Algemene veelgestelde vragen
Op deze pagina vind je een overzicht van algemene veelgestelde vragen over ANWB verzekeringen. Wij helpen je graag op weg.
Veelgestelde vragen
Via Mijn ANWB kun je direct al je verzekeringen inzien en wijzigen. Ook vind je hier je schades, facturen en overige correspondentie.
Bijna alle doorlopende verzekeringen van de ANWB worden afgesloten voor onbepaalde duur zonder opzegtermijn. Een uitzondering hierop is de doorlopende reis- en/ of annuleringsverzekering; deze is na één jaar dagelijks opzegbaar.
Let op: Bij het opzeggen van je verzekering kan het zijn dat er kosten in rekening worden gebracht.
Heb je schade door bijvoorbeeld een botsing, storm of brand? Of kan je reis niet doorgaan omdat je ziek bent? Via Mijn ANWB kan je zelf gemakkelijk, snel en 24 uur per dag bijna iedere schade melden. Waar je ook bent, wij gaan direct voor je aan de slag. Schade melden bij ANWB.
Via Mijn ANWB regel je eenvoudig al je verzekeringszaken online. Je kunt hier schade melden en wijzigingen voor jouw verzekeringen doorgeven. Je kunt je wijziging ook telefonisch 088 269 22 22 of via het contactformulier doorgeven.
Let op! Bij het wijzigen van je verzekering kan het zijn dat er kosten in rekening worden gebracht.
Via Mijn ANWB meld je schade gemakkelijk en snel online. Op dezelfde pagina kun je ook het Europees schadeformulier downloaden.
Heb je schade door bijvoorbeeld een botsing, storm of brand?
Of kan je reis niet doorgaan omdat je ziek bent? Via Mijn ANWB kan je zelf gemakkelijk, snel en 24 uur per dag bijna iedere schade melden. Waar je ook bent, wij gaan direct voor je aan de slag. Schade melden bij ANWB.
Bij ANWB kun je de meeste verzekeringen dagelijks online opzeggen, je hebt geen opzegtermijn. Behalve bij de ANWB Doorlopende Reis- en/of Annuleringsverzekering, de fietsverzekering, woonverzekering, bootverzekering, rechtsbijstandsverzekering en ongevallenverzekering. Deze verzekeringen kun je na 1 jaar dagelijks opzeggen. Teveel betaalde premie storten we terug op je rekening. Lees meer over opzeggen.
Wil je joww bestaande verzekering oversluiten naar ANWB?
Dat kan door een verzekering af te sluiten via ANWB Verzekeringen of via 088 269 22 22.
Via Mijn ANWB regel je gemakkelijk en snel je verzekeringszaken. Je kunt schade melden en wijzigingen doorgeven.
Let op: Bij het wijzigen van je verzekering kan het zijn dat er kosten in rekening worden gebracht.
Wil je wijzigingen schriftelijk doorgeven, dan kun je dit sturen naar:
ANWB Verzekeringen
Postbus 999
7900 AZ HOOGEVEEN
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Scootmobielverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Rechtsbijstandverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Opstalverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Ongevallenverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Oldtimerverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Motorverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Inboedelverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Aansprakelijkheidsverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Woonpakketverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Blijven Fietsverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Fietsverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Bromfiets/Scooterverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Bootverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Annuleringsverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Veilig Rijden Autoverzekering
- Alle veelgestelde vragen over de ANWB Camperverzekering.
NAW gegevens
Je kunt jouw e-mailadres gemakkelijk en snel zelf wijzigen via Mijn ANWB of via verzekeringen@anwb.nl.
Je kunt jouw adres gemakkelijk en snel zelf wijzigen via Mijn ANWB of via verzekeringen@anwb.nl.
Je relatienummer staat op je ANWB lidmaatschapspas. Heb je deze niet? Dan kun je jouw relatienummer vinden in de e-mail met verzekeringsgegegevens. Kun je jouw relatienummer niet vinden? Bel dan naar 088 269 28 37.
Financieel
Je kunt jouw rekeningnummer gemakkelijk en snel zelf wijzigen via Mijn ANWB.
Voor het afsluiten, tussentijds wijzigen of beëindigen van een verzekering brengen wij poliskosten in rekening.
Is de automatische incasso niet gelukt? Dan krijg je een herinnering met betaalinstructies. Zo kun je de premie alsnog betalen.
Wil je de premie zelf overmaken? Onderaan onze brieven en e-mails vind je ons rekeningnummer. Vermeld je polisnummer bij de betaling. Je polisnummer staat op je polisblad en bankafschrift.
Betaal je via maandelijkse incasso? Dan kun je aangeven op welke dag wij het beste kunnen incasseren. Log in op Mijn ANWB ga naar Verzekeringen. Kies de verzekering waarvoor je de automatische incasso wilt wijzigen.
