Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Nieuw motorblok bij 40.000 km

Vraag gesteld door E. Bos op 26 november 2023

Onze Opel heeft een storing op de nokkenaspositie sensor. De storing wordt veroorzaakt door en mechanisch defect. De krukas vertoont axiale speling en hierdoor komt er een storing op de nokkenassensor omdat deze een verkeerde stand zien. De enige oplossing is een ander motorblok te monteren van 8000 euro. Kan dit zomaar bij een auto van 6 jaar en 40000 km op de teller?

Merk: Opel
Type: Adam Rocks
Bouwjaar: 2017
Brandstof: benzine
Motorvermogen: 90 pk
 

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Uw Opel Adam Rocks van 2017 heeft een storing met té veel krukasspeling als feitelijke oorzaak. De tellerstand is slechts 40.000 km.

De krukas is feitelijk het kloppend hart van de motor. Een zeer belangrijk en essentieel onderdeel van de motor die een te verwachten levensduur heeft van minimaal 200.000 km, uitgaande van normaal gebruik en tijdig onderhoud. Dat geldt feitelijk voor alle draaiende delen van de motor. Ik wil maar benadrukken dat dit defect buitensporig snel is en er sprake is van een non conform product. Bovendien is dit defect niet uitzonderlijk voor deze 3-cilinder van Opel. De klacht komt duidelijk vaker voor en onderstreept dat dit constructief gezien kennelijk niet heel duurzaam gebouwd is. En bij 40.000 km is dat wel héél nadrukkelijk een te vroeg defect.

Dat de leeftijd van de Opel inmiddels 6 jaar is zal uiteraard tegen u gebruikt worden. De fabrieksgarantie is immers ruimschoots verstreken. Maar de slijtage van de motor is gerelateerd aan de kilometrage en had u van deze motor dus minstens het vijfvoudige aan kilometers mogen verwachten. Daarom moet u zeker in gesprek gaan met uw dealer die hopelijk ook de verkoper is van uw auto. Uiteraard met als doel een 100% vergoeding óf op z'n minst een billijke coulanceregeling.

De bovenmatige speling op de krukas valt gezien de meerdere klachten de berijder echt niet te verwijten en hoop ik dat uw dealer, eventueel in samenspraak met de importeur, de gebrekkige levensduur erkent en met een passende oplossing komt. Mocht u dat nog extra willen benadrukken, dan zou u kunnen overwegen een ingebrekenstelling te richten aan de desbetreffende dealer. Voor aanvullend advies daarover én voorbeeldbrieven verwijs ik u naar ons Stappenplan klachten na aankoop 
of eventueel de rechtsbijstandsverzekering mocht u daar een polis van hebben.