Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wat is een winterband?

Een winterband biedt in de winter meer grip dan een zomerband. Winterbanden hebben een zachtere rubbersamenstelling en bovendien een ander profiel.

zomerband all seasonband winterband

Zomerbanden

Het rubber van zomerbanden is afgestemd op gebruik bij hogere temperaturen. Daalt de temperatuur dan wordt het rubber van een zomerband harder en minder elastisch. Vanaf circa 7°C begin je dat voelbaar te merken; de banden bieden minder grip en de remweg wordt langer. Met het aanpassen van je rijstijl (volgafstand en snelheid) kun je dit nog compenseren, maar wie onder winterse omstandigheden (hevige regen, sneeuw, ijzel) gaat autorijden doet er verstandig aan winterbanden of all seasonbanden te monteren.

Winterbanden

Winterbanden zijn gemaakt van een zachter rubber (compound) dan zomerbanden, waardoor er ook bij erg lage temperaturen een goede grip op de weg is. Verder heeft de winterband een aangepast loopvlak. Door de speciale inkepingen (lamellen) heb je ook grip op sneeuw.  Voor wie met de auto op wintersport gaat zijn winterbanden dan ook een must en in veel wintersportlanden in de winter zelfs verplicht.

Het gebruik van winterbanden in de zomer raden wij af. Bij zomerse temperaturen wordt het rubber van de winterband te zacht. De band biedt veel minder grip, de remweg wordt te lang en er zijn geen reserves meer voor noodsituaties. Bovendien zal de winterband in de zomer snel slijten.

Alternatief: All seasonbanden

Wil je niet twee keer per jaar jouw banden wisselen? En rijd je onder Nederlandse weersomstandigheden? Dan kan een all seasonband (4-seizoenenband of all weatherband) uitkomst bieden. Dat is een band die in theorie zowel over zomerse als winterse eigenschappen beschikt. All seasonbanden zijn echter gevoeliger voor hoge en lage temperaturen dan de echte zomer- of winterbanden. Bij zowel hoge (25-30°C) als lage (-10 tot -15°C) temperaturen nemen de prestaties snel af. Dit is wel iets om rekening mee te houden. Wie optimale prestaties in zomer én in winter wil is het beste af met een set van goede zomerbanden én een set winterbanden.

Welke winterbanden?

Neem banden in de voorgeschreven (standaard) bandenmaat. Heb je erg brede banden en grote velgen, dan is het verstandig te kiezen voor de kleinst voorgeschreven bandenmaat met bijbehorende velgen. Bij gladheid geldt immers dat een breed contactvlak tussen band en wegdek nadelig is. De keuze voor een bepaald merk winterband kan het beste plaatsvinden op grond van de ANWB winterbandentest. Kies de band die goed scoort op de eigenschappen die het belangrijkst worden gevonden.

Snelheidscodering

Onze ervaring is dat de hogere snelheidscoderingen (zoals V – tot 240 km/h en W – tot 270 km/h) slechter presteren in de sneeuw. Banden met een snelheidscodering T (tot 190 km/h) of H (tot 210 km/h) brengen je verder in de sneeuw. Voor winterbanden met een M+S logo op de zijkant van de band mag een lagere snelheidscodering worden gemonteerd dan eigenlijk voor de auto is voorgeschreven in het onderhoudsboekje. Ons advies is dan ook om het voor winterbanden te kiezen voor T (tot 190 km/h) of H (tot 210 km/h).

Ook al kan de auto harder, je mag dan niet harder vanwege de lagere snelheidscodering van de banden. In bijvoorbeeld Duitsland is het verplicht om de bestuurder te wijzen op de lagere maximum snelheid van de banden, bijvoorbeeld door een sticker op het dashboard te plakken. Bij veel moderne auto’s kan de waarschuwing ook via de boardcomputer worden getoond.

Logo's op de banden

In een aantal landen is het gebruik van winterbanden of banden met winterse eigenschappen (bijvoorbeeld all seasonbanden) verplicht. De winterse eigenschappen van een band zijn te herkennen aan het sneeuwvlok symbool en (in principe) het M+S logo op de zijkant van de band.

M+ S logo

Het M+S logo zegt niets over de winterse eigenschappen van een moderne band. M+S staat voor modder + sneeuw en was een aanduiding voor terreineigenschappen van een band. Het M+S logo vindt je tegenwoordig op alle winterbanden, op alle all season banden en soms ook op zomerbanden. Het logo mag naar eigen inzicht van de fabrikant op de band geplaatst worden.

 

Sneeuwvlok symbol

Het sneeuwvlok symbool (3PMS) is een indicatie voor winterse eigenschappen van een band. Om het symbool te mogen gebruiken moet er een remtest zijn gedaan op sneeuw. Het symbool zelf geeft slechts minimale eisen op sneeuw weer.

Hoe lang gaan winterbanden mee?

Banden slijten en verouderen en daarmee neemt de profieldiepte af en droogt het rubber uit. In principe wordt uitdroging van banden gecontroleerd bij de APK, maar als vuistregel adviseren wij banden ouder dan 6 jaar niet meer te gebruiken.

In Nederland geldt een minimale profieldiepte voor alle banden van 1,6 mm. Rijden op sneeuw kan ook met minder dan 4 mm profieldiepte nog goed gaan, dit hangt vooral van merk/type winterband af (en de compound bij die profieldiepte). In sommige landen is een minimale profieldiepte van tenminste 3 of 4 mm verplicht.

Overige aandachtspunten

Veel geteste all seasonbanden en brede winterbanden doen het niet al te goed bij aquaplaning. Let hier op bij het rijden over bijvoorbeeld natte sneeuwpap die op de weg ontstaat na strooien of dooien.