Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Foutmelding P0300 & P0301 bij Seat Arosa

Vraag gesteld door Laus op 19 mei 2015

Ik heb een Seat Arosa uit 2004 met ongeveer 150.000 kilometer op de teller. Ik heb m ongeveer 4 jaar en al ontzettend veel reparaties laten uitvoeren: onder andere veel problemen met de bobines en bougies. Mijn motorlampje gaat regelmatig aan en de garage repareert iedere keer, maar foutmelding P0300 en P0301 zijn blijkbaar bij hen onbekend. Is bij de ANWB wel bekend wat deze foutmeldingen betekenen en hoe dit op te lossen? Op deze manier vertrouw ik mn auto niet meer. (en nee, het ligt niet aan de garage)

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

Deze codes staan voor o.a ontstekingsproblemen zoals de bobine, bougies en bougiekabels bij vermoedelijk de eerste cilinder. Ik merk dat de garage al het nodige werk er in heeft gestopt maar er ook niet verder mee komt. Misschien is het een optie om een compressie test te doen. Te weinig compressie op vermoedelijk de eerste cilinder kan de bron van deze storingscode zijn. Een compressietest is relatief een goedkope ingreep en sluit hopelijk een overmatige slijtage aan het blok en cilinderkop uit.



***

Reactie van Laus:

Beste Jos,

Uit de compressietest is gekomen dat de compressie in cilinder 1 minder is dan die in cilinder 2,3 en 4. Zal inderdaad een dure reparatie worden en de garage geeft advies dit niet te gaan maken omdat hij "geen idee heeft waar het stopt". Eerder dit jaar heb ik al 850 euro uitgegeven aan allerlei reparaties... De garage denkt dat deze auto nog 1300/1400 euro waard is. Maar dat ik er wel nog gewoon mee kan rijden. De APK wordt vandaag gedaan dus die is nog een heel jaar goed. Ik heb dus zeker op termijn een nieuwe auto nodig, die ik niet zonder hulp van de ANWB wil aanschaffen. Maar is het verstandig door te rijden met dit compressieprobleem en of is direct verkopen beter? Naast dit probleem is ie helemaal in orde ;)



***

Reactie van Jos van der Drift:

Met de nieuwe APK zou ik me zonder te veel haast rustig gaan oriënteren. Kennelijk is de storing voor de APK geen probleem en feitelijk is het kwaad toch al geschied. Alle andere investeringen zou ik reserveren voor de volgende aanschaf en voorlopig de rit uitzitten met de Arosa.