Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

De ANWB Mobiliteitskaart gebruiken doe je zo

Van tanken tot laden en je auto wassen, het kan allemaal met de ANWB Mobiliteitskaart. Maar hoe werkt dit eigenlijk? Op deze pagina vind je uitleg over het gebruiken van de ANWB Mobiliteitskaart. Zo vertellen we je meer over o.a. het vinden van een laadstation, tanken in Europa en hoe je gemakkelijk kunt parkeren met de ANWB Mobiliteitskaart.

Tanken

Hoe kan ik tanken met de ANWB Mobiliteitskaart?

Met de ANWB Mobiliteitskaarten Auto Compleet en Mobiliteit Compleet is het mogelijk om te tanken.

  • Onthoud de huidige kilometerstand van de auto.
  • Start met tanken zoals je dat normaal ook altijd doet.
  • Reken met de Mobiliteitskaart af bij de kassa in het tankstation of volg de instructies op het betaalautomaat bij een zelfkassa.
  • Om af te rekenen gebruik je de pincode van de kaart.
  • Er wordt vervolgens gevraagd of je met een vervangende auto rijdt. Geef aan indien je in een vervangende auto rijdt en vul de kilometerstand in.
  • Je hebt betaald en bent klaar om weer de weg op te gaan.

Voor tanken met de ANWB Mobiliteitskaart geldt een standaard weeklimiet van € 350,- per kaart. Is dit niet voldoende? Neem dan contact met ons op voor het verhogen van het limiet. Je ontvangt alle gemaakte kosten op één factuur die je maandelijks via een automatische incasso betaalt.

Hoe kan ik tanken in Europa met de ANWB Mobiliteitskaart?

Heb je een Auto Compleet Mobiliteitskaart met de optie tanken in heel Europa, dan ontvang je één kaart met twee magneetstrippen.

Je gebruikt je pas als een betaalpas bij het tankstation. Let er hierbij op dat je de juiste magneetstrip op de pas gebruikt — smal binnen Nederland en breed in het buitenland. 

Als je bij een onbemande pomp gaat tanken is het vaak een apparaat waarbij je de kaart moet insteken. Volg hierbij het pijltje en de tekst op de kaart. 'NL' met een pijltje aan de bovenzijde binnen Nederland en 'EU' met een pijltje aan de bovenzijde in het buitenland.

Bij een bemand tankstation moet je bij het betalen vaak de kaart swipen. Let hierbij op dat je de smalle magneetstrip gebruikt binnen Nederland en de brede magneetstrip in het buitenland. 

Laden

Hoe kan ik laden met de ANWB Mobiliteitskaart?

Met de ANWB Mobiliteitskaart kun je voor laden zowel terecht bij reguliere publieke laadpalen of snelladen (binnen 20 minuten je auto opladen) bij de laadpalen van Fastned.

Zo werkt elektrisch opladen bij een publieke laadpaal met de ANWB Mobiliteitskaart

  • Check de app voor een overzicht van publieke laadpalen bij jou in de buurt.
  • Steek de kabel in de laadpaal en de andere kant in de auto.
  • Houd de laaddruppel voor de sensor van de paal en wacht tot de lampjes blauw kleuren.
  • Je auto wordt nu opgeladen.
  • Om het opladen te beëindigen, houd je de laaddruppel weer tegen de sensor. Wacht totdat de lampjes uitgaan.
  • Verwijder nu de kabel en je kunt wegrijden.


Zo werkt elektrisch opladen bij Fastned met de ANWB Mobiliteitskaart

  • Check op fastned.nl of jouw auto geschikt is om mee te snelladen.
  • Kies een Fastned laadstation dat op jouw route ligt.
  • Steek de stekker in de auto.
  • Houd de laaddruppel voor de kaartlezer en je laadsessie start direct.
  • Door de laaddruppel weer voor de kaartlezer te houden, beëindig je de laadsessie.
  • Trek de stekker uit je auto en hang deze weer terug.
  • Je kunt nu wegrijden.

Met de ANWB Mobiliteitskaart kun je direct gebruik maken van Fastned zonder je te hoeven registreren bij Fastned, dit doe je door de laaddruppel voor de paslezer te houden. Als je de Fastned app wil gebruiken kun je je ANWB Mobiliteitskaart koppelen aan je Fastned account in de app.

Hoe koppel ik mijn ANWB Mobiliteitskaart aan de Fastned app?
In de Fastned kun je aangeven dat je de betalingen van de laadbeurten via de ANWB Mobiliteitskaart wilt laten verlopen. Doorloop de volgende stappen:

  • Ga naar de Fastned App en maak een account aan
  • Ga naar de betaalmethode onder “Mijn profiel” en kies de optie “laadpas”
  • Voer het kaartnummer in van je ANWB Mobiliteitskaart. Voeg toe en je kaart is gekoppeld.
  • Nu kun je een Fastned laadsessie eenvoudig starten en stoppen met de Fastned app. Alle transacties worden via de ANWB Mobiliteitskaart gefactureerd.

