Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Kleppen stellen oldtimer citroen HY

Vraag gesteld door Reneheij op 26 maart 2015

De citroen Hy is een zware auto en ik wil op een makelijke manier mijn kleppenstellen.
Heb ik het goed onthouden......( ps ik werk niet graag met " tuimelen" omdat volgens mij onnauwkeuriger is)..

De kleppenseksel, bougies etc zijn al verwijderd. Ik zet mijn Hy hoogste versnelling en gebruik mijn handslinger om de motor/krukas te kunnen draaien.
Ik kan vanaf de voorkant het motorblok goed zien....

Bij zuiger 1, stop ik een lange schroevendraaier ( op de plaats vd bougie) , en ik draai aan de slinger, en draai net zolang dat ik de schroevendraaier naar beneden gaat. Als de zijn laagste punt bereikt heeft en weer naar boven wil gaan. Gaat de uitlaat van zuiger 1 open. Ik kan nu de inlaatklep 3 en uitlaatklep 4 stellen..
Dan zuiger 2: idem: inlaat 1 en uitlaat 3 stellen.
Dan zuiger 3: idem: inlaat 4 en uitlaat 2 stellen.
Dan zuiger 4: idem : inlaat 2 en uitlaat 1 stellen.

Is dit correct..?

Volgende vraag , moet dt gebeuren met koude motor of warme motor...?

Groeten rene

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Voor de juiste stelprocedure denk ik dat u bij de HY Club het beste advies kunt krijgen. In het werkplaatshandboek staat eigenlijk de traditionele manier van kleppen stellen omschreven. Wat mij betreft is dat een zorgvuldige manier van stellen. Hieronder de link naar de website met óók een omschrijving hoe de kleppen te stellen;

http://www.citroenhyteam.nl/index.php/geschiedenis-van-de-hy/documentatie/11-documentatie/26-handboeken.html