Preventief onderhoud
Houd je auto in topconditie
Preventief onderhoud is heel belangrijk. Zo weet je dat jouw auto altijd voor je klaar staat.
- Om er voor te zorgen dat je auto altijd start wanneer jij dat wilt en je bovendien veilig van A naar B brengt, ook onder zware weers- en verkeersomstandigheden, heeft de auto regelmatig onderhoud nodig.
- Wil je je auto inruilen, dan kan een ingevuld en afgestempeld onderhoudsboekje zomaar voor een hogere inruilprijs zorgen. Dit is tenslotte een bewijs dat de auto zijn beurten gehad heeft en dus goed is onderhouden.
Wat voor zo'n uitstekende staat van onderhoud nodig is, dat is door de fabrikant vastgelegd in onderhoudsvoorschriften en onderhoudsintervallen. De garagist weet hierdoor precies welk onderhoud hij uit moet voeren.
Langere onderhoudsintervallen
De onderhoudsintervallen zijn de afgelopen jaren steeds langer geworden. Vroeger was doorsmeren en olie verversen elke 5.000 km noodzakelijk, tegenwoordig zijn intervallen van 30.000 km of langer geen uitzondering meer. Dat is natuurlijk mooi voor de portemonnee, die langere onderhoudsintervallen, maar het maakt het des te belangrijker ze volgens het onderhoudsschema uit te voeren.
Dankzij zo'n schema...
- ...is van al het benodigde onderhoud een redelijk goede inschatting te maken wat de kosten zullen zijn. Grofweg kun je stellen dat een accu doorgaans zo’n 4 jaar meegaat, remblokken aan de voorwielen meestal zo’n 60.000 km, remblokken achter halen wel het dubbele.
- ... weet je dat je dus geld opzij moeten leggen als financiële reserve voor onderhoud en reparaties die je in de toekomst kunt verwachten. En dan hebben we het nog niet gehad over onvoorziene reparaties, bijvoorbeeld schades.
Ga je één keer per jaar naar de garage voor onderhoud dan is het aan te bevelen dat te combineren met de Algemene Periodieke Keuring (APK). Daarnaast is het verstandig, ook al is er sprake van een lange onderhoudsinterval, om regelmatig het oliepeil, de bandenspanning en het niveau van koel- en ruitensproeiervloeistof te controleren. En loop af en toe eens een rondje rond de auto om alle verlichting te controleren.
Zelf onderhoud aan de auto uitvoeren
Veel onderhoud kun je eenvoudig zelf uitvoeren. Wanneer je maar een keer per jaar in de garage komt, is een beetje eigen initiatief belangrijk. Wil je er niet zelf mee aan de slag, rijd dan iets vaker voor een tussentijdse controle bij je garage binnen. Dat komt de betrouwbaarheid van je auto alleen maar ten goede.
Tips om te besparen op onderhoud
Wil je verantwoord besparen op de kosten voor onderhoud en reparaties? Wij hebben enkele praktische tips voor je op een rij gezet waardoor jouw garagerekening lager uit kan vallen.
Tips voor het besparen op onderhoudskosten aan je auto
Meer info
Goed auto-onderhoud verlengt de levensduur
Een auto bestaat uit nogal wat onderdelen. De meeste gaan zonder omkijken gelukkig een autoleven lang mee. Wie de rest verder goed onderhoudt, verlengt de gebruiksduur ervan. Doe je dat niet, dan kan dat flink in de papieren lopen.
Met name alle bewegende, draaiende delen, elektrische componenten en onderdelen die bij het onderstel horen, hebben bij vervanging flinke prijskaartjes. Vaak zijn ze zo gebouwd dat ze heel lang meegaan, mits je je aan het onderhoudsschema houdt. Zeker de draaiende delen gaan goed op verse smering op z’n tijd. Dat vervanging van onderdelen om serieus geld kan gaan, blijkt wel als we de duurst mogelijke reparaties bekijken.
