10 betaalbare occasions met hoge instap
Nederlanders zijn dol zijn op auto’s met een hoge instap. Niet zo diep hoeven bukken als je je kinderen in de auto zet? Of wil je juist makkelijker uit de auto kunnen stappen? Kies voor een auto met een hoge instap! Wees gerust: een SUV hoeft niet de hoofdprijs te kosten. Wij tippen 10 auto's met hoge instap tot € 15.000, in willekeurige volgorde.
1. Mazda CX-5: middenklasse auto met hoge instap
Deze hoge SUV van Mazda is volgens de Wegenwacht zeer betrouwbaar. De rekenmeesters van de ANWB vinden het een waardevaste auto. En er mag ook nog eens een fikse caravan achter. Er is bovendien een ruim aanbod van de Mazda CX-5 op de occasionmarkt. Dat aanbod begint rond de €8.000. De CX-5 rijdt verfijnd en stuurt prettig. Ondanks de hogere zit helt hij in bochten vrijwel niet over. Iets wat bij andere merken soms snel onaangenaam wordt.
Bekijk alle Mazda CX-5 occasions
2. Kia Sportage: lekker doordachte, hoge SUV
Het Koreaanse Kia heeft veel in haar mars en bewijst dat met kwalitatief uitstekende, goed doordachte auto’s. Deze Kia Sportage is er daar eentje van. Hij is ruim en rijdt bijzonder prettig. Daarnaast mag 'ie - afhankelijk van de motorisering - een flinke aanhanger trekken (tot 1.900 kg). Bij deze SUV wordt de automatische versnellingsbak sterk aanbevolen.
Bekijk alle Kia Sportage occasions
3. Renault Kadjar: erg populair
De Kadjar van Renault is een ruime gezinsauto die hoog op de pootjes staat. Er is best veel vraag naar deze Fransoos. Hij is ten opzichte van de concurrentie prima betaalbaar en biedt flink wat ruimte. Volgens de Wegenwacht zijn de benzineversies probleemloos. Bij de dieselmodellen kan de hoofdzekering bij vorst soms uitvallen.
Bekijk alle Renault Kadjar occasions
4. Dacia Duster: slim en leuk!
Een heel leuke, slimme alleskunner is de Dacia Duster. Een fijne hoge instap combineert hij met lekker veel binnenruimte, een no-nonsense bediening en een vriendelijk prijskaartje. Een auto voor mensen die niet om uiterlijk vertoon geven. Maar wel om veel waar voor hun geld. Geen wonder dat de Duster als occasion zelfs populairder is dan als nieuw exemplaar!
Bekijk alle Dacia Duster occasions
5. Skoda Karoq: verstandige auto met hoge instap
Er is best een ruim occasionaanbod aan Skoda’s Karoq. Zoek je tot €15.000, dan wordt de spoeling wat dunner. Ook dan tref je nog mooie exemplaren. De Karoq is een prettig rijdende en behoorlijk waardevaste gezinsauto. Aan ruimte geen gebrek. Op de achterbank zit je als een vorst en de bagageruimte is ook nog eens flink.
Bekijk alle Skoda Karoq occasions
6. Nissan Qashqai: het originieel
De Nissan Qashqai is een van de modellen die sterk heeft bijgedragen aan de populariteit van de SUV. Deze kun je beschouwen als de grondlegger van de SUV; dit is het origineel. De Qashqai heeft een ruim interieur. Alleen de bagageruimte is wat beperkt. De uitgebreide aanvullende veiligheidsuitrusting geldt dan weer als aanbeveling. Ga je wat verder terug in de tijd, kies dan de Qashqai +2. Een zevenzitter en tevens het eerste model uit 2008.
Bekijk alle Nissan Qashqai occasions
7. Suzuki Vitara: goedkope auto met hoge instap
De Suzuki Vitara is al wat op leeftijd, maar dat doet niets af aan zijn kwaliteiten. Die hoge leeftijd zorgt er ook voor dat hij wat goedkoper is. De Vitara heeft een fijne hoge zitpositie en een stoer uiterlijk. Andere sterke eigenschappen zijn de interieurruimte en het prijskaartje. Kies wel voor de 1.4-liter benzinemotor, want de eenvoudigste krachtbron presteert wat ondermaats.
