Motor revisie
De motor is het hart van de auto. Die moet het dus altijd doen. Wat moet je doen als hij stuk is?
Wat is het en wat doet het?
Alle automotoren hebben meerdere cilinders. Een benzinemotor werkt als volgt: bovenin de cilinder zit de verbrandingskamer. Via de inlaatklep komt er een mengsel van brandstof en lucht de verbrandingskamer binnen. Op het juiste moment geeft de bougie een vonk, en daardoor komt het mengel van lucht en brandstof tot ontbranding.
Door de kracht gaat de zuiger in de cilinder omlaag, de zuigerstang staat in verbinding met de krukas en die zet die kracht vervolgens om in een ronddraaiende beweging.Net als bij een ouderwetse trapnaaimachine, waarbij een op-en-neergaande beweging omgezet wordt in een roterende beweging. De krukas draait nu rond, en de krukas drijft - via de versnellingsbak - de wielen aan. Dit hele proces gebeurt ontzettend vlug achter elkaar, zodat de zuiger zo snel op en neer beweegt dat de krukas blijft ronddraaien. Onderin het deel waar de krukas ronddraait, zit olie, zodat de boel allemaal soepel blijft draaien. En die olie is van levensbelang. Want zonder smering loopt de motor vast.
Welke soorten zijn er?
Naast benzinemotoren kennen we dieselmotoren, elektrische motoren en hybride motoren. Die laatste beschikken naast een benzine- of dieselmotor over een elektromotor.
Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het?
Houd je aan de voorgeschreven onderhoudsintervallen van de fabrikant. Rijd een motor altijd eerst goed warm, voordat je het uiterste van hem vraagt. Controleer regelmatig het oliepeil en het peil van de koelvloeistof. En houd de controlelampjes op het dashboard in de gaten. Op die manier gaat de motor het langste mee.
De motor doet het niet, hoe komt dat?
Het niet werken van de motor kan veel oorzaken hebben. Soms is een deelreparatie voldoende om hem weer jaren mee te laten gaan. Je moet dan denken aan het vervangen van zuigers en kleppen, aan het persen van nieuwe cilinderbussen of aan het vlakken van de cilinderkop en het plaatsen van een nieuwe koppakking. Is hij echt aan het eind van zijn Latijn, dan ben je toe aan revisie. De motor moet uit elkaar en alle onderdelen moeten gecontroleerd worden. Alles wat (bijna) versleten is wordt vervangen. Vervolgens kun je er weer jaren mee doen.
Waar laat ik de motor reviseren en wat kost dat?
Voor reparatie kun je terecht bij de dealer of bij een bedrijf dat gespecialiseerd is in revisie van motoren. In plaats van revisie kun je ook denken aan vervanging door een ruilmotor. Dat is een gebruikte motor, die na revisie weer helemaal fris is.
Voor revisie van een viercilindermotor ben je, inclusief montage, nieuwe koelvloeistof en nieuwe motorolie, al gauw een bedrag van € 4.500 kwijt.
Wat kan ik zelf?
Motorreparatie en motorrevisie zijn werkzaamheden voor een specialist. Laat dat dus maar aan hem over.
Vervangend vervoer nodig?
Staat je auto voor langere tijd bij de garage vanwege een kapotte motor en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.