Is de premie niet betaald na de 1e en 2e herinnering? Dan sturen wij je een brief of e-mail om de ingetrokken dekking te bevestigen. We leggen ook uit of we de dekking kunnen herstellen na betaling.
Je moet de premie nog steeds betalen.
Staat er een minteken (-) voor het bedrag? Dan ontvang je dit bedrag nog van ons terug of wordt het verrekend met je openstaande premie. Staat er geen minteken voor het bedrag? Dan staan er nog overige kosten, zoals poliskosten, open op je verzekering. Dit kan komen doordat de beëindidingsdatum van je verzekering in de toekomst ligt.
Het kan zijn dat onze vordering al bij de bank lag op het moment dat je de polis hebt opgezegd. Dan kunnen wij niet meer voorkomen dat het bedrag geïncasseerd wordt. In die gevallen betalen we restitutie uit onder naam van Unigarant N.V.
Onderaan je brieven en e-mails vind je ons rekeningnummer. Vermeld je polisnummer bij de betaling. Je polisnummer staat op je polisblad en bankafschrift.
Heb je problemen met het betalen van je premie, neem dan zo snel mogelijk contact met ons op. Soms is het mogelijk een betalingsregeling te treffen. Wij helpen je graag verder.
Betalingsherinnering
acceptgiro of accept email
Afhankelijk van je voorkeur sturen wij de eerste betalingsherinnering per post of e-mail. Je hebt nog 14 dagen om te betalen. In de brief leggen we uit wat er gebeurt als je niet betaalt.
Als wij je e-mailadres hebben, ontvang je de brief per post en e-mail. We waarschuwen je ook voor ingetrokken dekking en extra kosten als je niet betaalt.
Je hebt nog 14 dagen om te betalen.
Is de premie niet betaald na het sturen van de 1e en 2e betalingsherinnering? Afhankelijk van je communicatievoorkeur sturen wij je een brief per post of e-mail, waarin wij de ingetrokken dekking aan je bevestigen. Je ontvangt ook uitleg of wij de dekking van de polis nog kunnen herstellen na ontvangst van de betaling.
Je bent nog steeds verplicht de premie aan ons te betalen. Je hebt nog 10 dagen de tijd om de premie te betalen.
Ontvangen wij geen betaling? Dan gaat de vordering naar incassobureau TKB en wordt de verzekering beëindigd. Er komen minstens € 48,40 extra incassokosten bij.
Betalingsherinnering
automatische incasso
Afhankelijk van je communicatievoorkeur sturen wij de eerste betalingsherinnering, met betaalinstructie, per post of per e-mail. Je hebt nog 21 dagen de tijd om de premie alsnog te betalen.
In de brief leggen we ook uit wat de gevolgen zijn als je de premie niet betaalt
Als je e-mailadres bij ons bekend is, ontvang je deze brief per post én per e-mail. Ook waarschuwen wij je voor de ingetrokken dekking en de extra incassokosten als de premie niet wordt betaald.
Je hebt nog 18 dagen de tijd om de premie alsnog te betalen.
Is de premie niet betaald na het sturen van de 1e en 2e betalingsherinnering? Afhankelijk van je communicatievoorkeur sturen wij je een brief per post of e-mail, waarin wij de ingetrokken dekking aan je bevestigen. Je ontvangt ook uitleg of wij de dekking van de polis nog kunnen herstellen na ontvangst van de betaling.
Je bent nog steeds verplicht de premie aan ons te betalen. Je hebt nog 14 dagen de tijd om de premie te betalen.
Ontvangen wij geen betaling van de openstaande premie? Dan wordt de vordering overgedragen aan het incassobureau TKB. Daarnaast wordt de verzekering beëindigd vanwege wanbetaling. Voor het overdragen aan het incassobureau wordt minstens € 48,40 extra incassokosten in rekening gebracht.
Opzeggen
Bij ANWB kun je de meeste verzekeringen dagelijks online opzeggen, je hebt geen opzegtermijn. Als je jouw voertuig hebt verkocht, stuur dan binnen dertig dagen het vrijwaringsbewijs naar ons. Doe je dit na dertig dagen? Dan kan de verzekering vaak niet meer per verkoopdatum worden beëindigd. Meer informatie over opzeggen.
Je kan je verzekering eenvoudig online opzeggen. Meer informatie over opzeggen.
Bij ANWB kun je de meeste verzekeringen dagelijks online opzeggen, je hebt geen opzegtermijn. Als je je voertuig hebt verkocht, wordt je verzekering een dag na de datum op het vrijwaringsbewijs stopgezet. Meer informatie over opzeggen.
Afsluiten verzekering
Op onze site kun je gemakkelijk en snel zelf je premie berekenen voor onze ANWB Verzekeringen. Ook kunnen onze adviseurs je helpen met een premieberekening en het afsluiten van je verzekering. Je kunt onze adviseurs bereiken op 088 269 28 37.
