Dimlicht, stadslicht, grootlicht en mistlicht: zo zit het
Alles over soorten autoverlichting
Wat verstaan we onder dagrijverlichting? Waarom heet iets 'stadslichten' als je ze alleen buiten de bebouwde kom mag gebruiken? Wat is dimlicht? En weet jij zeker dat je lampen aanstaan als het donker is?
Symbolen autoverlichting: wat betekent het?
Voordat we dieper ingaan op de verschillende soorten verlichting, hieronder een overzicht van de symbolen per type autoverlichting.
Soort verlichting | Symbool |
Dimlicht symbool | |
Stadslicht symbool | |
Grootlicht symbool | |
Mistlicht symbool |
Ga direct naar: Dimlicht | Stadslicht | Grootlicht | Mistlicht | Andere soorten autoverlichting
Wat is dagrijverlichting?
Elke auto die na 2010 op de markt is verschenen, heeft ze: dagrijlichten. Vaak aangeduid als DRL (Daytime Running Lights). Het is bijna altijd led-verlichting. Vaak in creatieve vormen geïntegreerd rondom de randen van de koplampen. Dit relatief nieuwe type verlichting is niet zozeer bedoeld om auto's te verfraaien. Eerder om ze overdag beter zichtbaar te maken. In tegenstelling tot de meeste dimlichten gebruiken deze led-lampjes heel weinig stroom. Hierdoor heeft het geen effect op het verbruik van een auto.
Een veelgehoorde klacht is dat bij veel auto's de dagrijverlichting alleen aan de voorkant brandt. Wanneer je een tunnel inrijdt, denk je als bestuurder wellicht dat je goed zichtbaar bent. Terwijl je in werkelijkheid alleen aan de voorzijde verlichting voert. Dat betekent dat je als bestuurder je dimlichten moet aanzetten wanneer de situatie daarom vraagt. Bijvoorbeeld in een tunnel, bij slecht weer of als het begint te schemeren. Dagrijverlichting moet wit van kleur zijn en moet uitschakelen of overgaan in stadslicht wanneer je het dimlicht aanzet.
Is dagrijverlichting verplicht?
In de huidige wet staat dat dagrijverlichting verplicht is. Er staat alleen niet dat het verplicht is dat de achterlichten automatisch aangaan. Gaan de achterlichten niet automatisch aan? Dan moet er een signalering aanwezig zijn die de bestuurder erop attendeert dat de achterlichten niet branden. Daarnaast staat in dit Reglement dat achterlichten niet hoeven te branden als de dashboardverlichting duidelijk aangeeft dat dimlicht (voor- en achterlichten) moet worden ingeschakeld.
Wat is dimlicht?
Dimlicht is de verlichting die je standaard moet gebruiken wanneer het donker is. Je zet je dimlicht ook aan als het zicht minder is door mist, hagel, regen of sneeuw. Dimlicht heeft twee belangrijke functies: het maakt je zichtbaar voor overige weggebruikers en het geeft je beter zicht op de weg. Dit staat in contrast met dagrijverlichting, die te zwak is om de weg voor je te verlichten.
Bij ingeschakeld dimlicht branden zowel de koplampen, de achterlichten als de kentekenplaatverlichting. Dimlicht dankt zijn naam aan het feit dat het overige weggebruikers niet mag verblinden. Ten opzichte van het fellere en verblindende grootlicht is dit licht dus gedimd. Dimlichten verlichten vooral het gebied recht voor de auto en de berm rechts. Dus niet het linkergedeelte van de weg. Dat zou tegenliggers namelijk kunnen verblinden. Dat moet je bij een bezoek aan het Verenigd Koninkrijk uiteraard voorkomen door koplampstickers. Het lager afstellen van de koplamphoogte is ook een manier. Soms heeft de auto een bepaalde instelling om verblinding te voorkomen.
