Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Fuseekogel versleten binnen 900 km?!

Vraag gesteld door J.C. v.d. Biggelaar op 27 december 2019

Mijn Dacia Logan MCV  (2007) is al de jaren onderhouden door de merkdealer Renault/Dacia. De meest recente all-in Dacia onderhoudsbeurt incl. APK was op 24-10-2019. Daarbij is ook de stofhoes van het stuurhuis vervangen, voor- en achtertrein uitgelijnd en een testrit gemaakt.

Bij de eerste rit daarna die ik zelf maakte, was er een kabaal bij het lage toeren rijden binnen de bebouwde kom en bij optrekken, Bleek dat de bodemplaat wel was bevestigd, maar onvoldoende aangedraaid. Garage heeft dit uiteraard kosteloos opgelost en excuses aangeboden. Omdat ik relatief weinig heb gereden de laatste tijd vanwege ziekte, heb ik een bonkend geluid links vooraan op speciale onregelmatige bestrating wel opgemerkt. Ik maakte me niet zo druk daarom, omdat de auto net een grote onderhoudsbeurt met APK had.

Omdat ik op 28-12-2019 een weekendje in Duitsland met familie en de auto in het vooruitzicht had, toch het bonkend geluid even laten checken bij deze zelfde vakgarage (27-12-2019). Na hun controle constateren ze een fikse speling op de fuseekogel links. Advies: niet meer met de auto rijden vanwege de veiligheid. Een auto huren was de enige uitweg die ik had om het weekendje te laten doorgaan.

HOE KAN HET ZIJN, dat na maximaal ca 900 km rijden een dergelijk defect is ontstaan, te meer omdat de voor- en achtertrein is uitgelijnd en er een testrit is gemaakt?

HEEFT DE VAKMAN HIER IETS OVER HET HOOFD GEZIEN OF ZELFS GEFAALD

Buiten de a.s. vervanging van de fuseekogel met bijbehorende stangen en hoezen en uitlijnen (!) (schatting 350,00 euro), moet ik door deze onverwachte reparatie ook de kosten van een huurauto betalen. Maar misschien is dit meer een juridisch issue. Uw technische visie of oordeel kan me daarbij wel verder helpen. Wat vindt de EXPERT van deze casus?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert
900 kilometer ná de onderhoudsbeurt met APK is er sprake van een overmatig versleten fuseekogel.

U meldt dat er een stuurhuishoes is vervangen waarbij er in ieder geval sprake geweest moet zijn van het demonteren van het e.e.a. Dan moet in ieder geval de buitenste stuurkogel los maar u meldt dat er sprake is van een defecte fuseekogel. Deze wordt feitelijk voor een nieuwe stuurhoes niet gedemonteerd en ik zie géén link met deze reparatie. Dan blijft het vreemd dat dit 900 km geleden niet is opgemerkt.

Nu wordt het altijd lastig om met terugwerkende kracht vast te stellen dat dit bij de laatste beurt opgemerkt had moeten worden en dus al aanwezig had moeten zijn. Bij APK is dit bij een overmatige speling per definitie afkeur. Maar een APK is een momentopname en een spontaan gebrek redelijk kort daarna kan niet uitgesloten worden.

Echter een versleten fuseekogel ondergaat een zeker slijtageproces en ik sluit niet uit dat dit destijds tóch over het hoofd is gezien. Wat kosten betreft waren die er dan toch óók geweest, maar ik kan me voorstellen dat u het gevoel bekruipt dat dit misschien niet zo'n ''goede beurt'' van de garage geweest is. Een aantoonbaar en technisch te bewijzen verwijt richting de garage is er niet en je zou de garage nog het voordeel van de twijfel kunnen geven.