Brandstofpomp
De brandstofpomp, ook wel diesel- of benzinepomp genoemd, zorgt ervoor dat de brandstof vanuit de tank in de motor terechtkomt. Hoe werkt dat en wat kun je er zelf aan doen?
Wat is het en wat doet het?
Een opvoerpomp zorgt ervoor dat de brandstof vanuit de tank door de leiding richting de motor gaat. Een hogedruk inspuitpomp zorgt voor de druk die nodig is voor direct ingespoten motoren. Daaronder valt elke dieselmotor en steeds meer benzinemotoren.
Welke soorten zijn er?
Oudere auto’s met een carburateur hebben meestal een mechanische brandstofpomp. Moderne auto’s hebben een elektrische opvoerpomp. De hogedruk-inspuitpompen zijn er in verschillende soorten.
Hoe ga ik er mee om en hoe onderhoud ik het?
Een brandstofpomp is geen onderdeel dat maandelijks controle behoeft.
De brandstofpomp is kapot, hoe merk ik dat?
Als het motorvermogen afneemt, als de motor overslaat, als hij moeilijk wil aanslaan of als het brandstofverbruik toeneemt, kan dat duiden op een defect in de brandstofpomp.
Waar laat ik de brandstofpomp maken en wat kost dat?
Vervangen van de elektrische brandstofpomp is specialistenwerk, dat je het best aan de garage kunt overlaten. De kosten voor het vervangen van de brandstofpomp lopen sterk uiteen, afhankelijk van welke pomp (opvoerpomp of hogedruk inspuitpomp) van € 440 tot wel € 2500. Montagetijd ligt tussen een half uur en circa 5 uur.
Wat kan ik zelf?
Heb je een moderne auto met een elektrische brandstofpomp? Dan kun je zelf niet veel doen. Ben je de trotse bezitter van een oldtimer met een mechanische brandstofpomp en sleutel je graag? Dan kun je het deksel van de pomp losschroeven, het filter eruit halen en reinigen met benzine, een nieuwe pakkingring plaatsen en het deksel er weer op monteren.
Vervangend vervoer nodig?
Staat je auto voor langere tijd bij de garage vanwege een kapotte brandstofpomp en heb je vervangend vervoer nodig? Dan kun je bij ANWB terecht voor een huurauto via onze partner Sunny Cars. Als ANWB-lid ontvang je ledenvoordeel op het huren van een auto.