logo ANWB - ga naar homepageANWB Homepage

Winterbandentest 2025

Dit jaar ook veel goedkope banden getest!

Zoeken naar de juiste winterband is een hele klus door het enorme aanbod. Want hoe vind je een band die past bij hoe je je auto gebruikt? Dan kunnen deze testresultaten helpen. Wij testen gedetailleerd en objectief: de plussen en minnen bij zowel de duurdere als goedkopere varianten. Dit jaar hebben we de bandenmaat 225/40 R18V getest.

Waarom winterbanden ?

Klimaatverandering blijkt zich in de praktijk niet alleen te manifesteren als een wat hogere gemiddelde temperatuur maar vooral ook als onverwachte en onvoorziene weersextremen. Met de juiste, aan het seizoen aangepaste banden onder je auto, kun jij je vast voorbereiden. Zelfs als er sprake is van winterse gladheid kun je met winterbanden nog veilig rijden. Zomerbanden bieden geen enkele grip bij sneeuw of ijs.

Dan helpt zelfs het aanpassen van snelheid en volgafstand niet meer om veilig te kunnen rijden. Voor wie met de auto op wintersport gaat, zijn winterbanden een must. Niet alleen om veilig met het overige verkeer mee te kunnen komen maar ook vanwege de wettelijk verplichting.

Zo presteren de winterbanden in maat 225/40 R18:

6  keer goed, 10 keer voldoende, 4 keer onvoldoende en 11 keer slecht.

Van de 31 geteste banden scoren er 11 slecht, deze banden zijn volgens onze normen onveilig. Zoveel slechte banden, dat is zorgelijk. Het gaat hier in alle 11 de gevallen om budgetbanden, dus de goedkope (vaak onbekende) merken en vaak via internet te bestellen. We hadden 14 budgetbanden in de test, er zijn er twee die ruim voldoende scoren, de andere scoort net onvoldoende (een 5,5 waar een 5,6 net voldoende is). Er zijn ook 3 kwaliteitsmerken die onvoldoende scoren, die banden raden we niet aan. Uiteindelijk kunnen we van het testveld van 31 banden ruim de helft (16 banden) aanraden.

Wat kwamen we tegen tijdens de test

Conclusies bandenmaat 225/40 R18V

  • De beste banden uit de test (minimaal goede score op alle hoofdonderdelen) zijn de Goodyear, Michelin, Bridgestone en Dunlop.
  • Voor wie prijs belangrijk is zolang het niet ten koste gaat van veiligheid kan kiezen voor de Matador, Ceat, Hankook of Kleber. We kijken hier naar een kilometerkostprijs gebaseerd op aanschafprijs, gemeten levensduur in kilometers en verbruik. De aanschafprijs per band staat in de tabel.
  • Wie optimale prestaties op sneeuw en ijs wil kan het beste kiezen voor de Kleber, Ceat of Michelin.
  • Wie optimale prestaties onder natte omstandigheden wil moet de Goodyear hebben. Iets daarachter komen de Bridgestone, Semperit en Uniroyal.
  • Voor wie minimale slijtage prioriteit heeft is de Goodyear de Hankook of de Michelin de beste keuze, deze scoorden in onze test een te verwachten levensduur van ruim resp. 76.500, 72.400 en 67.000 km. De beste slijtvastheid uit de test (81.000 km) heeft de Radar, maar die raden we af vanwege slechte (onveilige) prestaties op nat wegdek.
  • Voor wie echt fijne rijeigenschappen op droog wegdek het belangrijkste zijn adviseren we de Michelin of de Bridgestone. Alternatieven van iets lager niveau zijn de Hankook en de Kleber.
  • De stilste band uit de test is de Continental met daar vlak achter de Vredestein.
  • De zuinigste banden uit de test zijn de Continental en de Matador.
  • De overige gegevens zijn te vinden in de datasheets (klik op een band in de tabel en dan op de link Testdetails)

Zo hebben we getest

En all seasonbanden dan ?

Naast zomer- en winterbanden zijn er vierseizoenenbanden, meestal allseasonbanden genoemd: een compromis waarmee je het hele jaar kunt rijden. Zonder bandenwissel dus. Deze band heeft duidelijke voordelen ten opzichte van een zomerband in de winter of een winterband in de zomer. Maar hij heeft ook tekortkomingen ten opzichte van het gebruik van een winterband in de winter en een zomerband in de zomer. 

All seasonbanden worden steeds populairder en daardoor ook steeds verder doorontwikkeld. Moderne all seasonbanden halen nu een (ruim) voldoende niveau. Als dit niet bij jou verwachtingen of rijstijl past dan ben je beter af met de combinatie zomer- en winterbanden. Dan heb je de keuze uit banden die onder alle omstandigheden een goed niveau bieden. Ben je bereid tekortkomingen (een voldoende niveau in plaats van goed) voor lief te nemen dan kunnen all seasonbanden een optie zijn. Hiermee kun je ook voldoen aan de wettelijke verplichting banden met winterse eigenschappen te gebruiken in de Alpenlanden en Duitsland.

