Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Ik wil mijn camper stallen, wat kan ik het beste doen met de brandstof in de tank?

Vraag gesteld door een ANWB-lid op 25 oktober 2023

Beste, ik heb een Citroen Jumper camper bij 2017.
Hij gaat binnenkort een paar maanden de stalling in( ca 3 maanden). Ik lees over het volledig vullen met diesel ivm met wateraantrekking van de brandstof.
Op een Duitse website word door de monteur Aral Ultimate aangeraden omdat hier geen bio-ethanol en FAME inzit, en om het brandstoffilter vaker als bij de jaarlijkse beurt te vervangen ivm vervuiling van het brandstofsysteem door Dieselpest. Aral heeft geen tankstations meer in Nederland, is de V- Power van Shell naar uw kennis vergelijkbaar met de Ultimate kwaliteit?
 

Antwoord van Mickel

Antwoord van Mickel

ANWB Expert

U heeft een Citroën Jumper kampeerauto die u binnenkort voor een paar maanden gaat stallen. U heeft begrepen dat er in veel gevallen sprake  kan zijn van "water aantrekking" en "dieselpest"

U heeft daarbij gelezen over de Aral Ultimate brandstof die geen bio-ethanol en FAME zou bevatten. U vraagt zich af of de V-power van Shell dezelfde vergelijkbare kwaliteit heeft dan deze Duitse ARAL brandstof en daardoor geschikt is als stallingsbrandstof

Om een goed antwoord op deze vraag te geven, moeten we eerst een aantal dingen uit elkaar halen. Bio-ethanol zit niet in Diesel, maar zit wel in E-10 benizne en kan ook in E-5 benzines aanwezig zijn.
Ethanol is hygroscopisch en trekt dus water aan. dit probleem speelt omtrent ethanol speelt dus vooral bij een benzine auto.

Ook bij diesel wordt er tegenwoordig bio-brandstof toegevoegd.
FAME is de eerste generatie bio brandstof die gemaakt is uit plantaardige en dierlijke oliën en vetten. FAME is ook hygroscopisch en er is bij deze brandstof inderdaad een risico op bacteriëngroei. In de reguliere B7 diesel mag er tot 7% van deze brandstof bijgemengd worden.
Ondanks dat deze brandstof op zichzelf niet aan de EN590 norm voldoet, voldoet B7 diesel wel aan deze norm.

Daarnaast bestaat er ook nog een 2e generatie bio brandstof, genaamd HVO, die van zichzelf wel aan de EN590 norm voldoet. Naast dat deze brandstof wel aan de EN590 norm voldoet, treedt er geen bacteriegroei op. Ook deze brandstof kan worden bijgemengd bij reguliere diesel om aan de B7 specificatie te voldoen.

Op het gebied van benzine hebben BP, Shell en Esso aan ons bevestigd dat er (nog) geen ethanol aan hun premium brandstoffen met 98 octaan of hoger is toegevoegd.

Voor de premium diesel hebben we deze bevestiging niet.

Op zich is de houdbaarheid van diesel zeker 3 maanden, en een volle tank helpt ook om water aantrekking te voorkomen. Voor alle zekerheid bestaan er additieven die u aan de brandstof kunt toevoegen waardoor de nadelen van deze bio-brandstof weer teniet gedaan worden en waardoor de brandstof langer houdbaar is en bacteriëngroei wordt tegengegaan.

Hier en hier kunt een tweetal van dit soort producten terugvinden.