Heet water over een bevroren voorruit gieten: kan dat?
Vraag gesteld door luna op 1 februari 2017
Een collega zegt dit al jaren op deze manier probleemloos en snel te doen terwijl ik met een ijskrabber minstens 5 minuten bezig ben. Wat is er eigenlijk op tegen? Misschien tijd voor een ANWB Expert experiment!
Antwoord van Jos
ANWB ExpertU vraagt of het verantwoord is bij vorst heet water over de bevroren voorruit te gieten.
Er is een reële kans dat de ruit barst, zeker bij gebruik van heet water en al aanwezige beschadigingen in de ruit. Bovendien komt het water op de parkeerplaats terecht en zal daar al snel bevriezen. Door de plaatselijke gladheid kan schade en/of letsel ontstaan of iemand kan uitglijden. In een individueel geval is een beetje water op de parkeerplaats/straat vrij onschuldig, maar als de hele straat het gaat doen krijg je een ijsbaan. Zeker als dagelijks ritueel in een langere vorstperiode. Water op de auto gaat later weer bevriezen en kan ongemak geven door vastvriezen van deuren en sloten.
Wat mij betreft zijn er zijn genoeg verstandiger alternatieven voor het ouderwetse krabben zoals een anti-ijsdeken of een ruitenontdooier spray. Sommige auto’s zijn optioneel met verwarmde voorruit verkrijgbaar en voor de échte winterhater kan ook altijd een standkachel worden gemonteerd. Het belangrijkste advies blijft echter de auto tijdig rondom sneeuw- en ijsvrij te maken, inclusief de buitenspiegels en verlichting. En bij voorkeur dus niet met water.
Zie ons experiment: Heet water over een bevroren voorruit: kan dat? ANWB Experts zoeken het uit.
***
Reactie van Frans Basten:
Het is jammer dat de test wordt uitgevoerd met kokend heet water, en op een plaats uitgegoten, pure onzin om dat te doen, zo krijg je een autoruit die niet bevroren is nog wel stuk. Al jaren maak ik mijn autoruit ijs en vorstvrij met lauw tot handwarm water (water van 25 a 30 graden is al voldoende ), al gietend over de gehele ruit en nog nooit een probleem gehad. Werkt perfect, ruitenwissers even aan en rijden maar.
***
Reactie van nher:
Uiteraard gaat het fout als je heet water over een bevroren ruit gooit. Zelf doe ik heet water in een plastic zak en laat deze over de bevroren ruit heen en weer glijden. Nadat het ijs bijna is verdwenen giet ik de rest van het, dan al behoorlijk afgekoelde, water over de ruit om de laatste restjes ijs bij de ruitenwissers te verwijderen.
Ik doe dit al ca. 45 jaar. Voordelen: warme handen, het gaat snel, geen schade door een krabber en je ruit is dan al een beetje op temperatuur, zodat je aan de binnenkant ook nauwelijks aanslag krijgt.
***
Reactie van Spekkie.:
Ik ontdooi al jaren mijn autoruiten met goed handwarm water, ik laat het van boven naar beneden rustig over de ruit lopen, en wis het raam schoon. Ik heb in een garage gewerkt, 43 jaar, alle huurwagens die buiten stonden heb ik zo ontdooid, zonder probleem, nooit een ruitbreuk, zelfs niet met ruiten waar een sterretje in zat, juist met de krabber maak je krassen op de ruiten, hoe voorzichtig je het ook doet. Het is met ruitenontdooier zelfs een probleem, want als je ze hebt ingespoten en je wil wegrijden, beslaat je ruit van binnen volledig en moet je weer naar de kant van de weg.
***
Reactie van JohanBB:
Welke nitwit gebruikt nou ook kokend water. Gewoon handwarm water. Doe dit al meer dan 40 jaar, altijd goed gegaan, zelfs bij min 18. Ook voorgaande mensen hebben er blijkbaar beter over nagedacht.
***
Reactie van lerakje:
Beste mensen ik rij al 67 jaar auto en ontdooi mijn ruiten al 67 jaar met lauw water en tot op heden nog geen barst in de voor en andere ruiten gezien,wel schakel ik even,nadat de ruiten wissers zijn ontdooid, direct de ruitenwissers in en rij dan binnen 3 minuten met de auto weg.
Natuurlijk moet je niet met heet water ontdooien maar met lauw water gaat dat prima.
Gr
lerakje
***
Reactie van Richard B. van Dijk:
Het is gewoon ERG! Gaan we laktesten op steenslag dan ook doen door de auto op de plek van een te verwachten meteorietinslag te zetten?
Water van welke temperatuur dan ook ontdooit ijs. Iemand die dat niet snapt mag zich nergens expert in noemen. Kokend water gebruiken is dom en verspillend. Gewoon kraanwater over de ruit werkt al prima, aangenomen dat je eerst de motor gestart hebt en de ventilatie en de temperatuurregeling op maximaal hebt gezet. Dat gaat in de meeste auto's tegenwoordig met één knopje. Even de ruitenwisser gebruiken en wegrijden maar...
De opmerking dat je met het watergieten een ijsbaan kunt maken is vooral van toepassing als er op die plek helemaal niet gestrooid wordt en het echt hard vriest.
***
Reactie van A.s.vd.Wal:
Net zoals hierboven al meerdere malen geschreven, doe ik het ook al 30 jaar met handwarm water. mijn vorige auto had drie sterretjes in de voorruit en er gebeurde helemaal niets mee. Kokend water is gewoon een onzin test. Kun je net zo goed een verfbrander gaan gebruiken, weet je in ieder geval dat je schade hebt. De ruit is gelijk ruim boven het vriespunt en beslaat niet meer aan de binnenkant. Het is de best milieuvriendelijke manier om je ruiten te ontdooien op krabben na dan. Antievries is rommel.
Deel deze pagina