Automaat
Heerlijk, zo’n automatische versnellingsbak. Maar er moet niks misgaan. Bij regulier onderhoud gebeurt dat ook niet. Neem je het minder nauw en hoor je rare geluiden uit de automaat komen,dan is het vaak al te laat. In het gunstigste geval red je het met een spoeling om alle vuil en oude olie eruit te krijgen. Kosten, inclusief nieuwe olie, al snel zo’n € 200 tot € 500. Maar het is vaak al ernstiger. Dan moet de bak onder de auto uit en onderdeel voor onderdeel worden bekeken. Kosten: zo’n € 2000 tot € 7500.
Tip: vraag je garagist in dit laatste geval om een gereviseerde automaat of ga rechtstreeks naar zo’n revisiebedrijf. Dat kan geld schelen.
Motorblok
Over reviseren gesproken: het hart van je auto heeft nogal wat onderdelen die eenvoudigweg slijten. Vooral als gevolg van ouderdom. Dat hoeft geen probleem te zijn als deze regelmatig worden vervangen. Pakkingen, rubbers, slangen: ze zijn op zich niet duur. Vervanging ervan hoort merendeels bij het onderhoud. Stel je dit uit en gaat een slang of pakking tijdens het rijden kapot, dan kan de vervolgschade aanzienlijk zijn. Moeten kleppen, cilinders, zuigers, nokkenassen en drijfstangen worden vervangen? Dan loopt het prijskaartje al snel op tot zo'n € 10000.
Tip: net zoals bij de automaat geldt dat je mogelijk beter uit bent met een gereviseerd motorblok.
Brandstofpomp
Om de brandstof op de plek te krijgen waar deze nodig is, zitten er twee brandstofpompen in een moderne auto met verbrandingsmotor. Een zit in de tank en stuwt de brandstof richting motorblok. De andere, op het motorblok, brengt de brandstof onder druk in het motorblok voor verbranding. Beide pompen kunnen kapotgaan bij het tanken van de verkeerde brandstof. Bovendien houdt de pomp in de tank er niet van als je de tank leegrijdt. Deze pomp is op zich niet duur, maar is meestal niet gemakkelijk bereikbaar. De hogedrukpomp voor de inspuiting is een heel duur onderdeel. De montage ervan is ook nog eens een tijdrovend klusje. Reken voor de vervanging van beide pompen op bedragen tussen de € 1000 en € 7500.
Tip: zorg altijd voor voldoende brandstof in de tank (minimaal een kwart tank) zodat de brandstofpomp niet droog komt te staan. Laat je tank bovendien meteen leegzuigen, mocht je verkeerd getankt hebben. Zelfs het kleinste beetje verkeerde brandstof kan al voor dure reparaties zorgen.
Dure reparaties
Bovenstaande reparaties zijn veelal te voorkomen door normaal onderhoud. En natuurlijk door goed op te letten bij het tanken. Ga je naar het buitenland, kijk dan vooraf even op de ANWB landenpagina’s; in sommige landen heeft brandstof een afwijkende naam. Bovendien zijn er zelfs brandstoffen verkrijgbaar waar de meeste in Nederland rondrijdende auto’s niet tegen kunnen. Zoals E85 met 85 procent bio-ethanol. Dit is bijvoorbeeld in Duitsland en Frankrijk verkrijgbaar en alleen geschikt voor speciale 'flexifuel' uitvoeringen. Ook hierbij geldt: heb je dit per ongeluk getankt, rijdt dan niet verder en laat de tank leegzuigen.
Er zijn ook dure reparaties waar je niet altijd invloed op hebt. Slijtage ligt altijd op de loer. Tijdens de regelmatige onderhoudsbeurten worden die slijtagegevoelige onderdelen onder de loep gelegd. Dit voorkomt niet dat je ooit nieuwe schokdempers (€500 tot € 1000) nodig hebt. Of nieuwe koppelingsplaten (al snel zo’n € 1000), een uitlaat (€ 650 tot € 800), remschijven en -blokken (€ 300 tot € 800) en een nieuwe distributieriem (ca. € 1000).
Wie regulier onderhoud laat uitvoeren, weet van tevoren wanneer de duurdere onderhoudsmomenten eraan komen. Misschien dat koppelingsproblemen of schokdemperslijtage alsnog als een verrassing komen: als berijder wen je immers aan het doorlopende slijtagepatroon. Maar laat je onderhoud achterwege, dan kan het leiden tot gevaarlijke situaties of nog meer schade dan dat geplande vervanging zou kosten.