Winterbandentest 2024/2025
Wij helpen je kiezen
Zoeken naar de juiste band is een hele klus door het enorme aanbod. Want hoe vind je een band die past bij hoe je je auto gebruikt? Dan kunnen deze testresultaten helpen. Wij testen gedetailleerd en objectief: de plussen en minnen bij zowel de duurdere als goedkopere varianten. Dit jaar hebben we de bandenmaten 205/55 R16 91H en 215/55 R17 98V getest.
Direct naar de resultaten
Waarom testen we banden?
Wie nieuwe banden koopt, kan er geen proefrit mee maken. Als dat al had gekund, dan heb je niet het hele plaatje compleet. Verder dan het geluid en verbruik kom je vaak niet. Maar als het om veiligheid gaat, zoals grip in een noodsituatie op nat wegdek of op sneeuw, dan wordt het lastig. Een te lange remweg of te weinig grip blijft lang onopgemerkt.
Met onze bandentests proberen wij de banden onder alle mogelijke omstandigheden voor je uit. We leggen hierbij grote nadruk op de prestaties en veiligheid in noodsituaties. Samen met onze internationale partners kopen wij (anoniem) hele stapels banden om te testen.
Bij testsituaties kun je denken aan plotselinge file op een natte snelweg in de spits, waarvoor je vol in de remmen moet. Of je rijdt op snelheid en je moet je stuur omgooien om iets of iemand te ontwijken, al dan niet op een glad wegdek.
Wat willen we weten
Rijeigenschappen en veiligheid
We testen het hele scala van prestaties van de band onder alle mogelijke omstandigheden die je kunt tegenkomen. Voor winterbanden testen we rijeigenschappen in dagelijks verkeer, veilig weggedrag bij noodsituaties en remprestaties op droog wegdek.
Op nat wegdek testen we remmen en aquaplaning, zowel rechtuit als in bochten. We beoordelen de wegligging en zijdelingse grip tijdens normaal rijden en in noodsituaties. Op sneeuw testen we remmen en tractie. We beoordelen de grip bij het wegrijden en daarna de rijeigenschappen en bochtengedrag. Op ijs beperken we ons tot de remweg. Goede grip op ijs vereist Nordic tires, banden voor Scandinavië met spikes of de mogelijkheid om deze te plaatsen.
Milieu-eigenschappen
Naast rijeigenschappen en veiligheid beoordelen we ook de milieu-eigenschappen van een band. Onder milieu-eigenschappen vallen criteria als slijtvastheid van een band (hoe lang gaat hij mee). Ook beoordelen we de hoeveelheid vrijkomende slijtage deeltjes (die als micro-plastics langs de kant van de weg achterblijven). Verder vallen het gewicht en het verbruik van de band onder het blok milieu-eigenschappen, net als de afrolgeluiden.
Tenslotte kijken we naar hoe duurzaam en milieuvriendelijk de band geproduceerd is. Denk aan schadelijke stoffen. Soms zitten er nog uitsteekseltjes of haartjes aan de band na het productieproces. Die hebben geen functie, maar komen wel in het milieu terecht als ze niet voor uitlevering verwijderd worden.
Eindoordeel
Het eindoordeel in onze test wordt opgebouwd uit 70% van het blok rijeigenschappen en veiligheid en 30% van het blok milieu-eigenschappen. Een band verdient alleen een goede eindbeoordeling als vastgesteld is dat alle eigenschappen van hoog niveau zijn. In de tabellen werken we met sterren:
-
5 sterren: banden met op alle onderdelen een zeer goed niveau. Deze zijn we nog nooit tegengekomen in de test.
-
4 sterren: goed, deze banden kunnen we zeer aanraden.
-
3 sterren: voldoende, deze banden zijn veilig en aan te raden.
-
2 sterren: onvoldoende, deze banden raden we niet aan
-
1 ster: slecht (onveilig), deze banden raden we af
Waarom winterbanden?
Zelfs als er sprake is van winterse gladheid kun je met winterbanden nog veilig rijden. Zomerbanden bieden geen enkele grip bij sneeuw of ijs. Dan helpt zelfs het aanpassen van snelheid en volgafstand niet meer om veilig te kunnen rijden.
Er zijn ook vierseizoenenbanden, meestal all-seasonbanden genoemd: een compromis waarmee je het hele jaar kunt rijden. Deze band heeft duidelijke voordelen ten opzichte van een zomerband in de winter of een winterband in de zomer. Maar ze presteren minder goed dan winterbanden in de winter en zomerbanden in de zomer.
