Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Dubbeltest Mercedes GLC e versus DS7

Wil je de beste, of de meest bijzondere plug-in hybride SUV in deze klasse?

Heb je wat te besteden en zoek je ruimte en comfort, dan komt de nieuwe, tweede generatie Mercedes-Benz GLC e in beeld. Waar je misschien niet zo snel aan denkt, is de vernieuwde DS7. DS zet zichzelf immers ook in de markt als een premium merk. Tijd voor een Frans-Duits onderonsje op niveau.

Type auto en prijzen

Je moet bij de Mercedes-Benz GLC e heel goed kijken om hem van z’n voorganger te onderscheiden. Van buiten zijn de aanpassingen beperkt gebleven tot retouches aan de koplampen en grille. Maar als je inzoomt, dan blijkt dat deze GLC een stuk is gegroeid. Hij is zes centimeter langer geworden, om precies te zijn. Dat kwam de binnenruimte ten goede.

De Mercedes-Benz GLC is er met diverse benzine- en dieselmotoren, maar hij is er ook als plugin-hybride. Prijzen beginnen bij € 72.577 of 1.000 euro in de private lease voor de kleinste benzineversie met het eenvoudigste uitrustingsniveau. 

Veel keuze, flinke prijzen

De stekkerauto’s zijn er vanaf € 73.804. Er is keuze uit twee aandrijflijnen, de 300e en de 400e. Onze testauto is de GLC 300e AMG Line. Dat is een vierwielaandrijver. Hij is er vanaf 80 mille en heeft altijd een negentraps automaat. Onze testauto is vanwege de nodige extra’s (lederen bekleding, extra rijhulpsystemen en een panorama-dak) nóg duurder en kost ruim 91 mille. Aan de ene kant biedt het Duitse merk dus veel keuzes en aan de andere kant vraagt het flinke prijzen. 

Dat doen de Fransen anders. De DS7 is er sinds 2017. Toen heette hij nog DS7 Crossback, maar sinds de facelift van vorig jaar is de typeaanduiding 'Crossback' komen te vervallen. Tegenwoordig staat de naam DS Automobiles voluit uitgeschreven achterop de auto. Ook het front is gewijzigd: het chroom naast de koplampen is verdwenen en de grille is nu groter en zwart. De dagrijverlichting bestaat voortaan uit fraaie rechtopstaande lichtstrepen. De DS7 is altijd een stekkerhybride. Hij is er als voorwielaangedreven 225, en als vierwielaangedreven 300 of 360.

Die getallen slaan op het systeemvermogen, aangeduid in pk’s. De motoren zijn altijd gekoppeld aan een achttraps automaat. Prijzen beginnen bij € 53.640 of 579 euro in de maand in de private lease. Da's dus een stuk vriendelijker dan die van de Benz! Onze testauto is een Performance Line Plus E-TENSE 4x4 300. Een hele mond vol. De prijs? € 63.090.

Weinig spectaculair

Hoe zit het met de garantie? Welnu, die is op beide auto’s weinig spectaculair: slechts twee jaar. Maar als doekje voor het bloeden is dat wel bij een onbeperkt aantal kilometers. Op de DS7 krijg je acht jaar of 160.000 km garantie op de batterij. Bij Mercedes is die termijn zes jaar of 100.000 km.

Ruimte

De Mercedes GLC is zes centimeter gegroeid ten opzichte van zijn voorganger en is nu 4,71 meter lang en 1,89 meter breed. Daarbij nam ook de wielbasis met anderhalve centimeter toe. De bagageruimte profiteerde daar flink van. Waarbij wel zij opgemerkt dat de laadbodem in de PHEV-versies wat hoger ligt dan bij de benzine-versies. Bovendien is de vloer gefixeerd: hij is niet verstelbaar en je kunt er ook niets onder kwijt. Met de achterbank op z’n plek beschik je in de Mercedes over 670 liter bagageruimte. Met alles weggeklapt 1.640 liter. Wat trouwens heel handig is, is dat de rechtervoorstoel naar voren schuift wanneer je de rugleuning wegklapt. Zo komt de hoofdsteun nooit klem te zitten.

De DS7 is met een buitenmaat van 4,60 meter liefst tien centimeter korter dan de Benz. Niettemin is ook zijn bagageruimte fors: 555 liter met de achterbank op z’n plek. De Mercedes mag van buiten dan groter zijn; als je in de DS7 de achterbank weg klapt, heb je maar liefst 1.712 liter bagageruimte tot je beschikking. Dat is ruim 70 liter méér dan in de Mercedes. En in de DS heb je wel gewoon een dubbele laadbodem en een verstelbare vloer. Vlak is -ie echter niet. De laadkabel berg je op in een onhandig kleine tas.

