Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Autovrije wijken

Standpunt ANWB

Wat vindt de ANWB?

De ANWB vindt dat er met realisme moet worden gekeken naar het concept van autovrije wijken. Voor specifieke groepen kan het bij de (woon)voorkeuren aansluiten, maar uit ledenonderzoek komt naar voren dat veruit de meeste mensen nog een auto willen kunnen parkeren. We vinden het daarom belangrijk dat de wensen van toekomstige bewoners serieus worden meegenomen. Door aandacht te besteden aan toegankelijkheid, bereikbaarheid en flexibiliteit kan een balans worden gevonden tussen een gezonde, veilige leefomgeving en de mobiliteitsbehoeften van de gemeenschap. Dit neemt echter niet weg dat een autovrije wijk slechts voor een selectieve doelgroep interessant is. Hierop moeten de prognoses in beleidsplannen worden aangepast. Voor de toekomst van ons land zien wij deze woonvorm dan ook niet als de belangrijkste oplossing. Investeren in breed beschikbare parkeervoorzieningen en het koppelen van voldoende (nieuwe) infra aan woonwijken, blijft daarom belangrijk.

(Standpunt ANWB Belangenbehartiging d.d. 10-06-2024)