Naar de inhoudlogo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

All seasonbandentest 2025

Beste van twee werelden?

De populariteit en ook het marktaandeel van all seasonbanden blijft maar groeien. Niet alleen in Nederland overigens. Ook in de landen om ons heen wordt één band voor alle seizoenen steeds populairder. Het aanbod aan all seasonbanden verandert snel. Dit leidt tot een toenemend aantal vragen van onze leden en aan een groeiende behoefte aan testresultaten. Daarom dit jaar een nieuwe all seasonbandentest, dit keer in de bandenmaat 225/45 R17.

In onze test beoordelen we in hoeverre de geteste banden er in slagen om zowel in natte, koude en zomerse condities te presteren. Als bandenmaat kozen wij voor 225/45 R17, dit is een populaire bandenmaat onder de middenklasse en in deze maat hadden we nog niet eerder all seasonbanden getest. We vinden deze maat onder auto’s als de  Audi A3, BNW 1-serie, 2 serie, Ford C-Max, Honda Civic, Mercedes A en B-klasse, Mini, Opel Astra, Peugeot 308, Skoda Octavia en Toyota Corolla. Wij kozen als testauto de VW Golf VIII.

De eisen aan een band die het hele jaar gebruikt kan worden zijn hoog, door de zeer uiteenlopende condities. Op zomervakantie met een zwaar beladen auto en 50oC asfalttemperatuur. In de herfst met heel veel water op de weg keihard remmen voor een file. In de winter met temperaturen onder nul en sneeuw en hagel op de weg. Onder al deze omstandigheden moet een all seasonband te vertrouwen zijn en veiligheid en comfort bieden. In onze test beoordelen we in hoeverre de geteste banden daar in slagen.

De testresultaten

Na de test van vorig jaar trokken we al de conclusie, all seasonbanden worden steeds beter. Nu, na deze test met veel nieuw op de markt verschenen producten, zien we dat er opnieuw een grote stap gezet is. De all seasonbanden draaien mee in zowel de reguliere zomerbandentest als de winterbandentest. De prestaties van de all seasonbanden worden dan ook afgemeten aan de maatstaf van zomerbanden in de zomer en winterbanden in de winter. Alleen bij de beoordeling van de resultaten zijn we voor de all seasonbanden iets minder streng. Dat is omdat we ook kijken naar het maximaal haalbare niveau van de all seasonband, het blijft natuurlijk een compromis die heel veel verschillende dingen moet kunnen.

Bij sommige all seasonbanden zien we inmiddels dat ze op testonderdelen het niveau van de echte specialisten dicht naderen. Dus er is een all seasonband die onder zomerse omstandigheden al het niveau van een zomerband benaderd. En een ander die onder winters omstandigheden al zo ongeveer kan wat van een winterband verwacht wordt. De Continental All SeasonContact 2 scoort zowel op droog wegdek als nat wegdek als winters wegdek goed. Hiermee is het de enige all seasonband in de test die op het blok “Rijeigenschappen en veiligheid” goed gescoord heeft.

Dat een all seasonband de spagaat tussen prestaties in de zomer en in de winter en bij regen zo goed weet neer te zetten is een sprekend voorbeeld van het stijgende niveau van de prestaties van all seasonbanden.

Conclusie

All seasonbanden worden steeds beter. Niet alleen zijn de prestaties van een steeds hoger niveau, we zien ook dat de banden langer meegaan en minder slijtage deeltjes in het milieu achterlaten. Veel all seasonbanden hebben behoorlijke tekortkomingen onder zomerse omstandigheden. Moderne all seasonbanden worden steeds beter maar ze zitten zowel in de zomer als in de winter nog niet op het niveau van goede zomer- en goede winterbanden.

Grote verschillen tussen de banden

We zien dat zeker niet iedere all seasonband er in slaagt om onder alle omstandigheden te presteren. Van de 16 geteste banden scoren er 4 goed en nog eens 4 voldoende. Die banden kunnen we aanraden. Dan zijn er ook nog 4 banden die onvoldoende scoren (en die we niet aanraden) en 4 banden die slecht scoren (en die we afraden). In onze test van dit jaar en ook van vorig jaar zien we dat het vooral de dure premium merken zijn die er in slagen een all seasonband te ontwikkelen die veilig is onder alle omstandigheden.

Er zijn in deze test grote verschillen tussen all seasonbanden onderling. Bij een noodstop op zowel droog als op nat wegdek staat de testauto met goede banden al stil terwijl de testauto met slechte banden nog met 40 km/h komt aanrijden. Een klap met dergelijke snelheid kan desastreuze gevolgen hebben. Ook op veiligheidsreserves (hoe goed kan de band de auto in noodsituaties weer stabiliseren dus hoe makkelijk of juist hoe moeilijk is de auto in die noodsituatie nog te beheersen) zien we zulke grote verschillen.

Prijzen van all seasonbanden

Banden zijn de afgelopen jaren namelijk aanmerkelijk duurder geworden. Ook de (personeels) kosten van balanceren en monteren zijn gestegen. Net als de kosten voor het wisselen en opslaan van zomer- en winterbanden. Voor veel mensen zijn all seasonbanden dan ook een manier om te besparen op kosten voor zomer- én winterbanden. De all seasonband als het goedkopere alternatief kan best maar let op dat er grote verschillen in prestaties zitten.

Kies een all seasonband niet op basis van de prijs maar op basis van testresultaten. Er zijn best goedkopere alternatieven die wel voldoende scoren en aan te raden zijn. Gebruik testresultaten om erachter te komen welke dat zijn. Pas op met zomaar de goedkoopste op internet. We hebben veel goedkope all seasonbanden in de test die onvoldoende of slecht scoren. Kijk ook verder dan alleen de aanschafprijs. Door rekening te houden met de levensduur en het brandstofverbruik kunnen de kilometerkosten van een wat duurdere band toch lager uitvallen.