Waar kan ik laden met de ANWB Mobiliteitskaart?

Met de ANWB Mobiliteitskaart kun je op veel locaties in Nederland en de rest van Europa laden. Bekijk hier het overzicht van alle laadpunten. Wil je graag snelladen? Kijk hier voor alle Fastned locaties.

Ook in de ANWB Mobiliteitskaart App vind je alle laadpunten terug, kijk onder het kopje 'in de buurt' en vind een overzicht met laadpunten bij jou in de buurt.

Ik ben mijn laaddruppel kwijt. Wat kan ik doen?

Wanneer je laaddruppel kwijt is, kunt u contact opnemen met ons via info@anwbmobiliteitskaart.nl

Wasstraat

Hoe kan ik mijn auto wassen met de ANWB Mobiliteitskaart?

Wanneer je jouw auto wast bij een wasstraat die is aangesloten bij Travelcard, kun je deze wasbeurt afrekenen met je ANWB Mobiliteitskaart. Gebruik je Mobiliteitskaart als een betaalpas, steek je pas in de gleuf en toets je pincode voor de pas in en je rekening is betaald.

Parkeren

Hoe kan ik parkeren met de ANWB Mobiliteitskaart?

Met de ANWB Mobiliteitskaart kun je parkeren op straat en bij verschillende parkeergarages. Zo kun je terecht bij de parkeergarages Park Bee. Lees alles over parkeren hier.

App & Mijn Omgeving

Hoe kan ik gebruik maken van de Mobiliteitskaart App?

Je kunt ook gebruik maken van de ANWB Mobiliteitskaart app, met deze app kun je op elke gewenste plek en moment jouw reis plannen, reizen classificeren, je reisgedrag inzien en alle facturen bekijken. Download de ANWB Mobiliteitskaart app in de App- of Playstore, maak een account aan en start (als je al inloggevens hebt voor de Mijn ANWB Mobiliteitskaart omgeving, dan kun je dezelfde inlog gebruiken voor de app). 

Ik heb een nieuwe telefoon en Ik kan niet meer inloggen op de app of ik krijg een foutmelding wanneer ik de app open. Hoe kan ik dit oplossen?

De volgende stappen kunnen doorlopen waarna de app het weer doet.

Android:
1. Open het instellingenmenu en druk op Apps.
2. Selecteer de ANWB Mobiliteitskaart App.
3. Druk daarna op "Opslag" en vervolgens op "Opslag beheren".
4. Je kunt hier data verwijderen door op "Alle gegevens wissen" te drukken.

Apple:
1. Kies: Instellingen.
2. Kies: iCloud.
3. Kies: Beheer opslag.
4. Kies: Reservekopieën.
5. Kies: de reservekopie. 
6. Zorg dat het schuifbalkje bij de ANWB Mobiliteitskaart App uit staat.  
7. Verwijder de ANWB Mobiliteitskaart App.
8. Installeer de ANWB Mobiliteitskaart App.
Inloggen is weer mogelijk.

Hoe maak ik gebruik van de Mijn ANWB Mobiliteitskaart omgeving?

Maak een account aan op ANWB (anwbmobiliteitskaart.nl) en log in op de Mijn ANWB Mobiliteitskaart omgeving. In de Mijn omgeving kun je jouw reisgedrag inzien en alle facturen terugvinden. 

Facturatie

Heeft u de bank al laten weten dat u een SEPA machtiging heeft afgegeven?

Er wordt wekelijks gefactureerd. Wanneer de SEPA machtiging wordt afgegeven, wordt het openstaande bedrag automatisch afgeschreven. Wordt het bedrag niet afgeschreven? Controleer dat bij uw bank of de machtiging correct verwerkt is en neem zonodig contact met ons op via 033 - 303 4600 (werkdagen van 08:00 uur tot 18:00 uur) of mail naar administratie@shuttel.nl.

Kan ik mijn facturen ontvangen op een ander e-mailadres?

Het is mogelijk om je facturen te ontvangen op een ander e-mailadres. Stuur een e-mail naar administratie@shuttel.nl met een bericht bevattende het gewenste e-mailadres en debiteurennummer met de onderwerpregel: aanpassing e-mailadres facturatie. Wij zullen dan het nieuwe e-mailadres voor het ontvangen van de facturatie doorvoeren en sturen je een bevestiging toe wanneer wij dit verwerkt hebben in ons systeem. Overige e-mails betreffende informatie- en servicemails zullen nog steeds worden verstuurd naar het e-mailadres van de hoofdgebruiker. Dit kan helaas niet gewijzigd worden.