Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Import auto getinte zijruiten (voor)

Vraag gesteld door J. van der Brugge op 13 januari 2021

Mijn Volvo XC60 kocht ik bij NLse garage. Mij is verteld dat het een importauto is uit de Emiraten. "Hij is (vanzelfsprekend) gekeurd door de RDW ivm het verkrijgen van een NL kenteken", aldus de garage.
Ik reed sinds aankoop 04-07-2019 ruim 30.000 km in de auto.

Werd gisterenochtend meegenomen door verkeerspolitie die doorlaatbaarheid zijruiten controleerde. Apparaatje gaf 28% aan. Aanzegging bekeuring € 250,= (..). Nog niet binnen overigens.

Het lijkt er op de de zijruiten van getint glas zijn gemaakt en niet voorzien zijn van folie. Moet ik de ruiten laten vervangen?!

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U bent onlangs aangehouden en bekeurd voor zijruiten die té weinig licht doorlaten. Uw in 2019 aangeschafte Volvo XC90 is van oorsprong afkomstig van de Emiraten. Dat verklaart ook het lichtdoorlatende percentage van slechts 28%. 

Ook in Nederland geldt de Europese richtlijn 92/22/EEG. Als het voertuig wordt toegelaten tot de weg, moet de voorruit minimaal 75% lichtdoorlatend zijn. De zijruiten aan de voorkant moeten minimaal 70% lichtdoorlatend zijn. De politie controleert auto's met donker getinte ruiten. Daarvoor hebben zij een apparaat dat de lichtdoorlatendheid van autoruiten meet: de tintman. In Nederland krijgt u een proces-verbaal als de lichtdoorlatendheid van de voorruit en/of die van de zijruiten naast de bestuurder minder is dan 55%. 

Het komt er dus op neer dat beide zijruiten vervangen moeten worden voor z.g. Europese exemplaren. En feitelijk ben ik van mening dat u alsnog daarvoor bij de verkoper moet aankloppen. De auto voldoet niet aan de Europese richtlijn en gaat de RDW misschien ook ten tijde van de keuring niet vrijuit. De auto mag feitelijk zo niet rijden maar er is wel een NL-kenteken afgegeven. De oplossing is er wel maar best redelijk prijzig én denk ik dat de verkoper met terugwerkende kracht aansprakelijk is.

 

Reacties

I. Kuyvenhoven

Auteur - 17 juli 2024

Ik heb een zelfde ervaring onlangs met mijn (door mij) in 2015 vanuit Abu Dhabi ingevoerde BMW, waarvan de zijvoorruiten (kennelijk) te donkere folie droegen. Ik werd gemaand door de politie om mee te rijden en bij een benzinepomp hebben twee politie agenten de folies van mijn ramen getrokken. Met de meter die zij hanteerden, werd een veel mindere dan 55% (ik meen 27%) doorlatendheid geconstateerd. Inmiddels heb ik een verkeersboete van 309 euro ontvangen. In 2015 is mijn auto ingevoerd volgens de RDW normen en sindsdien rijd ik de auto. Ik ben 1 x eerder door een agent aangehouden (=/1 2 jaar geleden) hiervoor maar zijn meetapparatuur gaf toen aan dat ik net op de grens zat en toen mocht ik doorrijden. Vandaar dat ik niet eerder gealarmeerd was. Aanvankelijk dacht ik dat de regelgeving wellicht was aangescherpt op dit punt of de meetapparatuur inmiddels geavanceerder was geworden maar nu ik van dit geval hoor van een ander ANWB lid denk ik dat 1. de RDW kennelijk veel meer toestaat dan zij zou moeten doen; 2. dat de politie hierop is gaan handhaven. Kan de ANWB bij de RDW erop aandringen dat zij een check doen die in overeenstemming is met de Europese regelgeving aub?

Jos

ANWB Expert - 19 juli 2024

Het zou kunnen dat bij invoer, destijds in 2015, dit voor de RDW géén aandachtspunt was om vervolgens het Nederlandse kenteken af te geven. Maar inmiddels is de politie daar véél scherper en alerter op en beschikt men over de nodige apparatuur om de lichtdoorlatendheid te meten. Waarom de RDW destijds een kenteken heeft afgegeven met deze niet toegestane folie is voor ons ook wel een raadsel. We hopen dat uit te kunnen zoeken en aanvullend aan deze topic toe te voegen.