Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Wiellager valt dat onder Fabrieksgarantie 5jaar

Vraag gesteld door Autowiel72 op 6 februari 2018

Het betreft Hyundai i20 gekocht bij Kia dealer op 8jan 2016 op aankoopnota staat garantie tot 28-02-2018.Bij de kl.beurt bleek dat de wiellager links moest worden vervangen. wij vroegen of het onder de garantie viel, werd nee gezegd, op onze aankoopnota staat toch duidelijk onder extra's fabrieksgarantie naast de 12mnd bovag garantie
Nu zegt de Kia dealer dat wij voor die garantie naar de Hyundai dealer hadden moeten gaan, dus wil hij ons de kosten laten betalen kan dat?

Antwoord van Marika

Antwoord van Marika

ANWB Expert

U hebt een Hyundai i20 gekocht bij een KIA dealer op 8 januari 2016 met garantie tot 28 februari 2018. Bij de kleine beurt blijkt dat de wiellager links vervangen moet worden. De dealer geeft aan dat u die reparatie zelf moet betalen aangezien dat niet valt onder garantie. Om aanspraak te kunnen maken op de garantie had u naar de Hyundai dealer moet gaan wordt u verteld.

Nog niet hersteld?
In dit geval geldt dat u de voorwaarden van Hyundai dient na te lezen wat er precies onder valt. Hyundai is immers de garantieverstrekker en kan en mag voorwaarden verbinden aan de door hen verstrekte garantie. Zo mag de garantieverstrekker bepalen wat u dient te doen om aanspraak te maken op de garantie.

Wel hersteld?
Als de auto inmiddels hersteld is dan kunt u in principe geen aanspraak meer maken op de garantie van Hyundai. Echter zijn wij wel van mening dat de KIA dealer (uw verkoper) u voordat de reparatie uitgevoerd wordt u op de hoogte had moeten houden van de mogelijkheden die u hebt om aanspraak te maken op de garantie. Daar zou u hem op kunnen aanspreken.

Meer informatie over Fabrieks– en BOVAG-garantie vindt u op onze website.