Berekening BPM bij invoer Ford Transit Custum van 24 juli 2013
Vraag gesteld door wad40 op 1 oktober 2018
Beste expert,
Situatie: OP AUTOSCOUT staat te koop Ford Transit Custum met eerste toelating 24 juli 2013. Auto is per 1 februari 2018 op naam in Nederland (dus ingevoerd). Indien deze diesel per 1 oktober 2018 in prive van huidige eigenaar wordt gekocht, huidige eigenaar vraagt wel BTW, staat bij RDW wel als prive te boek maar met 1 mans bedrijf komt de bus toch op eigen naam, is dit correct? KENTEKEN van de FORD is V 755 LL, WAT IS DAN DE VERSCHULDIGDE BPM EN HOE WORDT DIT BEREKEND, moet er over CO2 uitstoot BPM worden betaald, is er sprake dieseltoeslag en hoe hoog en met welke berekening is dit dan. (ik zie dit staan in een fictieve voorbeeldberekening op belastingsite). Wie moet wanneer verplicht afdragen indien er BPM verschuldigd is?
In welk opzicht loop ik een scheur in de broek op indien ik aankoop en eventueel met 1 jaar hem weer wil verkopen?
Plan B: aanschaf via Duitsland van een VW Sharan 2.0 TDI ,98.500 km, gebruikt, volledige onderhoudshistorie van 09/2011 2 vorige eigenaren 103 kW 140 PK Handgeschakeld, Diesel via Barsinghausen ( bei Hannover ), Autobedrijf Ams Automobile .
Wat is een scherpe aankoopprijs, waar kan ik dit vinden en waar moet ik rekening mee houden qua BTW en BPM en is deze wagen goed geschikt, motorisch, om een aanhanger van max 1300 kg te kunnen trekken zonder de motor over de kop te jagen
Vr gr, H Dijkema
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU heeft een vraag over de aanschaf van een grijs gekentekende Ford Transit.
Bij de aanschaf van een bestelauto kun je kiezen om de auto privé te kopen en voor de btw op de zaak te zetten. Dat is wat de huidige eigenaar kennelijk heeft gedaan. Bij de verkoop aan een particulier zal er dan wel btw door de verkoper moeten worden afgedragen en dit opnemen in de verkoopprijs.
Nadat de bestelauto vijf jaar oud is mag deze aan een particulier verkocht worden zonder rest BPM heffing. Inmiddels is deze auto de 5 jaar gepasseerd en is BPM niet meer van toepassing. Ik zie dan ook geen bezwaar wanneer u deze auto na een jaar weer zou willen verkopen. Behalve dat de particuliere markt misschien niet heel veel interesse meer heeft in grijs gekentekende auto's vanwege het hoge tarief MRB.
Voor een redelijke aanschafprijs van de Sharan (personen versie?) raad ik u aan onze Koerslijst te raadplegen. Op de betreffende Sharan uit Duitsland is geen btw meer van toepassing maar wel een restant BPM. Ik mis de nodige details van de auto om daar een betrouwbare indicatie van te geven maar bij benadering denk ik aan zo'n 1.800 euro. Op basis van de aanschafprijs, BPM restant en keuringskosten RDW van ongeveer 120 euro moet het wel lonend zijn om te importeren.
De betreffende Sharan kan ''goed'' tot ''zeer goed'' overweg met een 1.300 kg wegende caravan. Wat dat betreft dus een verantwoorde keuze.
Deel deze pagina