Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

10 interessante sportauto’s voor liefhebbers

Vind je prestaties, sportieve wegligging en uitstraling belangrijker dan praktisch gebruiksgemak? Dan ben je waarschijnlijk op zoek naar een sportauto. We maakten een top 10 voor de autoliefhebber die op zoek is naar een dynamische auto.

Wat is een sportauto?

Een sportauto is een coupé of een cabriolet die uitnodigt tot een actieve rijstijl. Vaak nog voorzien van achterwielaandrijving en met een sportief afgeveerd onderstel. Maar sportauto's zijn er in verschillende smaken. Sommige sportauto's moeten het hebben van veel vermogen. Bij andere modellen ligt  juist de nadruk ligt op gewichtsbesparing en wendbaarheid.

Natuurlijk zijn sportauto’s minder praktisch dan een crossover of een grote vijfdeurs station of hatchback. Maar een echte sportauto betaalt dat dubbel en dwars terug in rijplezier. Daarom zijn ze ook populair als occasion. 

ANWB tipt: 10 leuke sportauto's

We zetten tien populaire sportauto's op een rij. Een elektrische sportauto zit hier nog niet tussen. Daar kan de komende jaren verandering in komen nu het aanbod elektrische auto’s steeds verder uitbreidt.

1. Mazda MX-5 (1989 – heden)

De MX-5 is sinds de start van productie in 1989 de populairste sportauto ter wereld. Met inmiddels ruim 1 miljoen geproduceerde exemplaren. Het recept van de kleine Japanse roadster is niet veranderd sinds de start van productie. Een compacte lichte auto met achterwielaandrijving die vooral inzet op rijplezier en niet zozeer op veel vermogen (pk).

Alle vier de generaties van de MX-5 zijn ook prima als dagelijkse auto inzetbaar. Zeker voor huishoudens van maximaal twee personen. De eerste twee generaties 1989 – 2005 zijn wel erg gevoelig voor roest. Een aankoopkeuring is dan ook zeker aan te raden.

Bekijk alle Mazda MX-5 occasions 

2. Toyota GT86 (2012 – 2021)

De GT86 volgt het recept van de MX-5, maar voegt daar iets meer gebruiksgemak aan toe. Je kunt namelijk op de achterbank passagiers meenemen. Helaas kwam er nooit een cabrioversie van de Japanse Toyota GT86. Het model is ook leverbaar als Subaru BRZ. De auto’s werden gezamenlijk ontwikkeld. Leverbaar in een handgeschakelde en een automaatversie.

De GT86 is inmiddels opgevolgd door de GR86, maar dat model wordt maar mondjesmaat verkocht. De GR86 is namelijk niet voorzien van het schoonste motorblok als het om uitstoot gaat. Dat zorgt voor een hoog BPM bedrag. Dat resulteert weer in een stevige nieuwprijs.

Bekijk alle Toyota GT86 occasions 

3. Audi TT (1999 – 2023)

De TT was voor Audi een schot in de roos. De voorwiel- of vierwielaangedreven (quattro versie) coupé van de eerste generatie Audi TT (tot 2006) is inmiddels een designicoon. Het 1.8 turboblok kwam in 180 en 225 en later ook 150 pk uitvoering. Er kwamen ook nog V6 uitvoeringen en vanaf 2006 werd de 1.8T vervangen door de 2.0TFSI. Er is heel veel aanbod van deze eerste generatie voor prijzen onder de € 5000. Let wel goed op bij aanschaf, want de Wegenwacht geeft aan dat er een aantal serieuze aandachtspunten zijn. Er was ook een Roadster versie, dat was wel een tweezitter in tegenstelling tot de coupé.

Bekijk alle Audi TT occasions 

4. BMW Z4 (2003 – 2008)

Één van de auto’s in dit lijstje die zowel als roadster en als coupé leverbaar was. Niet iedereen was direct gecharmeerd van het design van deze Duitse sportauto. Maar het ontwerp van de BMW Z4 blijkt nu toch vrij tijdloos. Er is keuze uit verschillende motoren: vier- en zescilinders. Maar je kunt ook kiezen voor een automaat of een handgeschakelde versie. De coupé werd alleen geleverd met zescilinder motoren.

Bekijk alle BMW Z4 occasions 

5. Nissan 350Z (2003 – 2009)

Als je op zoek bent naar een Japanse sportauto dan is de Nissan 350Z een goede kandidaat. Achterwielaandrijving, handgeschakeld en met 280 (en later 313) pk. Echt lichtvoetig was de 350Z niet. Ruim 1540 kg voor de coupé en de cabrio ging zelfs ruim over de 1600 kg. Toch iets om rekening mee te houden bij de maandelijkse kosten. De waarde van 350Z’s stijgt gestaag de afgelopen jaren.

Bekijk alle Nissan 350Z occasions 

6. Porsche 911 (2004 – heden)

De meest herkenbare sportwagen ter wereld, dat is de Porsche 911. Er zijn veel verschillende generaties van de 911. De 997 generatie - vanaf 2004 - van de iconische 911 is de tweede vloeistofgekoelde generatie. Vanaf dat moment had de Porsche ook weer zijn iconische styling. De modellen ervoor zijn inmiddels meer als klassieker dan als sportauto te bestempelen. Onderhoud aan een Porsche is prijzig, onderdelen zijn duur en werkplaatstarieven van specialisten zijn hoog. Bij een Porsche 911 raden wij een aankoopkeuring van harte aan.