Uit tests in 2020, 2018, 2016, 2014 en 2011 blijkt dat all-seasonbanden beter presteren bij kleinere bandenmaten. Ze zijn geschikt voor kleine auto’s met bescheiden prestaties en een lagere snelheidscode. Een snelheidscode geeft de maximale snelheid aan waarvoor een band wettelijk is goedgekeurd.
Voor grote en zware auto's, of auto's met veel vermogen of sportieve bandenmaat, raden wij zomer- en winterbanden aan.
All-seasonbanden zijn de laatste jaren steeds beter geworden. Door de populariteit en vraag heeft deze band de aandacht van bandenfabrikanten. Er komen steeds meer modellen op de markt en bestaande modellen worden doorontwikkeld. Moderne all-seasonbanden halen nu een (ruim) voldoende niveau en dan zowel in de zomer als de winter. Dit betekent dat we de band als veilig aanbevelen, maar hij heeft enkele tekortkomingen ten opzichte van een hoog niveau. Als je wensen of rijstijl anders zijn, kies dan beter voor zomer- en winterbanden. Dan heb je de keuze uit banden die onder alle omstandigheden een goed niveau bieden.
Wanneer bandenwissel?
Plan die wissel tijdig om lang wachten te voorkomen. Bijvoorbeeld wanneer de klok op wintertijd gaat.
Welke bandenmaten hebben we getest?
Voor de test van dit jaar (2024/2025) hebben we de bandenmaten 205/55 R16 91H en 215/55 R17 98V getest. De eerste maat vinden we vooral onder de middenklasse. Voorbeelden zijn de Audi A3, Citroën C4, Ford Focus, Opel Astra, Peugeot 2008, Skoda Octavia, Toyota Auris en Corolla en Volvo V40. Wij kozen als testauto voor de VW Golf VIII
De andere band is een maat die veel voorkomt onder de kleinere SUV’s. Voorbeelden zijn de Audi Q2, Fiat 500X, Hyundai Kona, Kia Niro, Seat Ateca, Skoda Karoq, Suzuki Vitara en Toyota Yaris Cross. Wij kozen als testauto de VW T-Roc.
Testresultaten maat 205/55 R16 91H:
3 keer goed, 4 keer voldoende en 5 afraders
We hebben in deze maat twaalf banden getest. Iets minder dan de zestien die we gewoonlijk in een bandenmaat kunnen erbij betrekken. Dit komt doordat we ruimte nodig hadden voor de all-seasonbandentest, ook in deze maat. Die all season bandentest hebben we eerder al gepubliceerd.
Van de twaalf geteste banden behalen er drie het eindoordeel goed (4 sterren). Dit zijn de Continental WinterContact TS870, de Goodyear UltraGrip Performance 3 en de Michelin Alpin 6. Van deze drie heeft de Continental op alle testonderdelen van het blok rijeigenschappen en veiligheid ontzettend goed gescoord. De Michelin heeft juist op het blok milieu-eigenschappen heel goed gescoord. Denk hierbij aan de langste levensduur in kilometers en weinig slijtagedeeltjes (micro-plastics die in het milieu terecht komen). De Goodyear zit een beetje tussen de twee anderen in, zowel op rijeigenschappen als op milieu.
Na de drie banden met een goed eindoordeel volgen vier banden met enkele tekortkomingen, eindigend op voldoende (3 sterren). Deze zijn veilig en aan te raden. Vier andere banden scoren zwak op enkele onderdelen, eindigen met 2 sterren, en worden niet of beperkt aangeraden. Let als gebruiker op de beperkingen van deze band en pas rijstijl aan, zoals snelheid en volgafstand, vooral op droog wegdek. Eén band scoort slecht en wordt als onveilig beoordeeld. Deze krijgt het laagste eindoordeel van 1 ster en wordt afgeraden.
De toppers
Van de drie toppers heeft de Continental de beste rijeigenschappen. De Goodyear en Michelin volgen, maar bieden een langere levensduur. In de slijtagetest scoorde Michelin 53.200 km, Goodyear 49.100 km en Continental 43.800 km. Er zijn meer verschillen en door details te bekijken kun je de beste band voor jouw rijstijl kiezen. Als stuurgevoel, nauwkeurigheid en rechtuit stabiliteit belangrijk zijn, kijk dan naar 'rijeigenschappen op droog wegdek'. Continental presteert het beste op droog en nat wegdek. Op winters wegdek zijn de verschillen klein tussen de drie.
