Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Renault Twingo verandert in compressor. Is dit euvel bekend?

Vraag gesteld door Alliebert op 1 juli 2017

https://www.youtube.com/watch?v=GWMvZqpW-NY&t=6s


Mijn Twingo-3 met R-link-radio en -navigatie bleek bij openen van portier plots te veranderen in een zeer luide compressor. Mensen in de straat werden er wakker van. Ik kon de herrie niet stoppen. Er was (nog) geen sleutel in het contact (geweest). De hulpdienst heeft na 40minuten de accu afgekoppeld. Toen daarna bij heraansluiten van de accu hetzelfde euvel zich weer voordeed, is de auto met hulp van een wegsleepdienst naar de Renault-garage vervoerd. Hier is de software geupdate. Volgens de Renaultgarage was het probleem weliswaar bekend, maar treedt het weinig op. De herrie was zo intens en luid, dat ik gigantisch ben geschrokken.
Ik heb Renault Nederland nog gebeld, onderstaande youtube link doorgegeven. De reactie was dat het weliswaar erg akelig is, maar niet gevaarlijk is voor het rijden. Renault "mag dan geen terugroepactie" doen, want daar is fiat van de Rijksdienst voor het wegverkeer voor nodig. Waarom bij de reguliere servicebeurt ook geen softwareupdate was verricht, kreeg ik geen ander antwoord, dan dat het wel erg duur werd. Het komt eenmaal niet zo veel voor. Zijn er meer mensen die deze ervaring delen?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U omschrijft een oorverdovend bijgeluid bij uw Renault Twingo.

Het omschreven verschijnsel heeft ons nog niet eerder via dit platform bereikt maar het is goed dat u dit meldt. Het komt zeker vaker voor maar Renault meldt dat dit gebrek niet in aanmerking komt voor een terugroepactie, omdat de verkeersveiligheid niet in het geding is. Terecht dat u de optie heeft voorgelegd de update tijdens onderhoudswerkzaamheden uit te voeren. Wat dat betreft kan Renault best zelf initiatieven nemen om klanten te behoeden voor dit probleem. Het is misschien niet verkeers onveilig maar rijden is er niet meer bij wanneer dit geluid zich laat horen. En wachten op pechhulp of een spleepdienst komt niet altijd uit wanneer je ergens moet zijn op een zeker tijdstip.

Er zijn ook initiatieven van importeurs die een ''beter voorkomen dan genezen'' beleid voeren en soortgelijke handelingen geruisloos meenemen wanneer de betreffende auto voor onderhoud binnen is. We zijn benieuwd naar ervaringen van andere lezers. En hopelijk dat Renault tot inzicht komt dat je van een importeur méér mag verwachten dan alleen klantgericht handelen om tot een verkoop transactie te komen.