Bekijk alle Porsche 911 occasions 

7. Lotus Elise (1996 – 2021)

Vernoemd naar de kleindochter van de eigenaar van Lotus, dat is de Lotus Elise. Een Britse sportauto die in 1996 begon met een gewicht van rond de 700 kg en een vermogen van 120 pk. De Lotus Elise is een spartaanse auto. Airco en elektrische ramen waren al gemeengoed in 1996, maar de Elise heeft het lang zonder gedaan. Het model werd eerst uitgerust met een Rover motorblok en dat werd later – in 2004 – veranderd in een Toyota motorblok. In- en uitstappen vereist enige lenigheid. In Europa rijden veel Elise’s rond die geïmporteerd zijn uit het Verenigd Koninkrijk. Dit betekent dat ze vaak het stuur rechts hebben in plaats van links.

Bekijk alle Lotus Elise occasions 

8. Honda S2000 (1999 – 2009)

Voor velen heeft de Japanse sportauto een grote aantrekkingskracht. Honda kwam in 1999 met de S2000, een sportauto die alleen als cabrio leverbaar was. Het tweeliter viercilinderblok van de auto leverde het hoogste specifieke vermogen per liter van alle viercilinders zonder turbo. Ruim 124 pk per liter. Inderdaad, de auto had dus 242 pk. De auto is prima dagelijks te gebruiken. Het vermogen komt pas vrij hoger in het toerenbereik. Wat voor de Elise geldt, gaat ook hier op, in het occasionaanbod kom je geregeld versies tegen met het stuur ‘aan de verkeerde kant’. De prijzen bewegen de afgelopen jaren steeds verder richting 20.000 euro en hoger. Voor extra bruikbaarheid in de winter, zoek er eentje met de optionele hardtop.

Bekijk alle Honda S2000 occasions 

9. Ford Mustang (2005 – heden)

De meningen over de Mustang lopen uiteen. Is het echt een sportauto? Deze Amerikaans sportauto heeft zoveel fans, dat we hem hier niet onvermeld kunnen laten. Het oermodel uit 1965 is inmiddels iconisch. De modernere varianten vanaf 2005 zijn nog goed dagelijks inzetbaar en verrassend praktisch. Vanaf 2015 kwam er ook echt een modern Ford Ecoboost blok beschikbaar. Daarmee mis je wel het kenmerkende V8 geluid, maar je springt wel veel zuiniger om met de brandstof.

Bekijk alle Ford Mustang occasions 

10. Porsche Boxster (1997 – heden)

Inmiddels de goedkoopste moderne Porsche die je kunt kopen. De ongeliefde Porsche 996 is niet de enige prijspakker. Een Porsche Boxster koop je zelfs al voor de helft van het bedrag dat die 911 generatie kost. Daardoor biedt de Boxster een beter startpunt om Porsche te gaan rijden. Wat de goedkopere Boxster gemeen heeft met nieuwere en duurdere modellen van het Duitse merk zijn hoge onderhoudskosten. Ook hier is het dus aan te raden om een aankoopkeuring uit te laten voeren. De eerste versies kunnen nog wel eens karig uitgevoerd zijn. Airco was niet altijd standaard.

Bekijk alle Porsche Boxster occasions 

Zit jouw ideale sportauto hier nog niet bij?

Naast deze auto's zijn er natuurlijk nog veel meer tweedehands sportauto's te verkrijgen. Op het ANWB Occasionplatform vind je meer dan 165.000 tweedehands auto's van door ANWB geselecteerde autobedrijven. Compleet met een richtprijs volgens de ANWB Koerslijst, een berekening van de autokosten en een uitgebreide autotest - inclusief de bevindingen van de Wegenwacht.

Let op: sportauto's zijn in Nederland vaak veel duurder dan in omringende landen. Sportauto's worden dan ook geregeld geïmporteerd uit omringende landen. Check dit dus goed als je een auto op het oog hebt. 

Of private lease een sportauto

Liever een sportauto private leasen? Met ANWB Private Lease rijd je zorgeloos in een gloednieuwe auto voor een vast bedrag per maand. Je hoeft alleen nog maar te tanken of op te laden. En mocht je pech krijgen, dan kun je rekenen op de vertrouwde service van de Wegenwacht!

Bekijk het private lease aanbod 

De beste pechhulp, altijd dichtbij 

We doen er alles aan je zo snel mogelijk in eigen auto weer op weg te helpen.

Je auto verzekeren 

Met een ANWB Autoverzekering ben je altijd verzekerd van de beste hulp bij een botsing of andere autoschade. Zo kun jij zonder zorgen de weg op.

Private lease 

Steeds meer Nederlanders leasen hun privé-auto. Lees alles over private lease en ontdek of het ook wat voor jou is.

Verkoopservice 

Verkoop je auto gegarandeerd via de ANWB. Snel en zonder te onderhandelen met kopers.