Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Hoe te reageren bij bevroren/besneeuwd wegdek met een automatische versnellingsbak.

Vraag gesteld door pietjeduc op 3 maart 2017

Op antislip cursus geleerd bij een conventionele versnellingsbak de koppeling in te trappen zowel bij voor- als achter-aandrijving.
De remkracht op de motor bij een automaat is bij mijn auto ZACHTER. En is dat voldoende effectief om met een regenstuurreactie uit een slip te komen?
Ik kan me ook voorstellen dat naar N (neutraal) terug te schakelen alle wielen vrij kunnen ronddraaien en mogelijk beter is.

Antwoord van Leo

Antwoord van Leo

ANWB Expert

U vraagt hoe te handelen als u met een automaat in de slip raakt.

Het allerbelangrijkst bij het corrigeren van een slip is kijken en sturen. Kijk altijd naar het punt waarnaar u van plan was te gaan, en blijf daar naartoe sturen. Probeer bij een beginnende slip direct te reageren; het moment van de stuurcorrectie is cruciaal. Stuurcorrecties die te laat worden ingezet missen meestal hun doel. Het is overigens goed om zo'n situatie eens in de praktijk te ervaren en te trainen.

Bij correctie van een slip helpt het als de wielen van de auto 'vrij' kunnen draaien, en daarin niet worden belemmerd door aandrijving of remmen. Blokkerende of doorslippende wielen kunnen namelijk geen dwarskrachten overbrengen. Tegenwoordig zorgen systemen als ABS en tractiecontrole dat wielen niet blokkeren of spinnen, maar toch wordt bij handgeschakelde auto's geadviseerd om de aandrijving te verbreken (koppeling intrappen) als de auto begint te slippen, en ook niet te remmen tijdens de slip.

Bij een automaat is het eenvoudiger, daar volstaat het om het gaspedaal los te laten en ook niet te remmen. In neutraal zetten is niet de bedoeling, want daar is helemaal geen tijd voor. U heeft immers de handen al vol aan het sturen.



***

Reactie van Stevvie:

Ongeveer 2 jaar geleden reed ik naar mijn werk (Kia Rio 2004) over de weg die ik al zo'n jaar of 15 bijna dagelijks reed. Bij het 1/4 nemen van een rotonde slipte ik ineens. De achterkant sloeg naar links uit en ik zag een 'vluchtheuvel' met paaltjes op me afkomen. Door op dat moment de handrem kort aan te trekken en tegen te sturen, ben ik er vrijwel van overtuigd dat ik daarmee voorkomen heb dat ik dat paaltje beschadigde. Ik kon zonder stil te staal doorrijden. Mijn auto heeft ABS en ESP weliswaar, mogelijk dat dat ook nog meehielp, maar de response op de handrem leek me duidelijk voelbaar in het gedrag van de auto. De oorzaak van de slip: het bleek dat ik links-achter een langzaam leeglopende band had. Daar kwam ik achter toen ik die dag weer terug reed en merkte dat de auto wat wiebelig werd. Moraal van het verhaal: Dus misschien kan het aantrekken van de handrem dus ook helpen!



***

Reactie van Leo Ruijgrok:

U heeft tijdens een achterwielslip de handrem aangetrokken en tegengestuurd.

Als een auto in een slip raakt is er meestal niet de tijd en gelegenheid om de handrem aan te trekken.

Bovendien zal bij een achterwielslip met een voorwiel aangedreven auto, bij het aantrekken van de handrem de achterwielslip in verreweg de meeste gevallen verergeren. Het aantrekken van de handrem wordt daarom afgeraden.




***

Reactie van Stevvie:

Ok, dank voor de tip... :-)