Het middenveld
De driesterrenbanden hebben lichte tekortkomingen op enkele punten. Voor wie specifieke eisen en verwachtingen heeft, kunnen er interessante, voordelige opties tussen zitten. De Hankook presteert uitstekend op droog en winters wegdek. De kosten per kilometer zijn laag dankzij de lage prijs, lange levensduur en het lage verbruik. Op nat wegdek is de prestatie lager maar voldoende. De Falken scoort goed op droog en nat wegdek, maar minder op winters terrein. Door snelheid en volgafstand aan te passen zijn ze veiliger en goedkoper dan topbanden. De Nokian is goedkoper dan Hankook, maar gaat minder lang mee; ideaal voor mensen die weinig rijden.
Banden met drie sterren zijn aan te raden. Deze passen waarschijnlijk goed bij je rijstijl en gebruiksomstandigheden. Voor wie maar weinig op de snelweg zit kan de Dunlop een goed alternatief zijn. Goed en veilig bij slechte weersomstandigheden. Bekijk de resultatentabel vooral met de eigen verwachtingen van en eisen aan een band in het achterhoofd.
Onderin
Veel geteste banden in deze maat hebben tekortkomingen of een onvoldoende op droog wegdek. Banden die zwak scoren, lopen niet mooi rechtuit op de snelweg, wat kleine stuurcorrecties vereist. Dit geeft geen goed gevoel in het stuur, vooral bij smalle rijbanen door wegwerkzaamheden is dit inspannend. In bochten reageert de auto niet harmonieus, dus moet je vaak heen en weer sturen. Dit gedrag brengt de auto uit balans. Het is niet direct onveilig, maar wel oncomfortabel en vermoeiend.
Als een band ook op het sub-onderdeel 'veilig weggedrag' onvoldoende scoort dan wordt het wel kritisch. Na een uitwijkmanoeuvre ontstaat snel overstuur; de band glijdt, de auto breekt uit en is moeilijk te controleren. Je kunt de auto pas weer controleren als de glijfase van de band voorbij is en er grip is. In onze test beoordelen we hoe snel en hoe gemakkelijk de auto vanuit de slip weer te controleren is. De vier banden in onze test die op twee sterren eindigen hebben op dit onderdeel onvoldoende gescoord.
De Winrun Winter-max A1 is op droog wegdek wel-, maar op nat wegdek niet veilig. De band heeft maar heel weinig grip op nat wegdek en gaat snel glijden. Bij sturen ontstaat snel onder- of overstuur en de auto is moeilijk precies te plaatsen. De remweg op nat wegdek is (te) lang. Bij een noodstop vanaf 80 km/u staan auto's met goede winterbanden al stil. De auto met Winrun banden rijdt dan nog 30 km/u. Daardoor is het niet veilig om met deze band op nat wegdek te rijden.
Tips bandenmaat 205/55 R16 91H
- Wie goede prestaties onder alle omstandigheden en op alle onderdelen wil, kan het beste kiezen voor de Continental, Goodyear of Michelin.
- Wie lichte tekortkomingen (score voldoende in plaats van goed op slijtvastheid) voor lief wil nemen is goed af met de Hankook, Dunlop, Nokian of Falken.
- Wie optimale prestaties onder natte omstandigheden wil, moet de Continental, Goodyear of Nokian hebben.
- Voor wie lange levensduur in kilometers prioriteit heeft is de Michelin en daarna de Hankook de beste keuze.
- Voor wie prijs belangrijk vindt zolang het niet ten koste gaat van veiligheid, adviseren wij de Hankook, Nokian of Falken. Bij prijs kijken we naar de combinatie van aanschaf, levensduur en verbruik.
- De stilste band uit de test is de Goodyear.
Bekijk de tabel met de testresultaten van bandenmaat 205/55 R16 91H.
215/55 R17 98V winterbanden voor kleinere SUV’s
Het is voor het eerst dat we deze 17” bandenmaat in de winterbandentest hebben. Dit is een maat voor het betrekkelijk nieuwe, kleinere SUV-segment. We testten eerder winterbanden voor het VW Tiguan-segment in 2017. In 2020 deden we dat voor het Ford Kuga-segment. Vervolgens namen we in 2022 het Skoda Karoq-segment onder de loep. Nu richten we ons echter voor het eerst op het kleinere SUV-segment, zoals dat van de VW T-Roc.