Tips bandenmaat 205/55 R16V

  • Denk voor de bandenkoop na over rijstijl en gebruiksomstandigheden. Is stuurgevoel belangrijk en een band die een mooie bochtstraal aanhoudt? En ben jij zo iemand die het direct voelt als één band een iets te lage bandenspanning heeft? Kies dan voor minimaal een goede score op rijeigenschappen droog. Valt het stuurgevoel je eigenlijk niet op en vindt je vooral veiligheid in noodsituaties belangrijk dan volstaat ook een voldoende score.
  • Kies banden op basis testresultaten en doe geen concessies aan veiligheid. Er zijn zeker goedkope alternatieven op de markt die voldoende scoren en veilig zijn. Maar gebruik wel testresultaten om erachter te komen welke dat zijn. Pas op met zomaar de goedkoopste op internet. Wij hebben vaak genoeg banden in de test gehad die echt slecht scoren en onveilig zijn.
  • Wie goede prestaties onder alle omstandigheden en op alle onderdelen wil, kan het beste kiezen voor zomer- en winterbanden.
  • Wie lichte tekortkomingen (ten opzichte van een goed niveau) voor lief wil nemen op één of enkele testonderdelen kan kiezen voor all seasonbanden. Kies een all seasonband met minimaal een voldoende als eind oordeel.
  • Wie een all season met optimale prestaties onder droge omstandigheden wil moet de Pirelli of anders de Continental, Michelin of BF Goodrich hebben.
  • Het liefst een all season met optimale prestaties op nat, kies dan voor de Pirelli, Goodyear, Continental of Bridgestone.
  • Heeft sneeuw prioriteit kies dan de Michelin of anders de BF Goodrich, Contintental of Goodyear.
  • Een lange levensduur, de Goodyear is op dit onderdeel een klasse apart.
  • Voor wie prijs belangrijk is zolang het niet ten koste gaat van veiligheid kan kiezen voor de Viking.
  • De meest duurzame band uit de test is de Goodyear. Daar achter komen dan de Dunlop en de Michelin.
  • De Continetal is de enige die goed gescoord heeft op zowel droog als nat als winters wegdek. Deze band heeft de hoogste score op het blok “Rijeigenschappen en veiligheid”.
  • Let er bij aanschaf op dat alle 4 de banden een vrijwel gelijke productiedatum (DOT code) hebben zodat ze dezelfde stand der techniek hebben.
  • Koop geen nieuwe banden die ouder dan drie jaar zijn (DOT code geeft de productiedatum van een band aan in de code mm/jj dus 0623 in de ovale cirkel op de band staat voor productie in week 6 van 2023.
  • Koop de nieuwste modellen om van technische doorontwikkeling te profiteren.
  • Gebruik altijd vier banden van hetzelfde merk, model, type.
  • Controleer regelmatig (minimaal eens per maand) de bandenspanning. Verhoog de spanning bij zware belading.
  • Wissel de positie van de banden iedere 10 tot 15.000 km van voor naar achter om gelijkmatige slijtage te bevorderen. Zo gaan alle banden langer mee. Dus bij all seasonbanden vervalt wel de bandenwissel (zomer/winter) maar vergeet niet de banden (tijdens de jaarlijkse onderhoudsbeurt) wel van voor- naar achter te wisselen.

Waarom testen we banden?

Als je toe bent aan nieuwe banden kun je niet eerst even een proefrit maken. Daarom doen wij dat voor je, middels onze bandentest. We kopen anoniem (net zoals een consument dat ook doet) een hele stapel banden. Zo kunnen we voorkomen dat we speciale of geprepareerde banden krijgen. Vervolgens testen wij uitvoerig onder alle mogelijke omstandigheden die je maar kunt tegenkomen. Zo bieden we je advies en (keuze)hulp en proberen we je te beschermen tegen een (onveilige) miskoop.

Hoe testen we?

We beoordelen de rijeigenschappen en veiligheid van de banden op droog wegdek, op nat wegdek en op sneeuw en ijs. Daarnaast beoordelen we de milieu eigenschappen van de banden. Het gaat dan om de slijtvastheid, de hoeveelheid vrijkomende slijtagedeeltjes (die als micro-plastics in het milieu terecht komen), het verbruik, de afrolgeluiden en hoe duurzaam de band geproduceerd wordt.

Waar en wanneer hebben we getest?

De eigenschappen op droog wegdek hebben we in juli 2024 getest in Italië bij buitentemperaturen van 30oC (en asfalttemperaturen van 50oC) . Op nat wegdek hebben we getest in Duitsland september 2024, met temperaturen tussen de 10oC en 20oC. Winters wegdek is getest in Fins Lapland in december 2024 met temperaturen tussen de -5oC en -20oC. In februari en maart 2025 vinden dan nog de slijtagetests plaats, in konvooi op de openbare weg.

Nu15,76p/m
ANWB helpt Nederland op weg met Wegenwacht 

Wat je pech ook is, met de Wegenwacht kun je overal rekenen op vertrouwde pechhulp. Wegenwacht Europa Standaard nu voor € 15,76 per maand.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Shop auto-artikelen 

Van poetsmiddelen tot fietsendrager en veiligheidshesje tot zonnescherm en meer! Shop hier alles voor in en op je auto!

Private lease 

Steeds meer Nederlanders leasen hun privé-auto. Lees alles over private lease en ontdek of het ook wat voor jou is.