Klanten vragen nu...
De jaar- of eindafrekening ontvang je binnen 6 weken nadat we 12 maanden hebben geleverd of nadat je het contract hebt beëindigd. Deze wordt per mail verstuurd naar het bij ons bekende e-mailadres. Ook kan je deze inzien en downloaden onder het kopje 'Facturen' in je ANWB Energie app.
Meterstanden doorgeven
Wanneer je slimme meters hebt zijn de meterstanden automatisch opgehaald uit jouw slimme energiemeter. Je hoeft dus niet zelf de meterstanden op te nemen en aan ons door te geven.
Heb je geen slimme meters? Geef ons dan via energie@anwb.nl de meterstanden van je contractdatum of einddatum door.
Geld terugkrijgen
Zijn je totale energiekosten over die periode lager dan het totaal van alle maandfacturen die je betaald hebt? Dan ontvang jij geld van ons terug. Wij proberen binnen 10 werkdagen te betalen.
Geld bijbetalen
Zijn je totale energiekosten over die periode hoger dan het totaal van alle maandfacturen die je betaald hebt? Dan moet je het verschil bijbetalen. In het geval van een bijbetaling innen wij het door jou bij te betalen bedrag automatisch als je ons hiervoor hebt gemachtigd. Betaal je handmatig, dan krijg je van ons een iDEAL-betaallink. Tip: controleer regelmatig of je maandbedrag nog overeenkomt met je werkelijke verbruik. Wij houden dit natuurlijk ook voor je in de gaten.
Bij ANWB Energie is de waarde van je teruggeleverde stroom gelijk aan wat stroom in het uur van terugleveren kost. Kost stroom in een bepaald uur € 0,40 per kWh krijg je ook € 0,40 (inclusief belasting). Het tarief is ieder uur anders, maar salderen gebeurt wel op jaarbasis.
Lever je per jaar (12 maanden) meer terug dan dat je van het net verbruikt noem je dat netto terugleveren. Je krijg over dat ‘overschot’ geen energiebelasting terug. Dus stel je levert per jaar 3.000 terug en verbruikt 2.000 van het net, krijg je over 1.000 kWh niet de energiebelasting en inkoopkosten terug. Over die 2.000 kWh wel.
Je contract bij ANWB Energie is voor onbepaalde tijd en maandelijks opzegbaar. Je zit dus geen jaar of langer aan ons vast. We hanteren één maand opzegtermijn.
Zonder slimme meter kan je niet optimaal profiteren van het dynamisch tarief. Voor stroom is het tarief ieder uur anders, voor gas wisselt dat per dag. Om je verbruik aan specifieke uren en daarmee aan de bijbehorende tarieven te kunnen koppelen is een slimme meter noodzakelijk.
Heb je nog geen slimme meter? Dan kan je die in de meeste gevallen gratis aanvragen bij de netbeheerder in jouw regio.
Ja, wissel je op je huidige adres van leverancier dan sturen wij op de dag van de aanvraag een vooraankondiging naar de huidige leverancier dat wij de levering over gaan nemen. De meeste leveranciers doen hier niets mee en je krijgt er dan vaak ook geen bericht over. De opzegtermijn telt echter wel vanaf deze vooraankondiging. 24 tot 72 uur voor de startdatum en als de voorschotfactuur betaald is gaan we het huidige contract definitief opzeggen.
- Via het landelijke aansluitingenregister komt de opzegging bij de energieleverancier terecht. We vragen dan ook verder niet wie je huidige leverancier is.
- De einddatum of opzegtermijn van je huidige contract mogen wij dan weer niet inzien. Houd daar dus zelf rekening mee bij het kiezen van je startdatum.
Alleen bij een verhuizing moet je wel zelf het contract op het oude adres opzeggen.
Deel deze pagina