Doe de ANWB bandenscan 

Wanneer bandenwissel ?

Als de herfst zijn intrede heeft gedaan, wordt het tijd om de zomerbanden in te wisselen voor het winterschoeisel. Plan die wissel tijdig om lang wachten te voorkomen. Bijvoorbeeld wanneer de klok op wintertijd gaat (dit jaar op 26 oktober). Bij het ingaan van de zomertijd (in 2026 op 29 maart) wordt het weer tijd voor de zomerbanden.

Tips bij het kiezen van banden

  • Kijk naar de resultaten met in het achterhoofd je eigen verwachtingen van en eisen aan een band. Mensen die niet met de auto op wintersport gaan, vinden waarschijnlijk prestaties op droog en nat wegdek belangrijker dan op sneeuw.
  • Resultaten van een band in een specifieke bandenmaat kunnen niet direct worden vertaald naar een andere bandenmaat. De rubbersamenstelling verschilt soms, en een loopvlak kan in de ene bandenmaat beter presteren dan in de andere. Vergelijk het maar met een afbeelding die je op een kopieerapparaat verkleint of vergroot. Soms gaan er details of scherpte verloren. Op anwb.nl/winterbandentest zijn ook resultaten van andere bandenmaten, uit voorgaande jaren te vinden.
  • Een goede weerstand tegen aquaplaning is belangrijk voor winterbanden. Dit bepaalt ook hoe goed men de natte sneeuwpap op de weg kan beheersen na strooien en/of dooi. Om veilig te kunnen rijden door deze natte sneeuwpap is minimaal 4 mm profieldiepte nodig.
  • Doe voor winterbanden rustig aan met de snelheidscode. Onze ervaring is dat de hogere snelheidscoderingen (zoals V – tot 240 km/u en W – tot 270 km/u) inboeten in de sneeuw. Door te kiezen voor T (tot 190 km/u) of H (tot 210 km/u) kom je verder in de sneeuw.
  • Je hebt bij all-seasonbanden weinig keuze. Daarom kun je in de zomer beter de voorgeschreven snelheidscode van de auto volgen.
  • Als je in zomer en winter optimale prestaties wilt, kies je het beste voor een combinatie van goede zomer- en winterbanden.
  • Wie met één set het hele jaar door wil, kan kiezen voor all-seasonbanden. Maar wees je dan wel bewust van de nadelen of tekortkomingen. Je wisselt all-seasonbanden het beste minimaal eenmaal per jaar van voor naar achter voor gelijkmatige slijtage.
  • All-seasonbanden zijn gevoeliger voor hoge en lage temperaturen dan de zomer- en winterbanden. Bij zowel hoge (25 tot 30 graden Celsius ) als lage (-10 tot -15 graden Celsius) temperaturen nemen de prestaties snel af. Dit is iets om rekening mee te houden bij zowel aanschaf als in gebruik (rijstijl, snelheid, volgafstand aanpassen).
  • In Nederland, een vlak land met milde winters en weinig sneeuwdagen, bieden all-seasonbanden met 3 sterren een veilig alternatief voor winter- en zomerbanden.
  • Veel eigenschappen van een auto die we belangrijk of juist irritant vinden, komen voort uit de banden. Kijk voor de aanschaf van banden goed naar de eigen wensen, rijstijl en gebruik. Veel all-seasonbanden presteren slechter dan zomerbanden bij de meeste rijomstandigheden, zowel bij droog als nat weer. Als je vaag sturen of weinig grip vervelend vindt, kies dan voor een band die goed scoort op alle testonderdelen.
  • Reken voor de seizoensgebonden wissel van zomer- en winterbanden op de periodes april en oktober. Als je de banden laat wisselen, plan dan tijdig een afspraak in. Ingang van de zomer- en wintertijd is een makkelijk ezelsbruggetje.

Kijk naar de resultaten met in het achterhoofd de eigen verwachtingen van en eisen aan een band. Voor mensen die niet op wintersport gaan met de auto zijn de prestaties op droog en nat wegdek waarschijnlijk belangrijker dan op sneeuw. De scores op subonderdelen kun je zien als je doorklikt op een band in de tabel. Overigens kun je daar ook zien hoe wij al die verschillende scores hebben meegewogen in het eindoordeel. Vind je die weging eigenlijk wel logisch dan kom je uit bij onze toppers.

Bekijk de tabel met de testresultaten van bandenmaat 225/40 R18V.

Vragen over banden en de winterbandentest?

Stel je vraag op het ANWB Expertplatform.

Nu15,76p/m
ANWB helpt Nederland op weg met Wegenwacht 

Wat je pech ook is, met de Wegenwacht kun je overal rekenen op vertrouwde pechhulp. Wegenwacht Europa Standaard nu voor € 15,76 per maand.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Shop auto-artikelen 

Van poetsmiddelen tot fietsendrager en veiligheidshesje tot zonnescherm en meer! Shop hier alles voor in en op je auto!

Private lease 

Steeds meer Nederlanders leasen hun privé-auto. Lees alles over private lease en ontdek of het ook wat voor jou is.