meningsverschil rekening garage
Vraag gesteld door debruinebeer op 13 juli 2018
Beste
Ik rijd in een volkswagen eos en hiervan hield op zaterdag 30 juni het dakmechanisme er mee op terwijl het dak half gesloten was.
Die zaterdag is de wegenwacht erbij gekomen en heeft nadat hij de druk van de compressor had verwijderd de kap handmatig gesloten.
Storingsmelding bleef op boordcomputer.
Maandagochtend naar de volkswagen dealer gereden en gevraagd of ze dit konden maken.Auto daar gelaten en op de fiets naar huis
Dinsdagochtend ben ik door de dealer gebeld dat de compressor van het dakmechanisme kapot was.Kosten 2100 Euro.
of hij die kon bestellen.Ik ben een leek dus na gevraagd te hebben of dan alles opgelost zou zijn werd mij dat verzekerd en heb ik gezegd wat moet dat moet dan maar.
antwoord ik ga het meteen bestellen dan is het donderdagochtend of donderdag middag hier en dan is hij donderdagmiddag of vrijdag klaar.Absolute radiostilte tot ik zelf op vrijdagmiddag bel om te vragen hoe het er mee staat.Antwoord nee is nog niet binnengekomen ik ga er een spoedbestelling van maken.
Afgelopen dinsdag na nog steeds niets gehoord te hebben ernaar toe gefietst.En nee er was nog steeds niets binnen.Ik over de zeik en gevraagd of het normaal is dat ik niet op de hoogte word gehouden.
Wordt lakoniek op gereageerd.Dus ik zeg geef me de sleutels maar want dan neem ik hem mee.Antwoord Ik weet niet of dat verstandig is mijnheer.Waarop ik antwoord dat het dak niet zomaar zal openwaaien.Sleutel mee en weg met als antwoord als ik hem binnenheb bel ik u.
Ik had er een heel slecht gevoel bij en dacht ik vraag een second opinion.Die had natuurlijk ook niet direkt tijd en een afspraak gemaakt voor vrijdagmorgen maar hij zei al wel direkt meneer ik heb het nog nooit meegemaakt dat die compressor stuk gaat meestal is het een elektronisch euvel.
Vandaag dus naar die garage gegaan, waarop die monteur zei binnen een minuut meneer met die compressor is niks mis.
Een half uurtje later en het verwijderen van alle foutmeldingen uit de boordcomputer werkte alles weer perfekt,Wel zei deze monteur
mijnheer alles werkt weer maar ik heb niet kunnen ontdekken wat de oorzaak is geweest.Het kan dus zijn dat hij verder perfekt blijft werken maar het kan ook zijn dat hij het morgen weer begeeft.Als dat gebeurd moet u mij maar bellen dan kan ik misschien wel vaststellen wat de oorzaak is.Kosten 60 euro.
Ik van daaruit naar de dealer om door te geven dat het opgelost was en dat er niets vervangen was omdat er niets kapot was en gezegd dat ik het een ongelooflijke slechte prestatie van hun vond.
Er werd hoog van de toren geblazen dat zij nu met een compressor zaten en dat zij het er niet bij lieten zitten.Ik heb ze goedendag gezegd en ben weggegaan.
Vanmiddag een voicebericht gehad dat ze de compressor nog af hadden kunnen zeggen,maar dat ik toch een rekening ga krijgen van diagnosekosten.
Vraag
Vind u dat ik die moet betalen ondanks de wanprestatie die is geleverd
Los van het feit dat ik me absoluut geen klant heb gevoeld.
Antwoord van Erik Jan
ANWB ExpertU vraagt of het redelijk is dat u moet betalen voor een foute diagnose.
Op zich mag een garagebedrijf onderzoekskosten in rekening brengen. Maar hier heeft het onderzoek tot een foute diagnose geleid. Geluk bij een ongeluk is dat de vertraging in de levering van onderdelen voor u reden was om naar een andere garage te gaan. Zo is voorkomen dat u een groot bedrag kwijt was voor het onnodig vervangen van de compressor van het dakmechanisme.
Ik ben dan ook met uw eens dat de reactie van de garage te kort door de bocht is. Het probleem was alleen maar groter geworden als zij waren gaan repareren. Het lijkt me zeer redelijk dat de dealer de nota voor onderzoek flink matigt in deze situatie.
Als u er in overleg met de dealer niet uitkomt, dan zou u het geschil voor kunnen leggen aan de Geschillencommissie Voertuigen. Dat kan omdat u aangeeft dat de garage is aangesloten bij de BOVAG. Het behandelen van een geschil door de Geschillencommissie Voertuigen is voor het garage bedrijf een kostbare aangelegenheid. Wellicht helpt dit om u alsnog tegemoet te komen.
Meer informatie over de Geschillencommissie Voertuigen vindt u hier: Geschillencommissie
Deel deze pagina