Drie van de zestien geteste banden scoren goed op alle belangrijke testonderdelen en krijgen als eindoordeel vier sterren ('goed en zeer aan te raden'). Achter deze volgen zeven banden die drie sterren halen ('voldoende en aan te raden'). Hierdoor is er een ruime keus uit banden die we kunnen aanbevelen. Drie banden eindigen op twee sterren. Die raden we niet aan en nog eens drie banden komen niet verder dan een ster. Die raden we af.
Wat is de praktijk van een goede score
Met goede banden stuurt onze VW T-Roc testauto nauwkeurig en direct. Hij volgt een vaste bochtstraal zonder stuurcorrecties en rijdt rechtuit zonder problemen. Bij een plotselinge uitwijkmanoeuvre blijft de auto veilig en stabiel. Banden met tekortkomingen op droog wegdek veroorzaken juist dat de auto uit koers raakt. In kritieke situaties moet je dan hard werken met het stuur om alles te stabiliseren en weer in de juiste rijrichting te komen.
Op nat wegdek en sneeuw worden dit soort verschillen tussen goed, tekortkomingen en zwak nog verder uitgelicht. Een goede band maakt het mogelijk om op nat wegdek of in de sneeuw tegelijk te remmen en sturen, of te versnellen en sturen. Bij banden met tekortkomingen merk je dat het combineren van dit soort langs- en dwarskrachten lastig gaat. Als je voor een bocht remt, worden er weinig dwarskrachten overgedragen. De band blokkeert niet, maar nauwkeurig sturen lukt niet.
Welke banden zijn echt goed
Een goede band toont mooi afgestemde eigenschappen en een goed niveau op alle testonderdelen. In deze 215/55 R17 test presteren de Goodyear UltraGrip Performance 3, Dunlop Winter Sport 5 en Vredestein Wintrac Pro uitstekend. De verschillen zijn klein; persoonlijke voorkeur zal de keuze bepalen. Een verkeerde keuze maken is onmogelijk. De Dunlop scoort het beste op droog en nat wegdek. De Vredestein presteert optimaal op winters wegdek, terwijl de Goodyear het langst meegaat en brandstofefficiënt is, met een besparing van 0,2 tot 0,3 L/100 km ten opzichte van de andere twee toppers.
Lichte tekortkomingen voor lef nemen?
In de groep erachter zijn er veel banden met lichte tekortkomingen die een prima en goedkoper alternatief kunnen zijn. De Yokohama is uitstekend op droog wegdek en goed op nat, maar minder op sneeuw. De Pirelli presteert juist uitstekend op sneeuw en ijs, goed op nat, maar minder op droog. Zo’n band is geschikt voor mensen die weinig snelweg rijden. Prijsbewuste kopers kiezen mogelijk voor Semperit vanwege de lage prijs en slijtvastheid. Voor prestaties bij slecht weer zijn naast de top 3 ook Hankook, Continental, Pirelli of Firestone goede keuzes.
Kostenaspecten
De kosten omvatten de aanschafprijs, levensduur en brandstofverbruik. De gemiddelde aanschafprijzen staan in de tabel. Bij elke bandbeoordeling (via doorklikken op de bandnaam) is de verwachte levensduur vermeld. Het verschil tussen de beste band, Goodyear met 57.500 km, en de slechtste, Yokohama met 35.700 km, is 21.800 km. Als je jaarlijks 15.000 km rijdt en zowel zomer- als winterbanden gebruikt, gaat de Goodyear 3 jaar langer mee dan de Yokohama.
We berekenen de kosten per kilometer van alle banden, gebaseerd op aanschafprijs, levensduur en verbruik. De goedkoopste band kost 1,38 cent/km en de duurste 2,56 cent/km. De goedkoopste is de Triangle, die raden we af. Maar daar achter komt de testwinnaar de Goodyear met 1,50 cent/km en dan de Semperit met 1,53 cent/km. Ook de Firestone is een band met lage kosten per km.
Tips bandenmaat 215/55 R17 98V
- De beste banden uit de test (minimaal goede score op alle hoofdonderdelen) zijn de Goodyear, Dunlop en de Vredestein.
