Naar de inhoudLogo van de ANWBANWB Homepage

Geremd gewicht op kentekenbewijs is laag

Vraag gesteld door Bas Dene op 3 maart 2017

Mijn Jeep TJ 4.0 (2003) is door Chrysler vanuit Amerika geexporteerd voor de Duitse markt (Europa dus). Rond 2006 geimporteerd naar NL. In 2012 door mij gekocht. Ongeremd en geremd gewicht op kenteken staan op 450kg en da's redelijk onbruikbaar. Aanwezige trekhaak is een goedgeurde Brink. Geremd mogen deze auto's rond 2000kg trekken (technisch). RDW verwijst naar importeur, importeur werkt niet echt mee. Volgens mij is dit een administratieve kwestie. Is dit aan te passen en hoe dan?

Antwoord van Jos

Antwoord van Jos

ANWB Expert

U heeft een vraag over de toegestane aanhangwagenmassa van uw Jeep zoals vermeld in de voertuiggegevens.

Een vergelijkbare Jeep kom ik inderdaad wel tegen met een maximaal geremde aanhangwagenmassa van 1920 kg. Ook soortgelijke geïmporteerde exemplaren. Vermoedelijk heeft de RDW ten tijde van de keuring geen document onder ogen gekregen met een degelijke aanhangwagenmassa.

Importeurs zijn niet heel toeschietelijk in het afgeven van een typegoedkeuring waarin wellicht wél een geremde aanhangwagenmassa van zo'n 2 ton wordt opgegeven. U zou een poging kunnen wagen om via VWE een CVO (Certificaat Van Overeenstemming) of COC (Certificate Of Conformity) verklaring te bemachtigen die vermoedelijk wel door de RDW wordt geaccepteerd. Hopelijk wordt daarin wel een gebruikelijke geremde aanhangwagenmassa genoemd.

 

Reacties

L. Hommes

Auteur - 29 september 2023

Goedemorgen, ik heb een soortgelijk probleem. Een bmw 320d van 2011 gekocht met trekhaak. Op kentekenbewijs staat geen trekgewicht geregistreerd. Het is een origineel nederlands geleverde auto. Coc verklaring van bmw nederland ontvangen. Maar ook daarop staan geen gewichten geregistreerd. Ik mag toch verwachten dat een dieselauto van dit kaliber gewoon een aanhanger kan trekken? Bij de rdw word ik ook niks wijzer. Wat kan ik doen om de juiste registratie te krijgen?  

Jos

ANWB Expert - 29 september 2023

Het is niet zo dat de betreffende BMW geen aanhanger kán trekken maar de fabrikant heeft de maximale aanhangwagenmassa niet in de typegoedkeuring laten opnemen. BMW zou misschien zelf kunnen verklaren waarom niet, maar de motivatie is niet per definitie omdat het niet kan. Je komt vaker auto's tegen die geen geregistreerde maximale aanhangwagenmassa op het kenteken vermeld hebben, ondanks een overschot aan trekkracht en motorvermogen.

Soms omdat de autofabrikant het betreffende model niet associeert als trekauto en men daarom geen maximale aanhangwagenmassa in de typegoedkeuring opneemt. Wat dat betreft is deze teleurstelling niet uitzonderlijk en zeker een aandachtspunt bij de aanschaf van een auto. Een vermoedelijk méér dan geweldige trekauto mag niet altijd per definitie iets trekken, en is het raadzaam dat bij de voertuiggegevens van de RDW wel vooraf te checken.

Maar een feit is dat u helaas geen aanhanger mag aankoppelen en dat gaat u ook niet voor elkaar krijgen. Zolang de RDW geen officieel document van u ontvangt zoals de CoC/CVO waaruit blijkt dat de auto wél iets mag trekken, blijft de teleurstellende mededeling op het kenteken gehandhaafd. Dus een gewijzigde registratie gaat u niet voor elkaar krijgen, omdat het niet in de typegoedkeuring is opgenomen.