Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Werking cruise-control omslachtig

Vraag gesteld door op 28 juni 2022

Als ik de cruisecontrol wil activeren moet ik eerst een knop indrukken zodat er een lampje op het dashboard gaat oplichten vervolgens moet ik met het +- knopje die ik een seconde of 5 naar beneden of naar boven moet houden de cruisecontrol activeren, volgens mij zijn dit te veel handelingen want bij mijn vorige auto was het een kwestie een knopje indrukken om de snelheid vast te zetten, ik heb nog garantie op deze auto en ik vraag mij af of ik dit moet melden bij de garage

Merk: mitsubishi
Type: spacestar
Bouwjaar: 2016
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 80

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Uw heeft een gebruikte Mitsubishi Space Star gekocht. De auto heeft cruise-control, oftewel een automatische snelheidsregeling. 

Achteraf ingebouwd

De Space Star van deze generatie is af-fabriek niet leverbaar geweest met cruise-control. Er moet dus een achteraf ingebouwd systeem aanwezig zijn. En toegegeven, die werken niet allemaal even gemakkelijk in de bediening. Veel van deze systemen hebben ook veel extra functies en derhalve ook veel knoppen. Functies zijn handmatig versnellen en vertragen, een geheugen voor de laatst ingestelde snelheid en een knopje waarmee die snelheid weer is op te roepen (resume). Soms zit er ook een speed-limiter op. Dat is een snelheidsbegrenzer, een hulpmiddel dat kan voorkomen ongemerkt te snel te rijden.

Niet iedereen zit te wachten op al deze functies. En soms moet de cruise-control ook nog eerst aangezet worden om ook maar iets te doen. Er zullen vast redenen voor after-market fabrikanten zijn om daarvoor te kiezen, maar feitelijk kan een goed werkende cruise control uit één knopje bestaan. Dat is de knop waarmee de snelheid van dat moment wordt vastgehouden. Uitschakelen (als het verkeer dat vereist) kan door middel van aanraken van dezelfde knop, of door aanraking van het rempedaal of (indien aanwezig) het koppelingspedaal. Als de auto weer een constante snelheid kan rijden raakt u die éne knop weer aan. Uw vorige auto had een systeem dat ongeveer zo werkt. 

Beroep op garantie? 

Nu zit u met een systeem dat een aantal handelingen meer vereist voordat het gewenste resultaat wordt bereikt. Toch zie ik geen kans van slagen op een beroep op garantie, omdat de cruise-control wel precies werkt zoals de fabrikant van het systeem het heeft ontworpen. Er is dus geen sprake van een gebrek/defect. De cruise werkt naar behoren. De bediening is niet ideaal en daar kan ik me van alles bij voorstellen, maar kapot is het niet.  

Uw garage zou nog kunnen kijken naar een alternatief systeem dat simpeler werkt, maar is niet verplicht dat onder garantie te verrichten omdat er geen sprake is van een defect.