Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Waarom wordt de dieselauto de nek omgedraaid

Vraag gesteld door B.J. van Wichen op 24 maart 2020

Eigenlijk snap ik helemaal niets van de dieselpesterij door de Rijksoverheid. Kunt u me hierbij helpen?

Oude diesels met een enorme rookpluim zijn allang verledentijd, ik heb een Volvo XC 70 uit 2006, altijd goed onderhouden. Ik reedt eerst 25.000 - 30.000 km per jaar. Nu door n dienstauto 10.000 - 15.000 km per jaar, De vervuiling/uitstoot wordt hierdoor veel minder, maar toch moet ik meer gaan betalen, dat is in mijn ogen onrechtvaardig. Electrische auto's zijn ook lang zo schoon niet als wordt gezegd, al helemaal niet als de hele keten met accu's wordt meegerekend (litium mijnen zijn ook niet onuitputtelijk). Ook benzine auto's stoten fijnstof uit, en hier gelden geen beperkingen voor.

Mijn concrete vraag is, zijn er via CO2 neutrale brandstoffen en het kiezen van een beperkt aantal km per jaar kortingen te krijgen op de veel te hoge wegenbelasting? Of moet ik me maar richten op de toekomst met de waterstofauto?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Dank voor uw melding waarin u uw ongenoegen kenbaar maakt over de wetswijziging om de fijnstofuitstoot van oude diesels te belasten. Met deze toeslag wil de overheid het bezit en gebruik van vervuilende dieselauto's ontmoedigen. Fijnstofuitstoot is immers schadelijk voor milieu en de gezondheid en dieselauto's met roetfilter hebben een roetuitstoot die naar verhouding hoog ligt.

De toeslag is een extra belasting voor personenauto’s of bestelauto’s met een dieselmotor zónder af-fabriek roetfilter en een fijnstofuitstoot van meer dan 5 milligram per kilometer. Een Euro 3 diesel zonder roetfilter zit gemiddeld op 40 milligram per kilometer uitstoot door alleen de aandrijving. Aan banden- en remmenslijtage is de uitstoot van elke auto, ongeacht de aandrijving, circa 16 milligram per kilometer.
 
Een paar jaar geleden is deze fijnstoftoeslag (roettaks) door de overheid in de Autobrief II, 2015 aangekondigd. De Autobrief II is een brief van de regering waarin een pakket aan maatregelen wordt aangekondigd op het gebied van autobelastingen.

We hebben hierover destijds geschreven op het ANWB Expert platform en op anwb.nl. Maar we kunnen ons voorstellen dat het onderwerp pas gaat leven als de brief van de belastingdienst op de mat ligt. Gezien de huidige ontwikkelingen in Nederland wat betreft luchtkwaliteit, het Klimaatakkoord en het Programma Aanpas Stikstof (PAS) zien wij geen ruimte om dit besluit van de overheid te heronderhandelen of voor uitzonderingen te pleiten.

Over de milieu-impact van elektrische auto’s kunt u meer lezen op anwb.nl. Waterstof heeft zeker potentieel als opslagmiddel van energie, als het schoon wordt opgewekt.