Autobelastingen voor elektrische auto
Standpunt ANWB
Wat vindt de ANWB?
Aanschafsubsidie
ANWB is groot voorstander van verduurzaming van mobiliteit, maar het moet voor iedereen wel haalbaar en betaalbaar zijn. Op dit moment is het aanbod aan betaalbare nieuwe en tweedehands elektrische auto’s nog onvoldoende. Voor een gezonde tweedehands markt in 2030 met betaalbare modellen is er nu instroom nodig, terwijl de aanschafprijs de belangrijkste barrière en reden is waarom nieuwkopers nu niet tot koop overgaan. De ANWB is voorstander om een aanschafsubsidie voor nieuwe auto’s te behouden, naast een aanschafsubsidie voor tweedehands auto’s.
MRB Korting (motorrijtuigenbelasting)
De MRB-vrijstelling was tot nu toe een efficiënt stimuleringsinstrument. Het nieuwe kabinet heeft kenbaar gemaakt een dat er in de motorrijtuigenbelasting een nieuwe tariefkorting geïntroduceerd wordt voor emissievrije personenauto’s.
De tariefkorting is:
- 75% in 2025,
- 40% tussen 2026 en 2028,
- 35% in 2029,
- 30% in 2030.
De tariefkorting geldt zowel voor het rijksdeel van de MRB, als voor de provinciale opcenten en loopt na 2030 af.
Bijmengverplichting
De hogere bijmengverplichting zorgt ervoor dat brandstof over de komende jaren een paar cent duurder wordt. Het bijmengen van biobrandstof met gewone brandstof vindt de ANWB een goed idee, mits het om niet meer dan 10% ethanol gaat bij benzine. Wat ANWB betreft moeten de kosten niet worden neergelegd bij de automobilist, maar worden gecompenseerd in de accijns. Daarnaast is bijmengen een korte termijnoplossing en zal er dus in het wagenpark geïnvesteerd moeten worden.
Verhoging vaste voet
De vaste voet wordt met 200 euro verhoogd. Met deze verhoging wordt elektrisch rijden niet verder gestimuleerd. De maatregel is vooral een dekkingsmaatregel. De ANWB heeft eerder gepleit om het klimaatfonds aan te wenden voor dit soort stimuleringsmaatregelen in plaats van de autobelasting te verhogen.
Laadinfrastructuur
De laadinfrastructuur is vooralsnog in Nederland relatief goed op orde, maar er moet blijvend geïnvesteerd worden om te zorgen dat de verhouding laadpalen versus elektrische auto’s toereikend blijft. De komende jaren zal in witte vlekken geïnvesteerd moeten worden. De ANWB heeft zich ook in Europa hardgemaakt om het niveau daar te verbeteren. Er liggen nu plannen om op de belangrijke corridors om de 60 kilometer laadpalen te plaatsen.
(Standpunt ANWB Belangenbehartiging d.d. 014-08-2024)