Boetestelsel uit balans
Standpunt ANWB
Per 1 maart zijn de boetes met 10% omhoog gegaan. De minister van Justitie en Veiligheid gaf aan dat een deel van deze verhoging nodig was om de begroting sluitend te krijgen. Een jaar eerder gingen de boetes al omhoog met 8,6%.
Wat vindt de ANWB?
De ANWB vindt dat verkeersboetes niet moeten worden gebruikt als inkomstenbron om de begroting te sluiten. De hoogte van het boetebedrag moet het risico van de overtreding op de verkeersveiligheid reflecteren en aanzetten tot veiliger gedrag in het verkeer.
Op 20 november bracht de Raad van State een negatief advies uit over de voorgenomen verhoging van 10%, wanneer de minister niet beter kan onderbouwen dat de verhoging “noodzakelijk en proportioneel is in het licht van het voorkomen en bestraffen van verkeersovertredingen”.
In mei dit jaar verscheen vanuit het OM het onderzoeksrapport Boetestelsel in balans, waarin het OM aankaart dat de administratieve boetes (Mulderboetes) niet meer in proportie staan tot strafbeschikkingen - boetes voor zwaardere verkeersovertredingen.
De ANWB vindt het belangrijk dat verkeersboetes niet worden gebruikt om de begroting sluitend te krijgen. Verkeersboetes dienen om het verkeer veiliger te krijgen. Bovendien vindt de ANWB dat de geconstateerde uit proportie geraakte balans tussen administratieve boetes en strafbeschikkingen als gevolg van de indexeringen aan dienen te worden gepakt. Zodat de mate van de overtreding weer aansluit bij de strafmaat.
De verkeersveiligheid is vooral gebaat bij een grotere subjectieve pakkans- het gevoel dat je een boete kan krijgen wanneer je de wet overtreedt. Een effectieve manier om dit te bereiken is door middel van meer staandehoudingen door de politie. Zo zou het de verkeersveiligheid ten goede komen als er meer alcoholfuikcontroles komen.
(Standpunt ANWB Belangenbehartiging d.d. 04-03-2024)