Fikse wielkuip

In de DS7 is de beenruimte ook voor iemand van 1 meter 90 dik in orde. Je zit achterin wat hoger, omdat er een batterijpakket onder de bank schuilgaat. De hoofdruimte is bij de genoemde lichaamslengte daarom niet in orde. In de Mercedes zitten lange mensen riant (zowel met het hoofd als de benen), maar je moet wel over een fikse wielkuip heen stappen.

Rijgedrag

De Mercedes-Benz GLC-e heeft een tweeliter viercilinder benzinemotor en een 100 kW elektromotor plus een batterijpakket van 31 kW. Hij levert een gecombineerd vermogen van 313 pk en 550 Nm koppel. Dankzij de negentraps automaat rijd je altijd laag in de toeren en dat is goed voor het brandstofverbruik. Trap je het gas in, dan reageert de auto alert en voldoende vlot, maar niet zo vlot als de DS7. De GLC-e weegt met 2.250 kilogram dan ook 400 kilo meer dan de DS7.

De - optionele - luchtvering onder de Mercedes werkt fantastisch. Grote en kleine hobbels worden prachtig weggefilterd. In het samenspel tussen de elektro- en brandstofmotor zit een schoonheidsfoutje. Je voelt nameiljk wanneer de benzinemotor het stokje overneemt.

Bewegelijke Fransman

De DS7 is even goed een zeer comfortabele auto. Onze testauto beschikt over een speciale camera, die het wegdek voor de auto 'leest' en razendsnel de vering op eventuele oneffenheden aanpast. Erg knap, maar toch vinden we de Fransman voor het soort auto net wat teveel bewegen op korte oneffenheden. De stoelen zitten dan weer heerlijk: je kunt eenvoudig een goeie zitpositie vinden.

De DS7 is zoals gezegd aanmerkelijk lichter dan de GLC e. Samen met de 1.6-liter benzinemotor is de elektromotor goed voor 300 pk en 300 Nm. Vooral in de Sportstand schiet de DS7 er vandoor en is hij erg leuk om mee te rijden. De door ons gereden testuitvoering mag 1.200 kilo aan de trekhaak hebben, de Mercedes GLC e 300 heeft een trekgewicht van maar liefst 2.000 stuks.

Verbruik

De DS7 heeft met 14,2 kWh aan accu’s een veel kleiner pakket dan dat van de Mercedes (31 kWh).  Zou het verschil in verbruik daardoor ook navenant zijn? We reden onze vaste verbruiksronde om daar achter te komen. Aan het begin van onze vaste route van ruim 200 kilometer (over de snelweg, provinciale weg en door de bebouwde kom) kon de DS7 43 kilometer louter elektrisch rijden – volgens de fabriek zou dat 63 km moeten zijn. Maar goed, het was 1 graad boven nul en er viel natte sneeuw.

Volgens de fabriek verbruikt de DS7 gemiddeld 1,2 liter brandstof per 100 km. Wij kwamen uiteindelijk tot 5,7 liter per 100 km, wat gelijkstaat aan 1 op 17,5. Een keurige waarde voor een auto van dit formaat. Het verbruik hangt in de praktijk ook sterk samen met trouw laden en de lengte van de rit. Je hebt bij de DS7 trouwens de mogelijkheid om stroom te bewaren en die pas te gebruiken binnen de bebouwde kom. Wij hadden de auto’s tijdens dit testonderdeel in de normale hybridestand staan.

Heel ver voor een hybride

Mercedes-Benz belooft louter op stroom een actieradius van 131 kilometer. Dat is aanzienlijk voor een hybride! Op diens website heeft het merk een handige 'tool' staan, waarmee je het voor jou te verwachten verbruik kunt uitrekenen. Na 86 km was de stroom in ons geval op. Uiteindelijk realiseerden we een praktijkscore van 1 op 21,7. Ook in de Benz kun je stroom bewaren. Kies je tegen meerprijs voor de mogelijkheid om met deze stekkerhybride te snelladen, dan gaat dat met een maximale laadsnelheid van 60 kW. En nu we het toch over het laden hebben; aan een reguliere laadpaal duurt dat 1 uur en drie kwartier. De DS7 laadt uitsluitend aan een 11 kW laadpaal en doet dat met 7,4 kW. De laadtijd bedraagt dan 4 uur.

Veiligheid

Mercedes heeft standaard een noodstopsysteem, adaptief grootlicht, een dodehoek-waarschuwing, een actieve rijstrookassistent en cruise control aan boord. Wil je meer rijhulpsystemen, dan moet je de beurs trekken. Voor drie mille kun je bijvoorbeeld het Rijassistentiepakket Plus kopen, met daarin onder meer adaptieve cruisecontrol, verkeersbordherkenning met snelheidslimiet-assistent en een actieve dodehoekassistent. 

