Een autoabonnement: wat is het en hoe werkt het?
We leggen het je uit
Het autoabonnement is een nieuw fenomeen in de autowereld. Maar wat is het eigenlijk? Hoe werkt het? En wat zijn de voor- en nadelen? We zetten het voor je op een rij.
Wat is een autoabonnement?
Een autoabonnement is een nieuwe vorm van autorijden, waarbij je geen auto koopt, maar een auto rijdt op basis van een abonnement. Zo'n abonnement sluit je af voor een korte periode van 1 tot 6 maanden. De bekendste aanbieders zijn Carsub, Casi, Drivenjoy, Lynk & Co en Care by Volvo. Ook via de ANWB kun je een autoabonnement afsluiten.
De voordelen van een autoabonnement
Een autoabonnement heeft een aantal voordelen. Ten eerste is het flexibel. Het kortlopende contract is na 30 dagen opzegbaar. Dat is bijvoorbeeld handig als je op vakantie gaat en je EV de caravan niet kan trekken; dan sluit je gewoon voor een maand een abonnement af voor een brandstofauto. Of stel dat je wilt ervaren of elektrisch rijden iets voor jou is, dan kun je dit met een autoabonnement een maand proberen (zie het als een lange, betaalde proefrit).
Ook geeft het een stukje gemak. Bij een autoabonnement zijn de verzekering, wegenbelasting, onderhoud en pechhulp direct voor je geregeld. Hier hoef je dus niet zelf achteraan.
Geen BKR-registratie
Een ander veel genoemd voordeel van een autoabonnement is dat je geen BKR-registratie krijgt - iets wat wel het geval is als je kiest voor private lease of als je een lening afsluit voor het kopen van een auto. Het niet hebben van een BKR-registratie is bijvoorbeeld fijn als je een hypotheek wil afsluiten, want met een BKR-registratie kun je minder geld lenen.
Autoabonnement en private lease: wat is het verschil?
Naast de BKR-registratie zijn er nog meer verschillen tussen een autoabonnement en private lease. Bij private lease ga je een langetermijncontract aan, wat betekent dat je je voor langere tijd bindt. Een autoabonnement is daarentegen kortlopend, vanaf een maand, waardoor je zelfs van automodel kunt wisselen.
Daarentegen is een autoabonnement vaak wel duurder dan private lease. Een voorbeeld: een Skoda Fabia kost private lease € 359 per maand op basis van 48 maanden en 10.000 kilometer per jaar. Met een autoabonnement betaal je € 459 per maand op basis van 1 maand en 1000 kilometer per maand.
De nadelen en kleine lettertjes
Denk je erover om een autoabonnement af te sluiten? Houd dan rekening met het volgende:
- Hoe korter het abonnement, hoe hoger het maandbedrag.
- Overschrijd je het aantal kilometers binnen het abonnement, dan betaal je extra kosten: tussen de € 0,10 en € 0,20 per kilometer.
- Bij sommige aanbieders krijg je geen nieuwe, maar een jong gebruikte auto.
- Bij een autoabonnement heb je minder keuze in modellen en uitvoeringen. Bij private lease of koop met financiering wordt er meetal een auto op maat voor je besteld; bij een autoabonnement gebeurt dat meestal niet.
- Let goed op de kleine lettertjes: hoe hoog is de borg, zit er een laadpas bij en zijn er kosten voor registratie?
Een autoabonnement afsluiten via de ANWB
ANWB vindt dat elektrisch rijden voor iedereen toegankelijk moet zijn. Daarom bieden we het ANWB Autoabonnement aan met keuze uit drie verschillende elektrische modellen. Benieuwd naar de mogelijkheden?
Deel deze pagina