doe geen concessies aan veiligheid. Er zijn zeker goedkope alternatieven op de markt die voldoende scoren en veilig zijn. Maar gebruik wel testresultaten om erachter te komen welke dat zijn. Pas op met zomaar de goedkoopste op internet. Wij hebben vaak genoeg banden in de test gehad die echt slecht scoren en onveilig zijn.
- Wie goede prestaties onder alle omstandigheden en op alle onderdelen wil, kan het beste kiezen voor zomer- en winterbanden.
- Wie lichte tekortkomingen (ten opzichte van een goed niveau) voor lief wil nemen op één of enkele testonderdelen kan kiezen voor all seasonbanden. Kies een all seasonband met minimaal een voldoende als eind oordeel.
- Wie een all season met optimale prestaties onder droge omstandigheden wil moet de Pirelli of anders de Continental, Michelin of BF Goodrich hebben.
- Het liefst een all season met optimale prestaties op nat, kies dan voor de Pirelli, Goodyear, Continental of Bridgestone.
- Heeft sneeuw prioriteit kies dan de Michelin of anders de BF Goodrich, Contintental of Goodyear.
- Een lange levensduur, de Goodyear is op dit onderdeel een klasse apart.
- Voor wie prijs belangrijk is zolang het niet ten koste gaat van veiligheid kan kiezen voor de Viking.
- De meest duurzame band uit de test is de Goodyear. Daar achter komen dan de Dunlop en de Michelin.
- De Continetal is de enige die goed gescoord heeft op zowel droog als nat als winters wegdek. Deze band heeft de hoogste score op het blok “Rijeigenschappen en veiligheid”.
- Let er bij aanschaf op dat alle 4 de banden een vrijwel gelijke productiedatum (DOT code) hebben zodat ze dezelfde stand der techniek hebben.
- Koop geen nieuwe banden die ouder dan drie jaar zijn (DOT code geeft de productiedatum van een band aan in de code mm/jj dus 0623 in de ovale cirkel op de band staat voor productie in week 6 van 2023.
- Koop de nieuwste modellen om van technische doorontwikkeling te profiteren.
- Gebruik altijd vier banden van hetzelfde merk, model, type.
- Controleer regelmatig (minimaal eens per maand) de bandenspanning. Verhoog de spanning bij zware belading.
- Wissel de positie van de banden iedere 10 tot 15.000 km van voor naar achter om gelijkmatige slijtage te bevorderen. Zo gaan alle banden langer mee. Dus bij all seasonbanden vervalt wel de bandenwissel (zomer/winter) maar vergeet niet de banden (tijdens de jaarlijkse onderhoudsbeurt) wel van voor- naar achter te wisselen.
Waarom testen we banden?
Als je toe bent aan nieuwe banden kun je niet eerst even een proefrit maken. Daarom doen wij dat voor je, middels onze bandentest. We kopen anoniem (net zoals een consument dat ook doet) een hele stapel banden. Zo kunnen we voorkomen dat we speciale of geprepareerde banden krijgen. Vervolgens testen wij uitvoerig onder alle mogelijke omstandigheden die je maar kunt tegenkomen. Zo bieden we je advies en (keuze)hulp en proberen we je te beschermen tegen een (onveilige) miskoop.
Hoe testen we?
We beoordelen de rijeigenschappen en veiligheid van de banden op droog wegdek, op nat wegdek en op sneeuw en ijs. Daarnaast beoordelen we de milieu eigenschappen van de banden. Het gaat dan om de slijtvastheid, de hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes (die als micro-plastics in het milieu terecht komen), het verbruik, de afrolgeluiden en hoe duurzaam de band geproduceerd wordt.
Waar en wanneer hebben we getest?
De eigenschappen op droog wegdek hebben we in juli 2024 getest in Italië bij buitentemperaturen van 30oC (en asfalttemperaturen van 50oC) . Op nat wegdek hebben we getest in Duitsland september 2024, met temperaturen tussen de 10oC en 20oC. Winters wegdek is getest in Fins Lapland in december 2024 met temperaturen tussen de -5oC en -20oC. In februari en maart 2025 vinden dan nog de slijtagetests plaats, in konvooi op de openbare weg.
Wij testen het hele scala van prestaties van de band, onder alle mogelijke omstandigheden die u kunt tegenkomen. Voor all seasonbanden gaat het dan om rijeigenschappen (gedrag in dagelijks verkeer), veilig weggedrag (gedrag in noodsituaties) en remmen op droog wegdek. Op nat wegdek testen we remmen, aquaplaning (zowel bij rechtuit rijden als in bochten) en dan wegligging en zijdelingse grip zowel bij gewoon rijden als in noodsituaties. Op winters wegdek testen we remmen op sneeuw, tractie (wegrijden vanuit stilstand) op sneeuw, wegligging op sneeuw en remmen op ijs.