De DS7 heeft juist veel van die systemen standaard. Van een noodstopinstallatie tot vermoeidheids- en verkeersbordherkenning, een rijstrookassistent en dode hoek waarschuwing. Het zit er gewoon allemaal op! Optioneel kun je dan nog adaptieve cruise control krijgen en zelfs een infraroodcamera. Die geeft de bestuurder in het donker een beter overzicht van de weg, zodat mogelijke gevaren sneller opgemerkt worden.

Gebruiksgemak

Koop je een GLC e, dan wil je sowieso twee pakketten om de auto tot een échte Mercedes te maken. Dat zijn het Premium Plus pakket (meerprijs: 6 mille) met onder meer een head up-display, een 360 graden camera, keyless go en een vierzone airco. Bovendien adviseren wij het al eerder genoemde Rijhulpsysteempakket. Eigenlijk geldt: hoe dikker je portemonnee, hoe fijner het gebruiksgemak. Op onze testauto zijn veel van die genoemde zaken trouwens standaard, omdat het een AMG Line uitvoering betreft.

Ongemakken zijn er ook. Zo zijn de dorpels zo breed, dat je bij in- en uitstappen altijd een vieze broekspijp hebt. Veel zaken zitten weggestopt in menu’s in het infotainmentsysteem en de draaicirkel is best flink. Daar kun je wel wat aan doen maar - je raadt het al - dat kost geld. Je kunt namelijk vierwielbesturing krijgen. Daarmee verklein je de draaicirkel met 80 centimeter.

Remmen voor de rotonde

Handig is een kleine gleuf naast de achterbank, waar je de gesp van de veiligheidsgordel in kunt prikken. Op die manier zit het ding niet in de weg wanneer je de achterbankleuning naar beneden klapt.  Ook fijn is de mogelijkheid om extra te regenereren. Dat doe je met peddels aan het stuurwiel. Weet je wat ook goed is? De zogenaamde eco-functie. Die kijkt met je mee als de cruise control en de navigatie aanstaan. De Mercedes weet dan precies waar hij is en zal bijvoorbeeld uit zichzelf afremmen wanneer er een rotonde nadert.

Net als de Mercedes heeft ook de DS7 peddels aan het stuur, maar die zijn om mee te schakelen: extra regenereren kan niet. Het interieur van de Fransman ziet er prachtig uit. Weelderig mogen we wel zeggen, zeker met dat alcantara van de testauto. De voorstoelen zijn standaard voorzien van stoelverwarming, een ventilatiesysteem én een massagefunctie. Verder domineren driehoekige vormen het interieur.

Minder extreme prijzen

Al die schoonheid heeft hier en daar wel consequenties voor de ergonomie. Er zit (te)veel verstopt in menu’s van het infotainment. Je kunt swipen, maar dat maakt het allemaal nog ingewikkelder. Ook de afleesbaarheid van het instrumentarium is matig. Maar fraai en exclusief oogt het allemaal wel.

Handig en noodzakelijk is de achteruitrijcamera, want het zicht naar achteren is in de DS7 belabberd – wat ook voor de Benz geldt trouwens. Overigens zie je ook bij DS diverse pakketten om de auto nog luxer te maken, maar die zijn veel minder extreem van prijs dan bij Mercedes. De standaarduitrusting is sowieso rijker.

Winnaar

De Mercedes-Benz GLC e is van deze twee de (nóg) verfijndere auto. Het rijcomfort is beter, de binnenruimte groter, het gebruiksgemak vriendelijker, het brandtsofverbruik gunstiger... maar dat dan wel tegen een stevige meerprijs. Tussen de – goed vergelijkbare - testauto’s bedraagt het prijsverschil maar liefst 28 mille! Je krijgt het gevoel dat 'premium' bij Mercedes-Benz vooral ook ‘duurder’ betekent.

En dat is het mooie van de DS7. Die is significant goedkoper, maar biedt een rijkere standaarduitrusting dan de GLC e. Ook qua ruimteaanbod en rijcomfort komt hij dicht in de buurt van de Mercedes. En z’n brandstofverbruik valt voor dit type auto nog steeds keurig te noemen.  Daarom wint de DS7 deze vergelijking. Het is niet alleen de betere koop, hij geeft ook een luxer gevoel dan de Mercedes. En daar is het bij dit soort auto’s juist om te doen.

Op zoek naar een occasion?

Op anwb.nl vind je een actueel occasionaanbod, verrijkt met een richtprijs volgens de ANWB-koerslijst en de ANWB autotest inclusief de bevindingen van de Wegenwacht. Zo ook van de plug-in hybride DS7 en Mercedes GLC.

Lees ook onze afzonderlijke rijtesten van deze twee testkandidaten:
DS7
Mercedes GLC e