Garantie vervallen na te late onderhoud BMW
Vraag gesteld door Erwin Vervaart op 15 december 2017
Ik heb in december 2016 een BMW gekocht met premium selection garantie voor 24 maanden. De kilometerstand was toen 86.000. Rond half april heb ik contact gezocht met BMW Ekris Veenendaal voor een onderhoudsbeurt. De auto gaf aan dat ik al 2700 km over het moment van onderhoud zat. Ik begreep uit de garantievoorwaarden dat ik mij moest houden aan de aangegeven momenten, echter in de voorwaarden werd niet aangegeven dat men marges aanhield en ik dacht enigszins op tijd te zijn. De garage gaf aan dat ik pas 5 mei kon worden geholpen en dat vond ik prima, niet wetende dat ik hiermee de garantie van de auto mee zou verliezen. Op de bewuste 5 mei is olie onderhoud uitgevoerd en werd mij toen aangegeven door de overschrijding van ondertussen 6000 km, de garantie zou vervallen. Ik was verbaasd mede omdat ik niet wist dat er marges werd aangehouden (later begreep ik dat er ongeschreven 10% aangehouden werd (dat is 3000 km)). Als nieuwe klant van BMW was mij dat niet duidelijk, bij de verkoop was dat niet aangegeven en tijdens mijn telefoontje voor mijn afspraak werd daar verder niet naar gevraagd.
En ja, in oktober kreeg ik problemen met de turbo. Een hele schoep was afgebroken. Na lang onderzoek naar de restanten van de schoep en het vervangen van de turbo kreeg ik een rekening van 3400 euro gepresenteerd, omdat de garantie in mei was vervallen door te late onderhoudsbeurt. Discussie met de garage gaf een korting op de turbo, waardoor het bedrag 3150 euro bleef.
Een tweetal vragen die aan mij knagen:
a) Had de garage bij de verkoop moeten aangeven dat men een maximale marge van overschrijding aanhoudt. Dit is namelijk niet te vinden in de voorwaarden. Ik wil me graag houden aan de garantievoorwaarden en dacht dan ook goed te handelen. Ik zou wel gek zijn om mijn garantie te laten vervallen.
b) Is een defecte turbo toe te wijden aan het feit dat de olie 6000 km te ver heeft doorgereden (de olie heeft niet op een te laag peil gestaan).
Komt nog bij dat de BMW deze week problemen gaf met de EGR klep (het doorsluizen van uitlaatgassen). Ook hier krijg ik een rekening van 450 euro gepresenteerd voor het vervangen van de klep en door het vervallen van de garantie (alle motor-gerelateerde defecten).
Antwoord van Annemieke
ANWB ExpertU heeft een auto gekocht met garantie. U heeft een onderhoudsbeurt te laat uitgevoerd waardoor de garantie vervallen is. Enkele maanden later is uw turbo vervangen. Ook de EGR klep is inmiddels vervangen. U vraagt of de garantie inderdaad kan vervallen door te laat onderhoud.
Garantie
Als u een auto koopt met garantie, dan zijn op deze garantie voorwaarden van toepassing. Aan die voorwaarden moet u voldoen als u een beroep op de garantie doet. Als in de garantievoorwaarden is opgenomen dat tijdig onderhoud moet worden gedaan, dan kan de garantie vervallen als dit niet gebeurd. De voorwaarden moet u wel in hebben kunnen zien, of mee hebben gekregen bij de koop.
Wet
Los van de garantie heeft u ook rechten op grond van de wet. U mag als consument redelijke verwachtingen hebben van wat u koopt. Hierbij wordt wel gekeken naar onder meer bouwjaar, kilometerstand, onderhoud en het gebrek zelf.
Het gebrek moet ook bij aankoop al aanwezig zijn geweest. Ontdekt u het gebrek binnen 6 maanden na aankoop, dan mag worden aangenomen dat dit het geval is. Het is dan aan de verkoper om aan te tonen dat het gebrek bijvoorbeeld door uw eigen gebruik zou kunnen zijn ontstaan. Ontdekt u het gebrek na deze zes maanden dan zal in ieder geval moeten worden aangetoond dat de auto normaal is gebruikt en naar behoren is onderhouden.
Afhankelijk van de leeftijd van uw auto kunt u aangeven dat u dit gebrek niet hoefde te verwachten. Het aantal gereden kilometers is nog wel van invloed. In uw geval zal tevens moeten worden bepaald of de late onderhoudsbeurt van invloed is geweest op het stukgaan van de turbo. Van belang daarbij is dat het onderdeel nog voorhanden is voor een eventueel onderzoek.
Verkoper of importeur
U zou de verkoper aan kunnen spreken op grond van het feit dat u niet zo snel na aankoop al deze reparatiekosten hoeft te verwachten. Als het gebrek niet te wijten is aan de late beurt dan zou redelijk zijn als de verkoper een (aanzienlijk) deel van de kosten op zich zou nemen. De importeur heeft mogelijk hiervoor een coulanceregeling. De importeur is echter niet uw aanspreekpunt. De dealer die u de auto heeft geleverd zal dit voor u op moeten lossen. Ook als de coulanceregeling van BMW dit niet dekt.
Stappenplan
Voor de wijze waarop u de verkoper kunt aanspreken verwijs ik u naar het stappenplan klachten na aankoop op onze website.
Deel deze pagina