Dashboardverlichting misleidend
Vroeger knipte de dashboardverlichting aan op het moment dat je dimlicht of andere verlichting aanzette. Dat is tegenwoordig wel anders: moderne dashboards, zeker met lcd-schermen, staan eigenlijk altijd aan. Je krijgt als bestuurder op deze manier dus geen indicatie dat je verlichting daadwerkelijk aanstaat. Check daarom altijd of het symbool voor dimlicht brandt. Of schakel automatische verlichting in, mocht je auto over deze optie beschikken.
Dimlicht verstellen
Om te voorkomen dat je andere weggebruikers verblindt, kun je je koplampen verstellen. Vroeger gebeurde dit met stelschroeven op de koplampunit zelf. Tegenwoordig hebben auto's vaak automatische of handmatige verstellingssystemen voor het dimlicht. In het eerste geval regelt de auto automatisch de hoogte van de lichtbundel van de koplamp. Bij handmatige verstelling vind je doorgaans in het dashboard links naast je stuur een instelwieltje met daarbij het dimlichtsymbool. Voorzien van een pijl omhoog en omlaag. Als het pijltje deel uitmaakt van het koplamp-symbool, heeft de auto automatische verstelling.
Het verstellen van het dimlicht is nodig wanneer de auto aan de achterzijde, door bijvoorbeeld een zware lading of een fietsendrager, verder inveert dan normaal. De auto komt dan iets achterover te liggen. Dit zorgt ervoor dat de koplampen te hoog schijnen. Met dit instelwieltje kun je de lichtbundel van de koplampen naar beneden bijstellen, zodat je andere weggebruikers niet verblindt. Bij kleinere auto's kan verstelling zelfs al nodig zijn als je passagiers op de achterbank meeneemt of veel bagage achterin hebt.
Wat is stadslicht?
Stadslicht is bedoeld om een geparkeerd voertuig zichtbaar te maken. Een betere naam zou 'standlicht' of 'parkeerlicht' zijn. De typering 'stadslicht' stamt nog uit de jaren 50. Toen was het gebruikelijk om binnen de bebouwde kom uitsluitend stadslichten te voeren. In sommige steden (zoals bijvoorbeeld Parijs) was het zelfs verboden grotere lichten te voeren, omdat accu's dat toentertijd vaak niet trokken.
Bij stadslicht branden de achterlichten, de kentekenplaatverlichting en twee kleine lampjes aan de voorkant. Die lampjes aan de voorzijde maken het voertuig wel zichtbaar, maar verlichten niet het weggedeelte voor de auto.
Wanneer gebruik je stadslicht?
Stadslicht is verplicht als je ’s nachts (of bij slecht zicht overdag) buiten de bebouwde kom of op de rijbaan parkeert. Het is niet toegestaan om alleen stadslicht te gebruiken wanneer verlichting verplicht is. Dimlicht moet in die gevallen ook zijn ingeschakeld. Of bij mist de mistlampen aan de voorkant.
Wat is grootlicht?
Grootlicht zorgt voor maximale verlichting van de weg voor de auto. Anders dan bij dimlicht is de lichtbundel verblindend voor medeweggebruikers. Daarom mag je grootlicht alleen 's nachts inschakelen, wanneer er geen ander verkeer in de buurt is.
Sommige moderne auto's hebben 'automatisch' grootlicht. Dit systeem voorkomt verblinding van tegemoetkomende automobilisten door met reflectoren in de koplampen de lichtbundel aan te passen. Zodra de radar een tegenligger waarneemt, wordt een deel van de lichtbundel gedempt of schakelt de verlichting tijdelijk naar dimlicht. Je hoeft als bestuurder dus geen actie te ondernemen en je kunt meer profiteren van het voordeel van grootlicht. Is je tegenligger voorbij, dan schiet de verlichting weer volledig in grootlichtstand. Heb je automatisch grootlicht, dan is het grootlichtsymbool voorzien van een A.
Wat is mistlicht?
