Beprijzen van opties op nieuwe auto’s via een abonnement
Standpunt ANWB
Wat is er aan de hand?
Het komt steeds vaker voor dat bij aanschaf van een nieuwe auto de te kiezen opties in de uitrusting niet langer als onderdeel van een optiepakket of losse optie aangevinkt kunnen worden, en vervolgens tegen meerprijs op de te produceren auto worden aangebracht. In plaats daarvan kan of moet er op abonnementsbasis voor de gewenste opties op een auto worden betaald. Alle beschikbare opties zijn al op de auto aanwezig, maar worden dan softwarematig aan- of uitgezet.
Om wat voor opties gaat het?
Veiligheidsissues zullen hier niet snel onder vallen. Die zijn vaak zelfs verplicht, dus standaard. Of een grootlicht-assistent onder veiligheid valt, en of je daar voor bij wilt betalen is discutabel of persoonlijk. Het gaat meer om comfortzaken en sommige wil je misschien niet eens altijd gebruiken of je bedenkt pas later dat je er gebruik van zou willen maken. Stel dat je alleen betaalt bij gebruik van stoelverwarming als je een keer besluit om op wintersportvakantie gaat, dan kan dat best aantrekkelijk zijn. Of je koopt een caravan en wilt liever toch de motorversie met meer vermogen, wat door een ander motormanagement mogelijk kan worden gemaakt. In dat geval is het handig dat je achteraf die keuze kunt maken, want zoiets naderhand monteren is niet zo eenvoudig, duur, lelijk afgewerkt of simpelweg onmogelijk.
Voor- en nadelen
Je hebt meer keuzemogelijkheden, ook nadat je de auto in ontvangst hebt genomen. Met “over the air” aanzetten kan een aanpassing snel gerealiseerd worden, dat is best klantvriendelijk. Een ander voordeel: de volgende eigenaar kan andere keuzes maken bij aanschaf en zou een auto zonder bepaalde opties anders laten staan. Daarmee wordt je gebruikte auto makkelijker te verkopen, wat weer goed is voor de restwaarde. Door massaproductie zou het gemiddelde product uiteindelijk goedkoper kunnen zijn. Maar niet als de optie uiteindelijk nooit gebruikt wordt. Hetzelfde geldt voor het milieuaspect. Voor elektronica hoeft er misschien niet zo veel meer geproduceerd te worden, eerder geprogrammeerd. Voor fysieke onderdelen is dat een ander verhaal. Verwarmingselementen voor een stoelverwarming bijvoorbeeld, vragen om grondstoffen. Het grootste nadeel is dat veel mensen een abonnementsprijs niet goed kunnen inschatten en er dus gemakkelijk te veel voor betalen.
Of het uiteindelijk duurder of goedkoper is hangt af van de prijs die de fabrikant er voor vraagt; het blijft een rekensom. Kies je er niet voor, dan betaal je er ook niet voor. Kies je er wel voor, dan hangt het er vanaf wanneer en hoe lang je de optie zou willen gebruiken. De duur van het aan- of uitzetten van de opties is dus van invloed. Kun je per maand wisselen of per jaar? Of alleen als de auto van eigenaar wisselt? En geldt de garantie vanaf het moment dat je de optie activeert of dat je de auto hebt gekocht?
Wat vindt de ANWB?
De prijzen blijven bepalend; als je uiteindelijk meer voor een optie gaat betalen in maandelijkse termijnen dan als je het in één keer betaalt, dan is de consument er niet op vooruit gegaan. De vanaf prijs zou hetzelfde moeten blijven. Voor sommige mensen zal het vreemd overkomen dat je eigen auto al voorbereid is op een bepaalde mogelijkheid, maar je mag er nog geen gebruik van maken. Maar het is vooral een mentaal verhaal, net zoals een onwaarschijnlijke lage vanafprijs van een kale uitvoering die uiteindelijk niemand koopt. De kans is aanwezig dat er door dit nieuwe rookgordijn uiteindelijk te veel wordt betaald voor opties. Reken daarom goed uit wat het daadwerkelijk kost en bepaal dan of je dat voor een optie zou willen betalen.