Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat is een winterband?

Rubber wordt bij lagere temperaturen harder. Daardoor verliezen zomerbanden bij kou de optimale grip op het wegdek. Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling en bovendien een ander profiel.

ANWB winterbandentest

Echte verschillen tussen zomer-, winter- en all seasonbanden merk je in de praktijk. Tijdens de ANWB bandentests laten we regelmatig zomerbanden in de winter of winterbanden in de zomer meedraaien. Als we all seasonbanden testen, vergelijken we die met zomerbanden in de zomer en met winterbanden in de winter.

In de tests zijn onze ervaringen met all seasonbanden wisselend. Sommige presteren goed in de winter en teleurstellend in de zomer, andere precies andersom. Een echte allrounder met een voldoende in alle seizoenen zit er maar zelden tussen.

Bij de ANWB winterbandentest kijken we daarnaast nog naar de slijtvastheid, de geluidsproductie, de rolweerstand (verbruik) en beproeven we de banden op hoge snelheid. Kies daarom winter- of all seasonbanden die we op basis van de tests kunnen aanraden (eindscore van 3 sterren of hoger) én die voorzien zijn van zowel het sneeuwvlok symbool als het M+S logo. 

Winterbandentest

Zomerbanden

Rubber van zomerbanden is afgestemd op gebruik bij hoge (asfalt en lucht) temperaturen. Daalt de temperatuur dan wordt het rubber van een zomerband harder en minder elastisch. Vanaf circa 7°C merk je dat de auto onrustig op de weg komt te liggen, de banden bieden minder grip en de remweg wordt langer, maar met het aanpassen van de rijstijl (volgafstand en snelheid) kun je dit nog compenseren. Op dagen dat er sneeuw of ijs op de weg ligt of verwacht wordt, is het niet langer veilig om met zomerbanden de weg op te gaan. Er is geen enkele tractie en de remweg is al bij lage snelheden (30 km/h) 2 keer zo lang.Wie ook onder die omstandigheden de auto wil blijven gebruiken of op de auto moet kunnen vertrouwen heeft banden met winterse eigenschappen nodig; winterbanden of all seasonbanden.

Winterbanden

Winterbanden zijn gemaakt van een zachter rubber (compound) waardoor er ook bij hele lage temperaturen een goede grip op de weg is. Verder heeft de winterband een aangepast loopvlak, door de speciale inkepingen (lamellen) heb je ook grip op sneeuw.  Voor wie met de auto op wintersport gaat zijn winterbanden dan ook een must.

Het gebruik van winterbanden in de zomer raden wij af. Bij de hogere temperaturen van de zomer wordt het rubber van de winterband te zacht. De band biedt veel minder grip, de remweg wordt te lang en er zijn geen reserves meer voor noodsituaties. Bovendien zal de winterband in de zomer snel slijten.

All seasonbanden

Met de zogenaamde all seasonband (4-seizoenenband of all weatherband) bestaat er ook nog een soort mengvorm, een band die in theorie zowel over zomerse als winterse eigenschappen beschikt. All seasonbanden zijn gevoeliger voor hoge en lage temperaturen dan de echte zomer- of winterbanden. Bij zowel hoge (25-30°C) als lage (-10-15°C) temperaturen nemen de prestaties snel af. Dit is wel iets om rekening mee te houden zowel bij aanschaf als ook in gebruik (rijstijl, snelheid, volgafstand aanpassen).

Op basis van tests hebben we gezien dat sommige all seasonbanden beter presteren in kleinere (smallere) bandenmaten, passend bij kleinere auto’s met bescheiden prestaties en een lagere snelheidscode.
Veel van de eigenschappen van een auto die we belangrijk (korte remweg bij noodstop) of juist irritant vinden (bij rechtuit rijden continu kleine stuurcorrecties nodig) hebben een oorsprong in de banden. Kijk voor de aanschaf van banden goed naar de eigen wensen, rijstijl en gebruik. Veel all seasonbanden hebben forse tekortkomingen ten opzichte van zomerbanden onder de meest voorkomende rijomstandigheden, bij droog en bij nat weer. Als je op voorhand al weet dat vaag sturen of weinig grip je irriteert, begin er dan maar niet aan. Wie optimale prestaties in zomer én in winter wil is het beste af met een set van goede zomerbanden én een set winterbanden.