- Voor wie prijs belangrijk is zolang het niet ten koste gaat van veiligheid kan kiezen voor de Semperit of Firestone.
- Wie optimale prestaties op sneeuw en ijs wil kan het beste kiezen voor de Goodyear, Vredestein of Pirelli.
- Wie optimale prestaties onder natte omstandigheden wil moet de Dunlop, Pirelli, Goodyear of Firestone hebben.
- Voor wie minimale slijtage prioriteit heeft, is de Goodyear de Dunlop of de Semperit de beste keuze. Deze scoorden in onze test een te verwachten levensduur van ruim boven de 50.000 km.
- Voor wie echt fijne rijeigenschappen op droog wegdek het belangrijkste zijn adviseren we de Dunlop of de Yokohama.
- De stilste band uit de test is de Semperit met daar vlak achter de Vredestein.
Resultatentabel
Kijk naar de resultaten met in het achterhoofd de eigen verwachtingen van en eisen aan een band. Voor mensen die niet op wintersport gaan met de auto zijn de prestaties op droog en nat wegdek waarschijnlijk belangrijker dan op sneeuw. De scores op subonderdelen kun je zien als je doorklikt op een band in de tabel. Overigens kun je daar ook zien hoe wij al die verschillende scores hebben meegewogen in het eindoordeel. Vind je die weging eigenlijk wel logisch dan kom je uit bij onze toppers.
Bekijk de tabel met de testresultaten van bandenmaat 215/55 R17 98V.
Trends, ontwikkelingen en ledenvragen
Het uitgebreide jaarlijkse bandentestprogramma, dat sinds 1973 loopt, stelt ons in staat trends en ontwikkelingen te volgen en verder te onderzoeken.
Slijttagedeeltjes banden en wegdek
In de laatste jaren moeten banden zuiniger, stiller en schoner zijn. Veiligheid en rijeigenschappen mogen niet verslechteren. Schonere banden verminderen slijtagedeeltjes tijdens hun levensduur. Vroeger maakten we banden van natuurlijk rubber. Er was weinig zorg over afgesleten rubberdeeltjes langs de wegen. Nu maken we banden vooral van synthetisch rubber. Synthetisch rubber hoort bij de groep kunststoffen. Er is meer aandacht voor slijtagedeeltjes van banden. Vaak gaat het om microplastics of fijnstof.
Fijnstof en TRWP
Slijtagedeeltjes ontstaan in het contactvlak van band en wegdek en de op het wegdek liggende vervuiling (zand, stof, water). In vakliteratuur wordt gesproken over tyre and road wear particles: TRWP. Onderzoek laat zien dat maar 2 tot 5% van deze deeltjes als fijnstof het luchtruim in gaat. De rest belandt langs de weg, spoelt weg door regen en komt uiteindelijk in rivieren, oceanen en bodem.
Hoeveelheid slijtagedeeltjes per band
Elk jaar komt er volgens schattingen van de EU 500.000 ton aan slijtagedeeltjes van banden in het milieu terecht. Het is belangrijk dat dit de komende jaren sterk vermindert en hierin ligt een belangrijke rol voor bandenfabrikanten.
De slijtage bedraagt bij de ene band 70 g/1000 km, terwijl het bij een andere band 160 g/1000 km of meer is (per 1.000 kg voertuigmassa). Bij de slijtagetest geven we aan en beoordelen we hoeveel slijtagedeeltjes per band vrijkomen. Zo kunnen we leden de weg wijzen naar schonere banden en bandenfabrikanten redenen geven banden schoner te maken.
Levensduur van een band
De levensduur van een band wordt beïnvloed door de slijtvastheid en de profieldiepte nieuw. Minder profieldiepte toepassen met een slijtvast rubbermengsel, zorgt voor minder vrijkomende slijtagedeeltjes. Dit gebeurt steeds vaker. Het is ook een beproefde methode om een band zuiniger te laten rollen.
Profieldiepte en ledenvragen
Regelmatig krijgen we ledenvragen die gaan over de profieldiepte van net nieuw aangeschafte banden. Nieuwe banden hebben minder profiel dan vroeger, waardoor twijfel ontstaat of de banden nieuw zijn. Ook ontbreken de rubberen haartjes op de band. Dit leggen we uit in de volgende alinea.
