Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Tweedehands auto laat op zich wachten

Vraag gesteld door Chafer op 2 mei 2017

Vijf weken geleden hebben wij een auto gekocht. Het betreft een demo auto van ruim 1 jaar oud. Nu wilde het geval dat vlak voor de aankoop de auto schade heeft opgelopen. Tijdens de verkoop werd verteld dat het ongeveer 2 weken zou duren, voordat wij de auto konden ophalen. De auto moest voor schadeherstel naar een ander filiaal en zou nog zijn onderhouds- en poetsbeurt krijgen. Inmiddels zitten we al op 5 weken en blijkt dat er een onderdeel in "backorder" staat. We hebben regelmatig contact met de garage, maar we krijgen alleen maar te horen dat het onderdeel nog niet binnen is. Tevens is het ook zo dat wij de eerste zijn die steeds contact op neemt, terwijl het mijn inziens andersom moet (stukje service)! Een ander "dingetje" was ook dat bij de aankoop bleek dat de auto 3000km meer op de teller had staan dan waarmee ze hadden geadverteerd. Wat kan ik als consument van de dealer verlangen, hebben wij rechten mbt de aankoop van een tweedehands auto?

Antwoord van Annemieke

Antwoord van Annemieke

ANWB Expert

U heeft een auto gekocht. In verband met een scahde die voor de levering is ontstaan is de auto echter nog niet gelevend. U vraagt wat u nu kunt doen.

Voor het antwoord ga ik er van uit dat u de auto heeft gekocht bij een Bovag garage. De Bovag voorwaarden geven weer wat de gevolgen zijn als de verkoper niet op tijd levert.

Artikel 6 - levering en verzuim

1. Bij een vaste leveringsdatum is de verkoper in verzuim zodra die datum is verstreken.

2. Bij een vermoedelijke leveringstermijn moet de consument de verkoper eerst in gebreke

stellen. Dit betekent dat de verkoper nog een termijn van drie weken krijgt om af te

leveren. Als de verkoper de auto, onderdeel of accessoire na het verstrijken van deze

termijn nog niet heeft afgeleverd, dan is de verkoper in verzuim.

3. In deze gevallen is geen ingebrekestelling door de consument nodig:

- als verkoper heeft laten weten niet te gaan leveren;

- als aflevering voor de afgesproken leveringsdatum essentieel is, gelet op de

omstandigheden bij het sluiten van de overeenkomst, bijvoorbeeld omdat de consument

dit heeft laten weten of omdat de auto, onderdeel of accessoire nodig is voor een speciale

gelegenheid.

Artikel 7 – gevolgen van verzuim

1. Als de verkoper in verzuim is op grond van artikel 6 dan mag de consument de

overeenkomst ontbinden.

2. Verder kan de consument vergoeding vragen van zijn schade, tenzij de verkoper een

beroep kan doen op overmacht


Het is dus zaak om de verkoper door middel van een (aangetekende) brief een termijn van drie weken te stellen om alsnog te leveren. Wordt de auto dan nog niet geleverd is het mogelijk om de koop te ontbinden.

Waardevermindering

Overigens is het ook mogelijk dat er sprake is van waardevermindering als gevolg van het feit dat de auto is beschadigd. Ook als deze is hersteld kan hiervan sprake zijn. In dat geval heeft u recht op vergoeding van deze waardevermindering. In geval van een forse schade is het zelfs mogelijk om de koop te ontbinden als u de auto als "schadevrij" heeft gekocht.

Komt u er niet uit met de verkoper dan is het tevens mogelijk uw klacht voor te leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen.

Voor informatie over klachten na aankoop kunt u terecht op onze website.