Bekijk alle Suzuki Vitara occasions
8. Hyundai Kona: hoge instap met opvallend uiterlijk
De Hyundai Kona moet het vooral hebben van zijn hoge instap en opvallende uiterlijk. Qua praktisch gebruiksgemak is hij weliswaar prima. Toch biedt hij weinig meer voordelen ten opzichte van een normale hatchback. Hyundai levert een breed scala aan aandrijflijnen; van een driecilinder benzinemotor tot aan een hybride of volledig elektrische versie.
Bekijk alle Hyundai Kona occasions
9. Peugeot 3008: hoge SUV
Een prachtige, moderne auto met een fraai interieur. Als 3008 is deze Fransman een vijfzitter, als 5008 is het een zevenzitter. De Peugeot 3008 rijdt fijn en comfortabel. Goed om te weten: de Wegenwacht meldt dat je beter niet de versie met 1.2-Pure Tech benzinemotor kunt kopen. Die motor kan ernstige problemen krijgen. Iets waar alle andere motoren van de 3008 juist helemaal geen last van hebben.
Bekijk alle Peugeot 3008 occasions
10. Fiat Panda: kleine auto met hoge instap
Weinig auto's hebben een bekendere naam dan de Fiat Panda. Deze derde generatie heeft niks meer van doen met het vierkante origineel. Toch is het nog altijd een slimme en doordachte stadsauto. In de standaard Panda zit je al iets hoger dan in de gemiddelde compacte auto. Wil je een nog hogere zitpositie? Kies dan voor de Panda City Cross. Die combineert het stoere uiterlijk van de Panda Cross 4x4 met de voorwielaandrijving van de gewone Panda.
Bekijk alle Fiat Panda occasions
Meer auto's met hoge instap bekijken?
Deze tien auto's zijn slechts een greep uit alle auto’s met een hoge instap. Het occasionaanbod op ANWB.nl is aangevuld met richtprijzen, autokostenberekeningen, de autotest en de bevindingen van de Wegenwacht.
Zo betaalbaar is 'ie in de praktijk
Heb je een auto op het oog en wil je weten wat ‘ie je per maand gaat kosten? Reken het eenvoudig uit met onze autokostentool.
De ideale instaphoogte
Wat voor de ene persoon een ideale instaphoogte is, kan voor een ander een flinke klauterpartij betekenen. Zo bepaal je de ideale instaphoogte:
- De instaphoogte van een auto is precies goed als bij instappen de zitting van de stoel zich net onder je zitvlak bevindt. Zonder veel inspanning ‘glij’ je als vanzelf in de stoel. Deze auto’s hebben wat je noemt een ‘hoge instap’.
- Als je door de knieën moet om in de stoel te belanden, is de instaphoogte te laag. Dit is bij heel wat normale auto’s het geval.
- Als de zitting bij het instappen al tegen je bovenbeen schuurt, zodat je naar binnen moet klimmen om in de stoel te belanden, dan is de instaphoogte te hoog. Dit overkomt je bij bestelbussen en (grote) SUV’s.
De hoogte van de instap kun je heel eenvoudig checken door met een meetlint de afstand van de straat tot aan de zitting van de voorstoel te meten.
- Bij normale auto’s is die afstand ongeveer 50 centimeter.
- Bij auto’s met een hoge instap is de afstand ongeveer 60 centimeter.
- Bij middenklasse SUV’s en MPV’s is de instap nog iets hoger: ongeveer 70 centimeter.
- Bij bestelbussen en grote terreinwagens is dat ongeveer 80 centimeter. Dan begint het al een beetje op klimmen te lijken: geen pretje voor wie klein van stuk is!
De beste methode om te testen of je lekker instapt, blijft toch de spreekwoordelijke proef op de som bij jouw beoogde nieuwe auto of occasion. Ga daarom altijd proefzitten!