Je kunt op onze site gemakkelijk en snel een nieuwe verzekering aanvragen. Log erna in op je Mijn ANWB omgeving, dan wordt de nieuwe verzekering meteen aan je account gekoppeld. Heb je nog geen Mijn ANWB-account? Vraag dan een verzekering aan via de homepage. Je krijgt een relatienummer om een Mijn ANWB-account aan te maken.
Wijzigingen
Je kunt gemakkelijk en snel zelf de dekking van je verzekering aanpassen via Mijn ANWB. Ook kun je de verzekering wijzigen via 088 269 2837.
Om je ANWB verzekeringen te zien via je Mijn ANWB-account, halen we je gegevens op bij ons dochterbedrijf ANWB Verzekeren. Omdat we voorzichtig omgaan met persoonsgegevens, vragen we je de eerste keer je polisnummer in te voeren. Daarna kun je je verzekeringen altijd zien via Mijn ANWB.
Mijn ANWB
Via Mijn ANWB kun je je gegevens inzien en wijzigen wanneer je wilt. Bekijk online je polissen, facturen en correspondentie over je afgesloten verzekeringen. Ook schade melden kun je online regelen.
Log in bij Mijn ANWB.
Ga naar Mijn ANWB en log in met behulp van jouw gebruikersnaam en wachtwoord. Ben je je inlognaam of wachtwoordt vergeten? Dan kun je eenvoudig je inloggegevens wijzigen of opvragen. Vul dan het e-mailadres in dat je bij aanmelding hebt gebruikt. Heb je nog geen inlogaccount? In een paar stappen maak je eenvoudig een ANWB-inlogaccount aan. Hou je relatienummer bij de hand.
Autoverzekering
Met de ANWB Autoverzekering ben je zeker van een echte hulpverlener en geeft hulp bij een botsing of autoschade. Onze ANWB Alarmcentrale staat dag en nacht voor jou klaar.
De ANWB Autoverzekering sluit je makkelijk en snel af op onze website. Je kunt kiezen uit de ANWB Autoverzekering Regulier of de ANWB Veilig Rijden Autoverzekering. Met de ANWB Veilig Rijden Autoverzekering kun je tot 30% extra korting ontvangen als je een veilige rijstijl hebt.
Zoek direct een schadehersteller bij jou in de buurt en zij regelen verder alles voor je.
Alle veelgestelde vragen over de ANWB Autoverzekeringen
Reisverzekering
Onze reisverzekering sluit je binnen 5 minuten via onze website of telefonisch af. Je kunt bij ons kiezen uit een doorlopende of een kortlopende reisverzekering. Wij helpen je bovendien graag met het opzeggen van je huidige reisverzekering. Snel en gemakkelijk.
Je kunt de polisvoorwaarden van de ANWB Reisverzekering hier vinden.
Onze ANWB Kortlopende Reisverzekering sluit je binnen 5 minuten via onze website of telefonisch af. Je kunt snel en gemakkelijk je premie berekenen.
Onze ANWB Kortlopende Annuleringsverzekering sluit je binnen 5 minuten via onze website of telefonisch af. Je kunt snel en gemakkelijk je premie berekenen.
Onze ANWB Doorlopende Annuleringsverzekering sluit je binnen 5 minuten via onze website of telefonisch af. Je kunt snel en gemakkelijk je premie berekenen.
Kijk voor meer informatie over de ANWB Reisverzekering op onze website.
Bekijk welke landen er onder de Wereld- of Europadekking vallen.
Annuleer je vakantie zo snel mogelijk bij jouw reisorganisatie. Als het gaat om een annuleringsreden die onder de dekking valt, zorg dan dat je de volgende documenten bij de hand hebt om te kunnen uploaden:
- De annuleringskostennota die je van het reisbureau krijgt
- Een boekingsnota
- Een bewijs met betrekking tot de annuleringsreden
Direct schade melden
- Heb je een Mijn ANWB account? Login op Mijn ANWB om direct je schade te melden
Mocht je tijdens je vakantie naar huis moeten, neem dan contact op met onze alarmcentrale, zij kunnen je helpen dit te regelen. Thuis kun je de schade bij ons via Mijn ANWB melden.
De annuleringsredenen die gedekt zijn binnen de ANWB Annuleringsverzekering zijn te vinden in de polisvoorwaarden.
Er zijn verschillende geldige annuleringsredenen die onder de ANWB Annuleringsverzekering vallen. In de polisvoorwaarden kun je precies terugvinden of jouw annuleringsreden gedekt is.
Lees meer over annuleringsredenen.
Alle veelgestelde vragen over de ANWB Reisverzekeringen.
Voor meer informatie over de ANWB Caravanverzekering kun je terecht op onze website.
Alle veelgestelde vragen over de ANWB Caravanverzekering.
Deel deze pagina