De slijtvastheid van een band (hoeveel kilometer gaat hij mee) valt onder de milieu aspecten. Daar hoort ook de hoeveelheid vrijkomende slijtage deeltjes bij (die als micro-plastics langs de kant van de weg achterblijven). Ook het gewicht en het verbruik van de band vallen onder het blok milieu eigenschappen net als de afrol geluiden. Tenslotte wordt gekeken naar hoe duurzaam en milieuvriendelijk de band geproduceerd is. Bevat de band geen schadelijke stoffen. Of zitten er bijvoorbeeld nog van die uitsteekseltjes of haartjes aan de band (residu van het productieproces) die verder geen functie hebben maar wel in het milieu terecht komen als ze niet voor uitlevering verwijderd worden.
Het eindoordeel in onze test wordt opgebouwd uit 70% van het blok rijeigenschappen en veiligheid en 30% van het blok milieu eigenschappen. Een band verdient alleen een goede eindbeoordeling als vastgesteld is dat alle eigenschappen van hoog niveau zijn. Daarom werken we met een afwaardering. Als het rapportcijfer op een blok onvoldoende is (d.w.z. lager dan een 5,6) dan kan de ANWB score (het eindcijfer) niet hoger zijn dan dat onvoldoende rapportcijfer. Als een band op een hoofdonderdeel (bijvoorbeeld droog wegdek) tekortkomingen heeft ten opzichte van een goed niveau (dus niet tenminste een + scoort) dan kan het rapportcijfer van het blok waarin dat hoofdonderdeel valt, niet hoger zijn dan het laagste cijfer van de hoofdonderdelen.
Als een band op een subonderdeel slecht scoort (een --/- of --) dan wordt de score op dat hoofdonderdeel afgewaardeerd tot deze slechte score. Deze afwaardering van het hoofdonderdeel slaat vervolgens ook door naar het blok en daarmee naar het eindcijfer. Een band met een slechte score op een subonderdeel is volgens onze normen onveilig en wordt daarom afgewaardeerd.
De hele bekende premium merken met een groot marktaandeel, waar dus veel leden om vragen, worden vrijwel altijd getest. Verder vertegenwoordigen we het hele prijsspectrum – van premium aanbieder tot low budget-product – in de test. B-merken en low budget-producten worden gekozen op basis van de volgende criteria: laagste prijs op internet, aantal advertenties, vertegenwoordiging op vakbeurzen en overige marketing inspanningen en zoekvragen van consumenten/leden op de internetsites van de testpartners. Ook wordt er gekeken naar zaken als wanneer een bepaalde band voor het laatst getest is en of een band, sinds een vorige test, gewijzigd of gemodificeerd is.
Uniek aan onze test is dat alle testbanden worden gekocht bij bandenhandelaren. Zo voorkomen we dat we “geprepareerde of speciale” banden krijgen. De geteste banden zijn dus identiek aan de exemplaren die een consument ook koopt. Per geteste band kopen we - in drie fasen - minstens 32 exemplaren. Voor ieder testonderdeel wordt een nieuwe set gebruikt en we hebben extra sets achter de hand om te verifiëren of de kwaliteit van de series gekochte testbanden consistent is.
We testen op afgesloten circuits alle prestaties van de band. Op droog wegdek wordt bijvoorbeeld de koersvastheid, de nauwkeurigheid van (en respons op) sturen en de gelijkmatigheid van sturen beoordeeld. Dan op hoge snelheid het gedrag bij spoorwisseling, achtereenvolgende bochten (slalom), het gedrag in het grensbereik van de banden, stabiliteit van de achteras en de bochtvastheid. Uiteraard ook de remweg en de noodstop vanaf 100 km/h.
We meten ook exact de hoeveelheid slijtagedeeltjes die in het milieu achterblijven. Dit wordt uitgedrukt in mg/km/t: milligram per kilometer per 1.000 kg voertuigmassa. Dit staat gelijk aan een gram per 1.000 km, wellicht beter voor te stellen om hoeveel deeltjes het gaat.
Slijtagedeeltjes ontstaan door het contact van de band met het wegdek en de op het wegdek liggende vervuiling (zand, stof, water). Ofwel tyre and road wear particles afgekort 'TRWP'. In onze test beoordelen we ook of er geen onnodig residu van het productieproces aan de band blijft zitten, zoals de haartjes of kleine uitsteeksels. Dit moet voor uitlevering verwijderd zijn zodat het op milieuvriendelijke wijze kan worden afgevoerd.
Wij krijgen veel ledenvragen over de profieldiepte van de nieuwe band. Deze heeft tegenwoordig minder profieldiepte wat ten gunste komt aan de vermindering van de hoeveelheid slijtagedeeltjes. Uit onze tests blijkt dat die banden, ondanks fors minder profiel, nog steeds een heel lange levensduur (in kilometers) kunnen hebben. We zien de afgelopen jaren eigenlijk de trend dat banden, ondanks minder profiel, steeds langer mee gaan.