Bestelbus importeren en ombouwen, hoe zit het met de rest-BPM?
Vraag gesteld door faesse op 19 december 2016
Eigenlijk wil ik na import van een bus uit duitsland in nederland op grijs kenteken kunnen rijden met de bus, zodat ie omgebouwd kan worden, dus direct naar RDW en kenteken aanvragen. Dan ombouwen, opnieuw naar de rdw en camperkenteken aanvragen. Is dat veel duurder dan niet direct importeren, maar eerst ombouwen en dan direct camperkenteken aanvragen. Bus is nu 4jr en 8 maanden oud, dus nog net geen 5 jr voor de btw vrijstelling van bedrijfsauto´s.
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU overweegt een bestelauto te importeren en deze vervolgens om te bouwen tot kampeerauto.
Het gebruikelijk traject is dus dat u de auto pas aan de RDW aanbiedt wanneer deze als kampeerauto is ingericht en niet eerst als bedrijfsbus met het daarbij behorende kenteken. Vervolgens moet u dan inderdaad wel BPM afdragen omdat er geen sprake meer is van grijs kenteken. De BPM afdracht is dus pas van toepassing wanneer u de auto als kampeerauto aan de RDW aanbiedt. Voor een indicatie restant BPM van grijs naar camper zie de calculator van Autotelex.
Is de leeftijd van de bus nog géén 5 jaar of ouder is er dus sprake van een rest BPM bedrag. Jonger dan 5 jaar is BPM dus wel van toepassing op basis van de forfaitaire afschrijvingstabel, wanneer het hier om een particuliere aankoop gaat. Wanneer u vervolgens de auto opnieuw aanbiedt maar dan als camper, is er opnieuw sprake van een BPM heffing vanwege een verandering in het voertuigsoort. De auto éérst als bus importeren is financieel dus niet slim. Eerst inrichten als kampeerauto en dan vervolgens keuren en importeren is daarom gebruikelijker.
Deel deze pagina