Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Driecilinder motoren en hoge kilometerstand

Vraag gesteld door 3Pitter op 12 mei 2015

Mijn ervaring met driecilinder motoren is die van auto's uit de periode 80/99.
meestal cuore's, charades en nu mijn huidige swift uit 95.
wegens mij werk moet ik echter een iets grotere auto en denk aan een YRV 1.0 of move 1.0. (of ouder type hyundai atos 1.0)
zo nu en dan komt er een voorbij voor de prijs die ik kan betalen maar dan zit je soms met een kilometerstand van tegen de 2 ton.
nu is mij verteld dat door het onrustige motor gedrag van de driecilinders de slijtage van de motoren hoger is dan die van motoren met meer cilinders.
zie volvo's die wel 4 ton op de teller hebben en rijden op lpg

dus wat zijn de ervaringen, en vooral wat zegt de technische ervaring van de ANWB hierover?

Antwoord van Erik Jan

Antwoord van Erik Jan

ANWB Expert

Gaat een driecilinder minder lang mee dan een viercilinder?

De ervaring leert dat de toestand van de motor bij hoge kilometerstanden eerder exemplarisch verschilt dan per constructie of specificaties. De mate van slijtage is vooral afhankelijk van het gebruik (motorbelasting, koude starts) en het onderhoud. Een hoge kilometerstand zegt niet alles.

Een motor slijt bijvoorbeeld meer in de warmloopfase. Is een auto hoofdzakelijk gebruikt voor korte ritjes dan kan de motor er slechter aan toe zijn dan eentje met een hogere kilometerstand, die voor langere afstanden is gebruikt.

Motoren die mechanisch en thermisch hoog worden belast (denk aan kleine motoren met turbo) zullen sneller slijten dan motoren die hun leven lang bij deellast draaien. Motoren worden in de praktijk niet voortdurend volledig belast. Een driecilinder is niet automatisch in het nadeel.



***

Reactie van 3Pitter:

Dank je Erik, het turbo probleem zal ik gezien de leeftijd van het type auto's waarin zoek niet veel of helemaal niet voorkomen, verder goede uitleg!