Een mistlamp produceert zeer fel licht, bedoeld om ook in een mistbank zichtbaar te zijn. Je mag deze lichten alleen voeren bij mist. In andere situaties mag je mistlicht niet voeren, omdat het dan vervelend is voor medeweggebruikers. Op het onterechte gebruik van mistlampen staat een boete.
Mistlampen aan de voorkant van de auto produceren een brede, niet-verblindende lichtbundel die laag valt, zodat de weg onder de mistbank verlicht wordt. Tijdens dichte mist is groot licht meestal onbruikbaar, omdat de mist het licht terugkaatst en je daardoor zelf verblind kunt raken. Als de mistlampen voor branden, mag je in plaats van dimlicht ook stadslicht gebruiken.
Het mistachterlicht mag alleen worden ingeschakeld wanneer het zicht door mist of sneeuwval minder is dan 50 meter. Let op: bij zware regenval mag het mistachterlicht niet gebruikt worden!
Automatisch inschakelende verlichting
Bij automatisch inschakelende verlichting wordt het dimlicht ingeschakeld via een lichtsensor. Daar hoef je zelf dus niets voor te doen. Vaak is er sprake van een extra stand op de lichtschakelaar. De dagrijverlichting brandt ook wanneer de verlichting is uitgezet (stand '0'). In de stand 'Auto' is de de automatisch inschakelende verlichting actief. Bij het vallen van de schemering zal de verlichting vanzelf aan gaan. Mist wordt niet altijd door lichtsensoren herkend. Het is daarom beter om bij regen en mist handmatig dimlicht in te schakelen. Uit de praktijk blijkt dat in auto’s met dagrijverlichting vaker wordt vergeten om in tunnels en bij slecht zicht overdag de verlichting in te schakelen. Voor de wet rij je dan dus zonder verlichting in omstandigheden waarin dat wel moet.
Let op: Soms verwijst de term 'automatisch inschakelende verlichting' naar een systeem dat de lichten aanzet zodra het contact wordt ingeschakeld met de sleutel. Dit voorkomt dat je de auto met brandende verlichting parkeert. Dit is echter iets heel anders dan wanneer de auto zelf het licht inschakelt tijdens het rijden in het donker.
Andere soorten autoverlichting
Naast dagrijverlichting, dimlicht, stadslicht, mistlicht en grootlicht heeft je auto (mogelijk) nog andere soorten verlichting:
- Knipperlichten: deze gebruik je om je richting aan te geven.
- Kentekenplaatverlichting: de achterkentekenplaat moet verlicht zijn en die verlichting moet altijd branden wanneer grootlicht, dimlicht, stadslicht of mistlichten zijn ingeschakeld.
- Derde remlicht: een - rood - derde remlicht is verplicht voor auto’s die in en na september 2001 op kenteken zijn gezet. Dit remlicht moet tegelijk met de normale remlichten gaan branden.
- Bochtverlichting: bochtverlichting is er om de berm en/of de zijkant van de weg beter zichtbaar te maken bij een bocht. Het is geen mistlamp of richtingaanwijzer. Bij sommige auto’s worden de mistlampen wel ingezet als bochtverlichting, maar hebben ze oorspronkelijk dus een andere functie. Bochtverlichting kan ook in de koplamp-units zelf schuilgaan.
- Breedstralers en verstralers: met breedstralers worden doorgaans de mistlampen aan de voorzijde van een auto bedoeld. Een verstraler doet eigenlijk hetzelfde als grootlicht. Het gebruik ervan is dan ook aan dezelfde regels gebonden. De begrippen 'breedstralers' en 'verstralers' komen niet voor in de wegenverkeerswet. Formeel mag je deze verlichting daarom niet gebruiken.
Bel de Wegenwacht
Kom je in een onveilige situatie terecht, bijvoorbeeld omdat er iets mis is met je autoverlichting? Ook dan kun je de Wegenwacht bellen.
Heb je nog geen Wegenwacht pakket? Bestel Wegenwacht Service en profiteer ook van de beste pechhulp.