In onze testresultaten zie je de verwachte levensduur van de banden als je op de bandnaam in de tabel klikt. Vaak is die, ondanks minder profieldiepte nieuw, zeker niet minder dan vroeger.
Rubberen haartjes
Soms zitten er nog uitsteekseltjes of haartjes aan de band na het productieproces. Die hebben geen functie, maar komen wel in het milieu terecht als ze niet voor uitlevering verwijderd worden. Een nieuwe band zonder uitsteeksels is echt nieuw en beter voor het milieu.
Te duur en weinig waarde
We zijn gestopt met het standaard uitvoeren van de hogesnelheidsproef. Dit was een heel duur testonderdeel met niet veel toegevoegde waarde door de snelheidslimieten in Nederland. We voeren dit onderdeel alleen uit bij bijzondere omstandigheden of als er een andere reden voor is.
Tips bij het kiezen van banden
-
Kijk naar de resultaten met in het achterhoofd je eigen verwachtingen van en eisen aan een band. Mensen die niet met de auto op wintersport gaan, vinden waarschijnlijk prestaties op droog en nat wegdek belangrijker dan op sneeuw.
-
Resultaten van een band in een specifieke bandenmaat kunnen niet direct worden vertaald naar een andere bandenmaat. De rubbersamenstelling verschilt soms, en een loopvlak kan in de ene bandenmaat beter presteren dan in de andere. Vergelijk het maar met een afbeelding die je op een kopieerapparaat verkleint of vergroot. Soms gaan er details of scherpte verloren. Op anwb.nl/winterbandentest zijn ook resultaten van andere bandenmaten, uit voorgaande jaren te vinden.
-
Een goede weerstand tegen aquaplaning is belangrijk voor winterbanden. Dit bepaalt ook hoe goed men de natte sneeuwpap op de weg kan beheersen na strooien en/of dooi. Om veilig te kunnen rijden door deze natte sneeuwpap is minimaal 4 mm profieldiepte nodig.
-
Doe voor winterbanden rustig aan met de snelheidscode. Onze ervaring is dat de hogere snelheidscoderingen (zoals V – tot 240 km/u en W – tot 270 km/u) inboeten in de sneeuw. Door te kiezen voor T (tot 190 km/u) of H (tot 210 km/u) kom je verder in de sneeuw.
-
Je hebt bij all-seasonbanden weinig keuze. Daarom kun je in de zomer beter de voorgeschreven snelheidscode van de auto volgen.
-
Als je in zomer en winter optimale prestaties wilt, kies je het beste voor een combinatie van goede zomer- en winterbanden.
-
Wie met één set het hele jaar door wil, kan kiezen voor all-seasonbanden. Maar wees je dan wel bewust van de nadelen of tekortkomingen. Je wisselt all-seasonbanden het beste minimaal eenmaal per jaar van voor naar achter voor gelijkmatige slijtage.
-
Tests uit 2020, 2018, 2016, 2014 en 2011 tonen aan dat all-seasonbanden beter presteren bij smalle bandenmaten voor kleine auto's met lage prestaties en snelheidscode.
-
All-seasonbanden zijn gevoeliger voor hoge en lage temperaturen dan de zomer- en winterbanden. Bij zowel hoge (25 tot 300C) als lage (-10 tot -150 C) temperaturen nemen de prestaties snel af. Dit is iets om rekening mee te houden bij zowel aanschaf als in gebruik (rijstijl, snelheid, volgafstand aanpassen).
-
In Nederland, een vlak land met milde winters en weinig sneeuwdagen, bieden all-seasonbanden met 3 sterren een veilig alternatief voor winter- en zomerbanden.
-
Veel eigenschappen van een auto die we belangrijk of juist irritant vinden, komen voort uit de banden. Kijk voor de aanschaf van banden goed naar de eigen wensen, rijstijl en gebruik. Veel all-seasonbanden presteren slechter dan zomerbanden bij de meeste rijomstandigheden, zowel bij droog als nat weer. Als je vaag sturen of weinig grip vervelend vindt, kies dan niet voor all-seasonbanden.
-
Reken voor de seizoensgebonden wissel van zomer- en winterbanden op de periodes april en oktober. Als je de banden laat wisselen, plan dan tijdig een afspraak in. Ingang van de zomer- en wintertijd is een makkelijk ezelsbruggetje.
Vragen over banden en de winterbandentest?
Stel je vraag op het ANWB Expertplatform.