Welke winterbanden?

Neem banden in de voorgeschreven (standaard) bandenmaat. Heb je erg brede banden en grote velgen, dan is het verstandig te kiezen in de kleinst voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende velgen. Bij gladheid geldt een breed contactvlak tussen band en wegdek immers als een nadeel. De keuze voor een bepaald merk winterband kan het beste plaatsvinden op grond van de ANWB bandentest. Kies de band die goed scoort op de eigenschappen die het belangrijkst worden gevonden.

Snelheidscodering

Onze ervaring is dat de hogere snelheidscoderingen (zoals V – tot 240 km/h en W – tot 270 km/h) slechter presteren in de sneeuw. Banden met een snelheidscodering T (tot 190 km/h) of H (tot 210 km/h) brengen je verder in de sneeuw. Voor winterbanden met een M+S logo op de wang mag een lagere snelheidscodering worden gemonteerd dan eigenlijk voor de auto is voorgeschreven in het onderhoudsboekje. Ons advies is dan ook om het voor winterbanden te kiezen voor T (tot 190 km/h) of H (tot 210 km/h).

Ookk al kan de auto harder, je mag dan niet harder vanwege de lagere snelheidscodering van de banden.In bijvoorbeeld Duitsland is het verplicht om de bestuurder te wijzen op de lagere maximum snelheid van de banden, bijvoorbeeld door een sticker op het dashboard te plakken. Bij veel moderne auto’s kan de waarschuwing ook via de boardcomputer worden getoond.

Logo's op de banden

In een aantal landen is het gebruik van winterbanden of banden met winterse eigenschappen (bijvoorbeeld all seasonbanden) verplicht. De winterse eigenschappen van een band zijn te herkennen aan het sneeuwvlok symbool en (in principe) het M+S logo op de zijkant van de band.

M+ S logo

Het M+S logo zegt niets over de winterse eigenschappen van een moderne band. De betekenis van M+S, modder + sneeuw, stamt nog uit de tijd van de grote blokkenprofielen en was een aanduiding voor terreineigenschappen van een band. Het M+S logo vindt men tegenwoordig op alle winterbanden, op alle all season banden en soms ook op zomerbanden. Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden.

 

Sneeuwvlok symbol

Het sneeuwvlok symbool (3PMS) is een indicatie voor winterse eigenschappen van een band. Om het symbool te mogen gebruiken moet er een remtest zijn gedaan op sneeuw. Het symbool zelf geeft slechts minimale eisen op sneeuw weer.

Hoe lang gaan winterbanden mee?

Banden slijten en verouderen en daarmee neemt de profieldiepte af en droogt het rubber uit. In principe wordt uitdroging van banden gecontroleerd bij de APK, maar als vuistregel adviseren wij banden ouder dan 6 jaar niet meer te gebruiken. In Nederland geldt een minimale profieldiepte voor alle banden van 1,6mm. Rijden op sneeuw kan ook met minder dan 4 mm profieldiepte nog goed gaan, dit hangt vooral van merk/type winterband af (en de compound bij die profieldiepte). We zien ook dat de lamellen soms doorlopen tot 4 mm maar soms ook tot 1,6 mm. In sommige landen is een minimale profieldiepte van tenminste 3 of 4 mm verplicht.

Overige aandachtspunten

Veel geteste all seasonbanden en brede winterbanden (225) doen het niet al te goed als het aankomt op aquaplaning. Let hier op bij het rijden over bijvoorbeeld natte sneeuwpap die op de weg ontstaat na strooien of dooien.
Lichtmetalen wielen of staal voor de set winterbanden? Dat is eigenlijk vooral een persoonlijke keuze. Stalen wielen zijn sterker én lichter, omdat er bij lichtmetaal zoveel meer lichtmetaal nodig is om een wiel sterk genoeg te maken. Lichtmetalen wielen zijn mooier en duurder. Andere voor- of nadelen zijn er niet.

Meer informatie:

Twee wielen met winterbanden?
Winterbanden in Duitsland
Winterbanden in andere landen
Sneeuwkettingen
ANWB advies winterbanden