Reparatie door Nissan dealer in Frankrijk
Vraag gesteld door Gerrit S op 7 augustus 2015
Rijdend in Frankrijk knapten er 2 wielbouten/moeren van mijn rechter voorwiel af. De andere 3 zaten los. De overijverige Nissan dealer, waar mijn Quasqai naar toe gebracht werd presenteerde mij een rekening van €1046 voor de reparatie. De vervangen onderdelen heb ik thuis, wielnaaf en 2 remschijven/blokken waar eigenlijk niets mis mee is, aldus mijn Dealer hier in Nederland. Nissan Nederland kan niets voor mij doen. Wanneer stoppen dit soort praktijken?
Antwoord van Jos
ANWB ExpertOp basis van twee afgebroken wielbouten en nog drie resterende die los zaten, zijn er nogal wat krachten vrijgekomen voordat dit kon gebeuren. Dat een naaf en zélfs een remschijf daardoor gevolgschade oploopt, vind ik dan ook niet onlogisch. Je zou óók kunnen twijfelen over de velg die u in uw verhaal niet noemt. De boutgaten kunnen óók schade oplopen wanneer een wiel toch een behoorlijke speling gehad moet hebben met zelfs twee afgebroken bouten als gevolg.
Uw eigen dealer kan zich kennelijk niet vinden in de diagnose van zijn collega dealer in Frankrijk. Uiteraard zou een onafhankelijke beoordeling van de bewuste onderdelen uitsluitsel kunnen geven. Maar op basis van twee bouten die in de naaf zijn afgebroken, krijgt naar mijn mening de Franse dealer wat dit onderdeel betreft het voordeel van de twijfel. Daarbij komt óók dat door alle vrijgekomen krachten je een kromming of andere afwijking in een naaf of schijf niet altijd visueel kunt waarnemen.
U zou kunnen overwegen om met een expertise onderzoek het tegendeel te bewijzen. Vervolgens kan de Franse dealer dan over hun handelen worden aangesproken.
Deel deze pagina