Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Black sludge: 4x per jaar olie bijvullen of auto inruilen?

Vraag gesteld door Ciscale op 1 juli 2015

Betreft BMW 523i van 2008 (E60), 120.000 km. In 2014 is olieverbruik ontdekt, eerst 1l per 5500 km, stijgend tot 1l. per 2400 km begin 2015. Door dealer parallelle streepvormige beschadiging aan binnenwand van elke cilinder gezien. Advies: onderblok vervangen.
Kort daarna is door gespecialiseerd bedrijf dit onderzoek herhaald: bevestigt deze beschadiging en ziet ook zwarte neerslagen boven de kleppen, aan klepstelen, inlaatspruitstuk, e.d. (dit door dealer niet gezien). Diagnose: black sludge. Advies: flushen. Dit is uitgevoerd gedurende 2 dagen in maart 2015. Daarna is olieverbruik ca. 1l. per 4000 km.
Wat nu te doen: regelmatig olie bijvullen, of auto inruilen vanwege risico op grote reparaties? Graag advies.

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Het is niet duidelijk of het olieverbruik de enige klacht is én wat de oorzaak is van de beschadigingen aan de cilinderwand. In ieder geval ie er met het huidige olieverbruik én het verbruik van 1l op 2400 km wat mij betreft geen reden de auto daarom weg te doen. Dergelijke verbruikscijfers worden door veel autofabrikanten als ruimschoots acceptabel beschouwd. Blijft echter de vraag waar de beschadigingen vandaan komen en in hoeverre dat in de toekomst nog relevant zou kunnen zijn. Misschien zou u wat betreft het verbruik 'vinger aan de pols' kunnen houden of dit redelijk stabiel blijft. Maar 4 x per jaar bijvullen is niet per se een indicatie voor inruil of grote reparaties in de toekomst.



***

Reactie van Ciscale:

Het olieverbruik is de enige klacht. Het is ontdekt door signalen van het electronische bewakingssysteem om 1l. olie bij te vullen. Het checkcontrole-systeem geeft geen enkele storing. De beschadigingen aan de cilinderwand zijn zowel door de dealer als door het specialistische bedrijf geduid als gevolg van sludge op de zuigerveren hoewel ze dat niet echt hebben kunnen zien (wel de sludge boven de kleppen).
Zijn er nog andere oorzaken te bedenken?



***

Reactie van Jos van der Drift:

Het olieverbruik als enige klacht is zeker niet verontrustend maar het is ook belangrijk om te weten waar de blacksludge vandaan komt. Dat kan weleens met het gebruik (korte ritjes) te maken hebben maar bij BMW kan een slechte carterventilatie nog weleens voorkomen. Natuurlijk speelt regelmatig weer frisse olie ook een belangrijke rol. Uiteindelijk kan slechte smering een cilinderwand beschadigen en de blacksludge de zuigerveren laten verkleven met olieverbruik en verhoogd brandstofverbruik als gevolg. Dit lijkt alles bij elkaar wel een redelijk gevolg en oorzaak verhaal. Het is dus wel belangrijk met uw dealer te bespreken hoe het blacksludge verhaal voorkomen kan worden. Met het huidige verbruik is er wat mij betreft geen reden heel argwanend naar de toekomst te kijken.